Dnes Sobota - zatazeno 19°C
Zítra Neděle - oblacno 16°C
Sobota 13. 7. 2024
Svátek má Markéta
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Ikarusy od 70. let spoluvytvářely podobu československých měst včetně Prahy
Ikarus v roce 1978. Foto: archiv

Ikarusy od 70. let spoluvytvářely podobu československých měst včetně Prahy

Maďarské kloubové autobusy značky Ikarus od 70. let minulého století spoluvytvářely podobu československých měst včetně metropole Prahy, kde poprvé vyjely na linky 16. ledna 1978. Pražanům sloužily vozy v typické temně rudé barvě s hnědými koženými sedadly až do léta 1999.

Ve vozovém parku je tehdy definitivně nahradily domácí výrobky z vysokomýtské Karosy, která přitom chystala kloubový model už v 60. letech. Tento druh autobusů ale nakonec v rámci RVHP vyrábělo Maďarsko a modelu Karosa ŠM 16,5 vzniklo jen 16 kusů. Dnes tvoří flotilu kloubových vozů v pražských ulicích pětistovka autobusů z továrny SOR Libchavy.

Ikarus 280 byl kloubový třínápravový autobus s poháněnou druhou nápravou, před kterou byl pod podlahou uložen motor. Do Československa, se dovážely hlavně tři verze – městská čtyřdveřová 280.08, linková dvoudveřová 280.10 a městská čtyřdveřová 280.87.

Na území bývalého Československu sloužily ikarusy ve více než osmi desítkách měst, jako první dostala vozy typu 280.08 Bratislava, a to v roce 1974. Ulice slovenského hlavního města brázdilo postupně 761 ikarusů (nejvíce jich ve stavu bylo koncem 80. let – téměř 400), poslední se vydal na cestu v únoru 2008.

Nevýhodou Ikarusu 280 byl nepříliš výkonný motor, potíže měly autobusy zejména v kopcovitém pražském terénu. Pamětníci dodnes vzpomínají na autobusy jen pomalu se šinoucí k cíli své cesty od metra na některé z pražských sídlišť, která jsou často právě na kopci.

Lidová tvořivost dala ikarusům řadu přezdívek, odvozených od země původu nebo měchu kryjícího přechod mezi jeho články. Asi nejrozšířenějším byla „čabajka“, říkalo se jim ale také „harmonika", „housenka", „klobása", „kloubák", „maďar" nebo „paprikáš".

Ve službách pražského dopravního podniku celkem sloužilo 612 ikarusů (18 z nich koupila Praha v roce 1992 z Pardubic), nejvíce – 378 – bylo v garážích v roce 1990.

Autobusy vyráběla továrna Ikarus na předměstí maďarské metropole Budapešti, která se ale v 90. letech podobně jako řada dalších průmyslových podniků v socialistických zemích potýkala s rozpadem tradičních trhů.

Firma v roce 1999 skončila pod křídly koncernu Irisbus (podobně jako česká Karosa), výroba autobusů zde ale nakonec skončila.


Autor: ČTK

Aplikace KOOPILOT funguje už přes rok, užívá ji už deset tisíc řidičů

10. července 2024 ve 12:46

Vloni v květnu představila pojišťovna Kooperativa unikátní aplikaci KOOPILOT, která vyhodnocuje styl jízdy řidiče. Klienti si ji zdarma nainstalují do svého chytrého telefonu při sjednání pojištění vozidla a na základě hodnocení této aplikace mohou získat část zaplaceného...

Sládkovičovu ulici čeká několikaměsíční rekonstrukce

10. července 2024 v 10:25

Na tři etapy z různým dopravním režimem je rozdělena celková rekonstrukce Sládkovičovy na sídlišti Krč. První etapa začíná ve středu 10. července a potrvá až do pátku 9. srpna. Druhá, navazující etapa, by měla být hotova do pondělí 9. září a poslední etapa pak skončí v úterý...

Praha 14: Letní čištění ulic

8. července 2024 ve 12:17

Letní blokové čištění ulic bude v Praze 9 probíhat v termínu od 29. července do 9. srpna.

Oprava kanalizační stoky ve Vrbově pokračuje

3. července 2024 ve 14:20

V průběhu letních prázdnin pokračuje oprava kanalizační stoky ve Vrbově ulici. Výraznější změnu řidiči i chodci zaznamenají na úrovni čerpací stanice EuroOil na jedné straně ulice, a Střední školy gastronomické a hotelové na straně druhé.

Další články
Nahoru