Praha ustoupila od záměru „humanizovat“ magistrálu, chystá jen dílčí úpravy
20. ledna 2019 15:49 | Aktualizováno 22. ledna 2019, 17:27
„Je nutné dokončit silniční kruhy, až pak se bude pracovat s magistrálou,“ sdělil ve svém sobotním vystoupení na celostátním fóru Pirátské strany, které probíhá o tomto víkendu v Táboře, pražský primátor Zdeněk Hřib. Na magistrátu je v čele koalice Pirátů, občanské iniciativy Praha Sobě a Spojených sil pro Prahu (koalice TOP 09 a STAN).
Předchozí pražská koalice ve složení hnutí ANO, ČSSD a Trojkoalice rozhodla v roce 2015 o vypracování koncepce zklidnění severojižní magistrály, která by se postupně měla přeměnit na městskou třídu. Studie se měla týkat celé magistrály, tedy úseku od Veletržní ulice až po Jižní spojku.
„Dnes je magistrála dálnicí, která vytváří v Praze v celé své délce bariéru tak, že vlastně dělí město vedví. Studie nakreslí, jak udělat z dálnice městskou třídu, po které budou vedle aut také normálně chodit lidé, jezdit cyklisté, kde přibudou stromy. Očekávám, že v roce 2017 by mohla začít přestavba,“ uvedl v roce 2015 náměstek primátorky Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice).
Úpravy se měly týkat úseku mezi Nuselským a Hlávkovým mostem a především oblasti mezi Národním muzeem a náměstím I. P. Pavlova. Tam se mělo objevit několik nových přechodů, počítalo se s úpravami semaforů, aby měli chodci déle zelenou, měly být vyměněny koše, lavičky nebo stojany na kola.
Proti plánovaným úpravám se však v koalici postavilo hnutí ANO s argumentem, že není prověřený dopad navržených opatření na plynulost dopravy, což znamená riziko, že úpravy dopravu za stávající intenzity spíše zhorší. Primátorka rozhodnutí Rady proto odložila a ještě v únoru mělo o osudu dokumentu rozhodnout pražské zastupitelstvo.
Na jeho půdě se rozhořela několikahodinová diskuse. „Ta humanizace je brána bez souvislostí. Nevadí mi odstranění zábradlí a vysazení stromů. Ale vadí mi nové přechody. Pojďme nekomplikovat čtyřproudou magistrálu děláním nových kolon,“ řekl tehdejší zastupitel Petr Novotný (ANO).
Anketa
Věříte, že se v dohledné budoucnosti podaří zklidnit severojižní magistrálu?
„Akorát vytvoříte špunt. Takové opatření bude mít negativní dopad na řadu městských částí. Raději se věnujte věcem, které jsou palčivými problémy Pražanů, tedy padající mosty, výstavbu metra D či dostavbu silničních okruhů,“ vzkázal v diskusi Trojkoalici zastupitel Ondřej Martan (ODS). „Podívejte se třeba do Paříže, Římu, Londýna, New Yorku. Jsou protkané magistrálami, lidé tam sedí, popíjejí, žije to tam. Není pravda, že je všechno potřeba dělat, až se dodělají okruhy. Se sázením stromů na to čekat nemusíme. Můžeme mít okolí magistrály polidštěné hned,“ reagovala radní Jana Plamínková (Trojkoalice). „Zúžení pruhů nevadí. Vezměte rozum do hlavy, nedělejme z toho kauzu, že to bude vytvářet nové kolony, to se nestane,“ řekl zastupitel Ondřej Mirovský (Trojkoalice).
Zastupitelé nakonec těsnou většinou loni v únoru rozhodli o odložení plánovaných úprav. Zvrátili tak rozhodnutí radních. Ano se při hlasování spojilo s ODS, TOP 09 a KSČM. Zastupitelé zároveň rozhodli o vytvoření studie důsledků úprav magistrály. Jelikož však byl volební rok, tématem se už později nezabývali. Jak v pondělí potvrdil serveru Pražský patriot mluvčí Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Marek Vácha, model důsledků případných úprav se nedělala a ani v brzké době není v plánu. „Úpravy, které tam jsou v první fázi navržené, ani modelovat nelze, protože nemají zásadní vliv na dopravu. Zlepšují hlavně komfort chodců. Týká se to navrhovaných opatření z minulého roku,“ uvedl Vácha.
Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora odpovědný za dopravu, serveru Pražský patriot potvrdil, že se k projektu humanizace magistrály z pera Strany zelených vracet nebude. „Je důležité se říci, že magistrála je dopravní tepna a tou zůstane. Provedeme určité úpravy, ale půjde spíš o detaily, například o rozšíření chodníku od hlavního nádraží k Vinohradské ulici a doplnění několika přechodů," sdělil.
Podle současného primátora Zdeňka Hřiba se téma humanizace magistrály stalo obětí hysterie. „Nešlo u ubírání pruhů, ale o kosmetické úpravy. Předchozí koalice to bohužel nedokázala mediálně vysvětlit,“ řekl Hřib na včerejším pirátském fóru v Táboře. Tramvaje, které se vrátí na Václavské náměstí, dopravu na magistrále podle něj nezhorší. „ Pod Národním muzeem je přechod pro chodce. Na zelenou pro chodce místem projedou tramvaje, takže auta to nezdrží více, než chodci,“ řekl Hřib.Na pirátském fóru byl jedním z účastníků dotázán, jak by si konkrétně představoval humanizaci magistrály od Štvanice po Národní muzeum. „Je tam vícero možností. Cestu lze obestavit budovami a tím dostáhnout větší izolace od zbytku města. Ale je to téma, které teď není jednoznačně dané, není jasný koaliční plán, jak se k němu postavit. Bude se to řešit s Metropolitním plánem,“ reagoval pražský primátor. Plán měl být původně hotov v roce 2020, poslanci nakonec lhůtu prodloužili o tři roky.