Fotogalerie: Jízda maďarským Ikarusem, který vozil Pražany přes dvacet let
29. června 2014 11:25
Přezdívky autobusu Ikarus
Harmonika
Klobása, Čabajka, Jelito
Kloubák
Ištvánkamión
Maďar, Maďarák
Troubák
Zdroj: Ústav pro jazyk český
První Ikarus svezl Pražany v lednu 1978. Do ulic vyrazilo dvacet kloubových autobusů. Osvědčily se zejména při budování rozsáhlých sídlišť na okrajích metropole. Do sídlišť nebyla většinou zavedena kolejová doprava, takže bylo nutné zvýšit kapacitu přepravy, aby desítky tisíc Pražanů mohly jezdit za zaměstnáním a do škol.
Nový maďarský autobus byl schopen přepravit až o 50 procent cestujících více než standardní. Tehdy nejrozšířenější typ autobusu ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v Ikarusu bylo místo pro 140 lidí.
Poprvé byly autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.
Kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při couvání a průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly tyto autobusy příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během svého více než 20letého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy.
V pravidelném provozu pražské MHD svezl poslední Ikarus své cestující 1. července 1999 na lince 215.