dnes
Sobota - obcasny-dest
8°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
9°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
10°C
Informační navigační systém v MHD a na veřejných prostranstvích bude sjednocen
Navigační systém v ulicích historického centra. Foto: archiv

Informační navigační systém v MHD a na veřejných prostranstvích bude sjednocen

Pražský magistrát sjednotí informační navigační systém. Cílem je, aby byl snadno srozumitelný. Sjednocení se týká například sloupků s jízdními řády, přístřešků a dalších nosičů informací v MHD a na veřejných prostranstvích. Město nyní chystá graficko-designérskou soutěž a zároveň začnou přípravy pilotních projektů. Náklady na zavedení systému budou tři miliardy korun.

V pražském Centru architektury a městského plánování v Praze 2 byly odborné i laické veřejnosti tento týden představeny výsledky analyticko-návrhové části projektu Jednotného informačního systému Prahy (JIS). Ten vstupuje do fáze přípravy graficko-designérské soutěže, zároveň začnou přípravy pilotních projektů.

„Cílem soutěže je sjednocení naprosto všech informačně-navigačních systémů pro veřejnou dopravu a veřejná prostranství. A samozřejmě i zvýšení informační kvality, které souvisí s využitím moderních digitálních technologií. Pražské navigační systémy v dopravě byly historicky na světové úrovni hlavní město se na špičku této oblasti chce vrátit,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Zastávkové označníky budou kombinovat elektronický a klasický formát informace, přičemž nebude chybět navigace po nejbližším okolí a nikdo se neztratí ani na komplikovaných dopravních uzlech. Na označníky informačně navážou zastávkové přístřešky, jejichž design je již vysoutěžený. Plně elektronické a on-line propojené informační tabule s odjezdy a příjezdy spojů budou mít jednotný design a variabilní použití. Výhledově by měly být standardním vybavením i dopravních prostředků.

Pro nosiče v metru se bude soutěžit nejen grafika, ale i celkový design. Informace o návazných spojích, ale i bodech zájmu budou více adresné a nově nebudou chybět ani praktické mapy okolí. Samozřejmostí budou on-line informace o odjezdech a příjezdech v daném uzlu.

„Než bude soutěž vyhodnocena, v rámci přirozené údržby a obnovy již nyní vylepšujeme navigaci v metru. Například ve vestibulech stanic I. P. Pavlova, Jiřího z Poděbrad, Náměstí Míru a Nádraží Holešovice nově přiřazujeme každému východu unikátní označení pro snazší orientaci,“ uvedl ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.

Pro nosiče v metru se bude soutěžit nejen grafika, ale i celkový design. Informace budou oproti dnešku konkrétnější a nově nebudou chybět ani mapy okolí. Samozřejmostí budou on-line informace o odjezdech a příjezdech v daném uzlu.

Graficko-designerská soutěž na podobu systému se uskuteční v příštím roce. Její součástí bude nejen návrh písma, ale také návrh piktogramů a jízdního řádu. Do roku 2022 bude systém testován a od roku 2023 bude postupně uváděn do provozu. Investiční náklady budou asi tři miliardy korun ročně a provozní roční náklady pak 795 milionů korun.

Rozšíření systému se dotkne i parkovišť P+R. Pěší rezidenti a turisté pak budou moci využít sítě map blízkého a vzdáleného okolí, a to s cílem podpory fyzické aktivity obyvatel a distribuce turistů i mimo hlavní a známé trasy. Počítá se, že navigačních obelisků bude po celé Praze zhruba 800 kusů a budou přizpůsobeny charakteru okolí. Výraznější a lépe viditelné budou i totemy, tedy označníky dopravních uzlů a navigace do vestibulů a podzemních vchodů. 


U stanice metra Vltavská představí nový mural

5. prosince 2019 v 19:00

V úterý 10. prosince bude v 8:30 hodin u stanice metra Vltavská oficiálně představeno nové výtvarné dílo na stěně vnějšího atria. Velkoplošná malba vznikla na základě výtvarné soutěž Mural Art Vltavská, kterou letos zrealizovala Praha 7 společně s pražským dopravím podnikem. Představení nového...

Dýně a cukety na pražských polích sklízely školy a domovy pro seniory

4. prosince 2019 v 15:54

Praha je obklopena prstencem lánů, které postupně procházejí změnami, aby hospodaření na nich bylo šetrnější k životnímu prostředí. Město má ve své správě přibližně 1650 hektarů zemědělské půdy. V současné době jsou velké lány rozčleňovány na menší políčka, tvoří se také nové meze, remízky, polní...

Další články
Nahoru