Dnes Sobota - zatazeno 3°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 5°C
Sobota 9. 12. 2023
Svátek má Vratislav
Vánoční nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz, do konce roku za zvýhodněné ceny.
Ikarusy od 70. let spoluvytvářely podobu československých měst včetně Prahy
Ikarus v roce 1978. Foto: archiv

Ikarusy od 70. let spoluvytvářely podobu československých měst včetně Prahy

Maďarské kloubové autobusy značky Ikarus od 70. let minulého století spoluvytvářely podobu československých měst včetně metropole Prahy, kde poprvé vyjely na linky 16. ledna 1978. Pražanům sloužily vozy v typické temně rudé barvě s hnědými koženými sedadly až do léta 1999.

Ve vozovém parku je tehdy definitivně nahradily domácí výrobky z vysokomýtské Karosy, která přitom chystala kloubový model už v 60. letech. Tento druh autobusů ale nakonec v rámci RVHP vyrábělo Maďarsko a modelu Karosa ŠM 16,5 vzniklo jen 16 kusů. Dnes tvoří flotilu kloubových vozů v pražských ulicích pětistovka autobusů z továrny SOR Libchavy.

Ikarus 280 byl kloubový třínápravový autobus s poháněnou druhou nápravou, před kterou byl pod podlahou uložen motor. Do Československa, se dovážely hlavně tři verze – městská čtyřdveřová 280.08, linková dvoudveřová 280.10 a městská čtyřdveřová 280.87.

Na území bývalého Československu sloužily ikarusy ve více než osmi desítkách měst, jako první dostala vozy typu 280.08 Bratislava, a to v roce 1974. Ulice slovenského hlavního města brázdilo postupně 761 ikarusů (nejvíce jich ve stavu bylo koncem 80. let – téměř 400), poslední se vydal na cestu v únoru 2008.

Nevýhodou Ikarusu 280 byl nepříliš výkonný motor, potíže měly autobusy zejména v kopcovitém pražském terénu. Pamětníci dodnes vzpomínají na autobusy jen pomalu se šinoucí k cíli své cesty od metra na některé z pražských sídlišť, která jsou často právě na kopci.

Lidová tvořivost dala ikarusům řadu přezdívek, odvozených od země původu nebo měchu kryjícího přechod mezi jeho články. Asi nejrozšířenějším byla „čabajka“, říkalo se jim ale také „harmonika", „housenka", „klobása", „kloubák", „maďar" nebo „paprikáš".

Ve službách pražského dopravního podniku celkem sloužilo 612 ikarusů (18 z nich koupila Praha v roce 1992 z Pardubic), nejvíce – 378 – bylo v garážích v roce 1990.

Autobusy vyráběla továrna Ikarus na předměstí maďarské metropole Budapešti, která se ale v 90. letech podobně jako řada dalších průmyslových podniků v socialistických zemích potýkala s rozpadem tradičních trhů.

Firma v roce 1999 skončila pod křídly koncernu Irisbus (podobně jako česká Karosa), výroba autobusů zde ale nakonec skončila.


Autor: ČTK

Parkování v Nových Butovicích

6. prosince 2023 ve 21:45

V parkovacím domě nedaleko stanice metra Nové Butovice v Praze 13 byl v létě otevřen nový parkovací dům a nabízí 380 parkovacích míst. Za padesát korun na den zde může zaparkovat kdokoliv a kdykoliv.

Za okny metra spustila společnost EUDI komerční provoz LMS technologie

2. prosince 2023 v 19:51

Cestující na trase A mezi stanicemi Bořislavka a Dejvická mohou od 1. prosince spatřit za okny jedoucí soupravy metra vánoční reklamní spoty společností Pilsner Urquell a ČSOB. Začal ostrý provoz multimediálního led systému společnosti European Digital Industries a.s. (EUDI).

Úpravy v Táborské ulici zvýší bezpečnost u školy

28. listopadu 2023 ve 21:05

Praha 4 připravila návrh nestavebních úprav, které mají za cíl zvýšit bezpečnost u Základní školy Táborská. Městská část o tom informovala na svém webu. Podle plánů má dojít k instalaci umělých obrubníků u přechodu v Táborské, ale také u vyústění Sezimovy ulice. Cílem je zkrátit délku přechodů a...

Další články
Nahoru