Dnes Pondělí - oblacno 2°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 3°C
Pondělí 29. 11. 2021
Svátek má Zina
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Právo

innogy řeší týdně desítky stížností na energošmejdy

Přes padesát stížností týdně na jednání energošmejdů řeší v době epidemie koronaviru zaměstnanci skupiny innogy v České republice. Na denním pořádku jsou velmi často úplně beznadějné případy seniorů, kterým hrozí mnohatisícové sankce. innogy varuje před negativním fenoménem posledních měsíců, kterým se staly pochybné aukce.

Zákazník v nich vůbec nerozhoduje o konkrétním finálním dodavateli energie a dostává se do pasti vysokých pokut, když nechce akceptovat smlouvy s neznámým a podivným obchodníkem. V praxi se tak ukazuje, jak moc chybí legislativa na ochranu spotřebitelů na energetickém trhu. Změnu by měla přinést vládní novela energetického zákona, o které budou poslanci jednat v úterý 26. ledna 2021.

„Bohužel musím potvrdit, že naše regionální zákaznická centra musí neustále řešit stížnosti na zprostředkovatele prodeje energií. Například na jižní Moravě skupina šmejdů oběhla několik obcí nebo malých měst v regionu a pod záminkou kontroly plynoměrů oklamala najednou desítky seniorů,“ uvedl David Konvalina, ředitel innogy pro maloobchod a marketing, a dodal: „Důrazně všechny upozorňujeme, že innogy jako obchodník s energiemi nikdy neprovádí odečty elektřiny nebo plynu. Kontrola měřidel je výhradně věcí distributorů energií.“

Pochybní podomní prodejci a podvodníci jsou bohužel aktivní i v tomto složitém období. Neváhají zneužít nouzového stavu, kdy velká část populace tráví většinu času ve svých domovech.

Často se vydávají s falešnými průkazy za pracovníky innogy či jiných energetických společností. Kontrola měřidel elektřiny či plynu je jedním z typických scénářů, se kterými se tito nepoctiví prodejci snaží dostat do domu.

innogy pomáhá zákazníkům také ve spolupráci s Asociací občanských poraden. Jejich typickým klientem je osamocený senior starší sedmdesáti let často se zdravotními a mentálními poruchami. Tito lidé špatně vidí, artikulují, mají horší orientaci a jsou obecně velmi zranitelní vůči praktikám různých obchodních predátorů.

„V některých případech naši poradci řešili podvodné jednání, kdy se energošmejd vydával za doručovatele zásilky, například od vnoučat, a místo předávacího protokolu si nechal podepsat plnou moc k převodu energií, nebo přímo smlouvu,“ řekl Petr Cupal, realizátor Projektů Asociace občanských poraden.

Zprostředkovatelé prodeje energií využívají i mnoho administrativně legálních cest, jak se ke své oběti dostat. Jednou z nich je postup, kdy zavolají klientovi a v rámci projeveného telefonního souhlasu s ním sepíšou smlouvu. Děje se tak často i pod smyšlenou nebo velice zavádějící záminkou, případně se díky telefonnímu hovoru „pozvou“ ke klientovi přímo domu. „Obchodník“ jde tedy na pozvání ke klientovi, kde získá podpis klienta na potřebné dokumenty.

„Energošmejdi využívají slabin našich klientů a nechávají je nevědomky podepsat smlouvy, kterým buď nerozumí, nebo nevědí o udělení svého souhlasu k plné moci ke změně dodavatele. O té se většinou dozvědí, až z výzvy k úhradě služeb za změnu dodavatele energií, nebo z následné před exekuční výzvy,“ upřesnil Cupal.

Právě před takovými případy by spotřebitele měla ochránit vládní novela energetického zákona, která zcela zásadně posiluje práva spotřebitelů. Jedním z nových nástrojů na jejich ochranu je zavedení povinné registrace zprostředkovatelů u Energetického regulačního úřadu. Dalším pak omezení platnosti plných mocí, zákaz uzavírání smluv na dobu určitou, které včetně případného prodloužení přesáhnou 36 měsíců, nebo zjednodušení a rozšíření důvodů pro jejich vypovězení.

V oblasti ochrany spotřebitelů je innogy velmi aktivní již od otevření trhů s elektřinou a plynem.

„Od počátku jsme v rámci odborných diskusí a konzultačních procesů pomáhali nastavovat standardy na tuzemském trhu. Podíleli jsme se také na vzniku samoregulace formou Deklarace dodavatelů energií. Ukázalo se ale, že celkové poměry může změnit pouze novela energetického zákona. Proto podporujeme zpřísnění podmínek pro prodej energie,“ vysvětlil Konvalina.


Autor: red

Rodiče zůstanou doma s dítětem kvůli nařízené karanténě. Jak uplatnit nárok na ošetřovné

22. listopadu 2021 v 17:30

Rodiče, kteří musí zůstat doma s dítětem kvůli nařízené karanténě nebo uzavřené školce, škole či třídě, se často ptají, jakým tiskopisem uplatnit nárok na ošetřovné a kdo příslušný tiskopis vystavuje. ČSSZ proto jednotlivé situace rekapituluje.

Budou datové schránky befelem ku prospěchu?

8. listopadu 2021 v 09:03

V oblasti zřizování datových schránek by mělo dojít počátkem roku 2023 k velkým změnám. V současné době jsou datové schránky zřizovány fyzickým osobám, podnikajícím fyzickým osobám a právnickým osobám, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku či nejsou zřízeny zákonem, pouze na základě jejich...

Koroporadna pomáhala rodinám v konfliktních situacích

2. listopadu 2021 v 16:06

Bezplatná Koroporadna Unie rodinných advokátů vznikla v březnu 2020 a do současné doby zodpověděla 15 000 e-mailových dotazů z rodinné problematiky a telefonicky pomohla 10 000 klientů.

Právní poradenství v Praze 9

26. října 2021 ve 04:11

Služba je poskytována sociálně slabším občanům, kteří nemohou za právní služby platit a mají trvalý pobyt na území Prahy 9. V poradně se zabývají řešením bytové problematiky a problematiky mezilidských vztahů.

Aperio navyšuje kapacitu bezplatné poradny pro rodiče

2. října 2021 v 06:59

Aperio – Společnost pro zdravé rodičovství navyšuje kapacitu bezplatného poradenství o 90 %. Poskytuje rodičům zdarma podporu v různých životních situacích přes webovou poradnu, prostřednictvím osobních konzultací s psychologem či právníkem a skrze právní telefonickou...

Studenti a prázdninové brigády nebo podnikání: Jaké povinnosti vůči ČSSZ mají?

3. července 2021 v 15:10

Ať už jste student střední, nebo vysoké školy, pravděpodobně si před prázdninami pokládáte otázku, jak to je s brigádami či podnikáním v průběhu vašich studií nebo po jejich ukončení. Na následujících řádcích rozebíráme nejběžnější situace, s nimiž se jako student v průběhu prázdnin můžete...

Praha 11: Právní poradna zdarma je v provozu i v létě

3. července 2021 v 10:06

Právní poradna pro občany jedenácté městské části je zdarma v provozu i v létě. Poradnu v prostorách Úřadu městské části Praha 11 provozuje společnost Iuridicum Remedium.

Další články
Nahoru