dnes
Sobota - zatazeno
9°C
zítra
Neděle - zatazeno
11°C
pozítří
Pondělí - polojasno
10°C
Imunita na podzim: Některá doporučení jsou samozřejmá, ale neměli bychom je podceňovat
Poetický podzim. Foto: archiv

Imunita na podzim: Některá doporučení jsou samozřejmá, ale neměli bychom je podceňovat

Na podzim klesá naše imunita s tím, jak se mění teploty přes den, kdy je ráno chladno a v poledne tepleji. Také náhlé změny počasí ji snižují. Objevují se rýmy, bolesti v krku, nachlazení. Sliznice jsou méně účinnou bariérou proti virům a bakteriím. Ozývají se žaludeční a dvanácterníkové vředy (žaludeční hned po jídle, dvanácterníkový asi dvě hodiny po jídle).

Hodně lidí má také problémy se srdcem, protože na ně působí proměnlivé počasí. Vlhko a nízké teploty vyvolávají bolest kloubů, na které jsou dobré teplé koupele a protizánětlivě působící byliny. Zároveň máme sklony obalovat se tukem před zimou. Proto je důležitý pohyb a dostatek minerálů z přírodních zdrojů. Na podzim se také zhoršuje astma. Kvůli deštivému počasí nás začínají pronásledovat deprese a splíny.

Podzimní deprese

Depresím říkáme také afektivní poruchy a trpí jimi na podzim 2 až 10 procent populace. Řecký lékař Galén přirovnal tuto apatii k hibernaci zvířat v zimě. Důležité je pro nás světlo. Nedostatek světla v uměle osvětlených místnostech, kancelářích a bytech spolu se sedavým způsobem života způsobuje hormonální změny a výkyvy v tělesné teplotě.

Proto je důležité například spát s hlavou směrem na východ, případně na jih a nechat svítit ráno slunce do ložnice. Přes den se co nejvíc vystavujte dennímu světlu, jděte na procházku, dodržujte pravidelnou životosprávu a spánek. V neposlední řadě je výborná dovolená v místech, kde je teplo a dostatek světla.

Jak se na podzim cítit dobře

Některá doporučení jsou samozřejmá, ale neměli bychom je podceňovat. Například bychom se měli teple oblékat. Výborná je masáž teplým sezamovým olejem a pak teplá sprcha. Na začátku podzimu bychom měli jíst lehká, teplá jídla, která nezatěžují metabolismus.

Později můžeme jíst i těžší pokrmy, sezónní ovoce a zeleninu, rýži a obilná jídla. Vyhnout bychom se měli syrovým salátům a kyselým potravinám. Masožravci si mohou dopřát bílé maso a ryby.

Z koření se doporučuje pro toto období skořice, kardamom, kumín, fenykl, hřebíček, čerstvý zázvor. Nápoje pijeme teplé, hlavně teplou vodu s limetkou, bylinné čaje, obilnou kávu, suché červené víno v pokojové teplotě. Omezit nebo vyloučit bychom měli kofeinové nápoje.


Jóga 50+ s Dianou: Protahovací, rehabilitační a posilovací cvičení

26. února 2020 v 08:45

Na Národní třídě si můžete každý čtvrtek odpoledne zacvičit jógu, protáhnout se a poradit se s lektorkou o tom, co vás trápí a na co je potřeba se zaměřit.

Křeslo pro Fausta s Yvonou Angerovou

26. února 2020 v 08:05

Zajímá vás pohled na moderní rehabilitaci? Chtěli byste vědět, co se v této oblasti zkoumá? Jaký je rozdíl mezi ergoterapeutem, fyzioterapeutem a rehabilitačním lékařem?  

Modřanský relax

19. února 2020 v 15:28

V sobotu 29. února se koná na pobočce Kulturního centra 12 v Pertoldově ulici již 5. ročník Modřanského relaxu.

Valentýn v Saunii: Návštěvníci dostanou sklenku červeného

10. února 2020 v 08:44

Ve všech pobočkách Saunie obdrží v pátek 14. února všichni plnoletí návštěvníci sklenku červeného vína zdarma.

Další články
Nahoru