Sdružení: magistrát ignoruje kritiku změn MHD
27. února 2013 21:59
Občanské iniciativy (Klub K2, Vraťte nám 11, o. s. Pražské matky, Oživení a Cibulka) jednají od září minulého roku s představiteli města ve snaze dosáhnout přehodnocení změn MHD, k nimž v Praze došlo po letních prázdninách bez předchozího projednání s veřejností či s městskými částmi.
Občané již v létě město varovali, že zavedením změn dojde ke zhoršení kvality a dostupnosti a snížení bezpečnosti MHD a protestovali také proti zrušení, resp. zkrácení a přesměrování některých linek. Zároveň požadovali nezávislé vyhodnocení dopadu změn na obyvatele i návštěvníky hlavního města. Primátor takové šetření přislíbil provést a přizvat k němu i občanská sdružení.
Primátor Bohuslav Svoboda i náměstek pro dopravu Josef Nosek se se zástupci iniciativ od září sice osobně setkali, žádný z požadovaných kroků k nápravě však dosud nepodnikli. Na lednové schůzce náměstek Nosek zdůvodňoval změny v MHD nikoli primárně úsporami, ale nutností přizpůsobit systém MHD dosavadnímu vývoji města.
Ignorují výhrady rodičů
Zatímco hlavní město Praha se podle něho podstatně změnilo, MHD fungovala 25 let podle stejného schématu. Zatímco dříve cestovali Pražané pouze do a z centra, v současnosti je podle náměstka Noska daleko víc potřeba nabídnout spoje, které centrum objíždějí a spojují jiné městské celky. Pak je ale nepochopitelné, proč právě takové linky byly zrušeny – například tramvaj číslo 19.
„Pokud neměly být důvodem pro nové schéma úspory, ale zdokonalení MHD, které však nevyhovuje značné části veřejnosti, je třeba nejen provést objektivní šetření spokojenosti – nezávislé na ROPIDu, který změny naplánoval – se stávajícími linkami a spoji, ale vést také veřejnou debatu o již zavedených změnách a připomínky nespokojené veřejnosti i městských částí řádně vypořádat,“ domnívá se Karin Marques, iniciátorka občanské iniciativy ke změnám MHD a předsedkyně Klubu K2.
„Město dokonce ignoruje i výhrady rodičů týkající se snížení bezpečnosti dětí kvůli zvýšenému množství přestupů a přebíhání z jednoho spoje na druhý,“ říká Jarmila Johnová se sdružení Pražské matky.
Nespokojenost ne celém území města
MHMP po setkání se zástupci občanů sice prezentoval svůj průzkum, ten však rozhodně nebyl nezávislý (objednal a zadával jej ROPID) a změnami jako takovými se nezabýval. Konstatovalo se v něm pouze, že pro 18,7 % cestujících MHD se cesta prodloužila a pro 10,6 % cestujících přibylo přestupů.
Průzkum tak potvrdil, že přinejmenším pro tuto část veřejnosti se kvalita MHD zhoršila a její stížnosti jsou tedy oprávněné. Přesto však ROPID s občany ani s městskými částmi jejich stížnosti neřeší, ale již půl roku je ignoruje.
Nespokojenost se změnami MHD projevují Pražané na celém území města. Patří mezi ně např. občané Cibulky, jichž se pod petici požadující navrácení trasy autobusu č. 123 ze Šmukýřky ke stanici metra Knížecí podepsalo již 1 308. Se zkrácením tramvajové linky č. 11 je nespokojena iniciativa Vraťte nám jedenáctku i mnohé městské části jako např. MČ Praha 2, čímž výčet stížností zdaleka nekončí.
Občanské iniciativy proto chtějí i nadále prosazovat své požadavky a shodují se v tom, že jakékoli změny neprojednané s veřejností a s tím související zhoršování kvality MHD je pro občany nejen nepřijatelné, ale pro město jako celek nežádoucí.
Město dělá pravý opak
Pokud se totiž chce hlavní město zbavit dopravního přetížení způsobeného neustálým růstem intenzity individuální automobilové dopravy se všemi negativními důsledky (zhoršení kvality životního prostředí – ovzduší, hluk – a zdraví obyvatel, dopravní zácpy, zábor veřejného prostoru na úkor sociálního a kulturního života, ohromné miliardové výdaje na údržbu a investice do komunikací), musí především nabízet atraktivní, tedy komfortní, rychlou a bezpečnou hromadnou dopravu.
Město však dělá pravý opak, zhoršuje podmínky pro efektivní hromadnou přepravu a láká tak nepřímo Pražany, aby častěji nasedli do svých aut a ucpávali městské komunikace.
Občanské iniciativy proto vyzývají Pražany, aby nebyli pasivní a obraceli se se svými podněty na zkvalitnění sítě městské hromadné dopravy na své volené zástupce.
Společný text pěti pražských občanských sdružení k situaci v MHD.