innogy: Jak se účinně bránit útokům energetických šmejdů
16. února 2020 06:16
Účinnou obranou před nástrahami podvodníků je dodržování několika jednoduchých pravidel.
• Nepouštějte podomního prodejce k sobě domů.
• Nenechte se do ničeho nutit, nikdy nepodepisujte žádný dokument, aniž byste si ho důkladně přečetli a pochopili.
• Nenechte prodejce fotit ani elektroměr, ani plynoměr. Řádný prodejce údaje z plynoměru ani z elektroměru pro uzavření smlouvy nepotřebuje.
• Podvodníci se často vydávají za zástupce např. Energetického regulačního úřadu, České obchodní inspekce či zaměstnance pošty. Ti nikdy tímto způsobem nekontrolují faktury a neprodávají energie.
• Nedávejte zprostředkovateli exkluzivitu ke správě odběrného místa. Vzdáte se práva na svobodnou volbu dodavatele energií.
Energetičtí šmejdi se také rádi vydávají za pracovníky innogy. Vystupují velmi suverénně a často se prokazují falešnými kartičkami nebo visačkami s logem innogy. I v tomto případě existuje způsob, jak podvodníky odhalit.
• Členové prodejních sítí externích akvizičních partnerů innogy, kteří přicházejí v terénu do osobního kontaktu se zákazníkem, jsou vždy vybaveni identifikačním průkazem. Každý prodejce má přidělen svůj jedinečný kód prodejce, který má celkem 10 znaků.
• Na identifikačním průkazu (plastová kartička) je uvedeno logo innogy, jméno a příjmení externího prodejce, datum platnosti a telefonní číslo na zákaznickou linku innogy, tj. 800 331 331. Na této lince je možno kdykoliv bezplatně ověřit totožnost prodejce a jeho oprávnění nabízet produkty innogy.
• Výše uvedený identifikační kód je externí prodejce povinen uvést do k tomu určeného pole v záhlaví smlouvy o sdružených službách dodávek elektřiny / plynu (pokud ji se zákazníkem sjedná), přičemž propsaná kopie smlouvy zůstává zákazníkovi.
• Externí prodejci innogy jsou povinni se před vstupem do obce seznámit s případnou regulací prodeje a přizpůsobit tomu i formu akvizice. Při zahájení kontaktu je povinností externího prodejce předložit oslovenému zákazníkovi automaticky svoji identifikační kartu.
• Veškeré akvizice, sjednávané ve prospěch innogy podléhají následnému telefonickému ověření průběhu obchodního kontaktu a informovanosti zákazníka o podstatě sjednané smlouvy a předpokládaném harmonogramu změny dodavatelek komodity.