Dnes Úterý - jasno 10°C
Zítra Středa - oblacno 15°C
Úterý 19. 3. 2024
Svátek má Josef
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Praha ustoupila od záměru „humanizovat“ magistrálu, chystá jen dílčí úpravy
Takvaná humanizace magistrály by se měla týkat i úseku před hlavním nádražím. Foto: archiv IPR

Praha ustoupila od záměru „humanizovat“ magistrálu, chystá jen dílčí úpravy

O takzvané „humanizaci“ severojižní magistrály se přelo už několik generací pražských politiků, ale k realizaci doposud nedošlo. Jedni nevidí důvod k oddalování postupných opatření vedoucích ke zklidnění dopravní tepny, druzí zahájení podmiňují až dostavbou severozápadní části Městského okruhu a jihovýchodní části Pražského okruhu, což by mělo odvést značnou část tranzitní dopravy. K druhé variantě se kloní současné vedení Prahy, jak v sobotu naznačil primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

„Je nutné dokončit silniční kruhy, až pak se bude pracovat s magistrálou,“ sdělil ve svém sobotním vystoupení na celostátním fóru Pirátské strany, které probíhá o tomto víkendu v Táboře, pražský primátor Zdeněk Hřib. Na magistrátu je v čele koalice Pirátů, občanské iniciativy Praha Sobě a Spojených sil pro Prahu (koalice TOP 09 a STAN).

Předchozí pražská koalice ve složení hnutí ANO, ČSSD a Trojkoalice rozhodla v roce 2015 o vypracování koncepce zklidnění severojižní magistrály, která by se postupně měla přeměnit na městskou třídu. Studie se měla týkat celé magistrály, tedy úseku od Veletržní ulice až po Jižní spojku.

„Dnes je magistrála dálnicí, která vytváří v Praze v celé své délce bariéru tak, že vlastně dělí město vedví. Studie nakreslí, jak udělat z dálnice městskou třídu, po které budou vedle aut také normálně chodit lidé, jezdit cyklisté, kde přibudou stromy. Očekávám, že v roce 2017 by mohla začít přestavba,“ uvedl v roce 2015 náměstek primátorky Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice).

O rok později si město přizvalo na pomoc jako konzultanta při vytváření studie Institutem plánování a rozvoje slavného dánského urbanistu Jana Gehla. To už byla Stropnického nástupkyní stranická kolegyně Petra Kolínská. Po několika odkladech se jí podařilo předložit vedení města návrh plánovaných úprav loni v říjnu. Radní dokument schválili.

Úpravy se měly týkat úseku mezi Nuselským a Hlávkovým mostem a především oblasti mezi Národním muzeem a náměstím I. P. Pavlova. Tam se mělo objevit několik nových přechodů, počítalo se s úpravami semaforů, aby měli chodci déle zelenou, měly být vyměněny koše, lavičky nebo stojany na kola.

Proti plánovaným úpravám se však v koalici postavilo hnutí ANO s argumentem, že není prověřený dopad navržených opatření na plynulost dopravy, což znamená riziko, že úpravy dopravu za stávající intenzity spíše zhorší. Primátorka rozhodnutí Rady proto odložila a ještě v únoru mělo o osudu dokumentu rozhodnout pražské zastupitelstvo.

Na jeho půdě se rozhořela několikahodinová diskuse. „Ta humanizace je brána bez souvislostí. Nevadí mi odstranění zábradlí a vysazení stromů. Ale vadí mi nové přechody. Pojďme nekomplikovat čtyřproudou magistrálu děláním nových kolon,“ řekl tehdejší zastupitel Petr Novotný (ANO).

Anketa

Věříte, že se v dohledné budoucnosti podaří zklidnit severojižní magistrálu?

31.9%
(31.9%)
68.1%
(68.1%)
„Chceme zkultivovat chůzi mezi muzeem a náměstím. Nestalo by se nic revolučního, nesníží se kapacita magistrály,“ oponovala náměstkyně Kolínská. „Jsme pro kultivování veřejného prostoru v okolí magistrály a pro její humanizaci. Ale nyní je potřeba postupovat obezřetně, dokud není dokončen vnitřní a vnější silniční okruh. Čas několika měsíců můžeme využít k tomu, abychom si byli naprosto jisti, že nenastane něco, že se doprava z magistrály přenese do okolních ulic,“ podpořil odložení rozhodnutí o úpravách magistrály zastupitel Ivan Hrůza (KSČM).

„Akorát vytvoříte špunt. Takové opatření bude mít negativní dopad na řadu městských částí. Raději se věnujte věcem, které jsou palčivými problémy Pražanů, tedy padající mosty, výstavbu metra D či dostavbu silničních okruhů,“ vzkázal v diskusi Trojkoalici zastupitel Ondřej Martan (ODS). „Podívejte se třeba do Paříže, Římu, Londýna, New Yorku. Jsou protkané magistrálami, lidé tam sedí, popíjejí, žije to tam. Není pravda, že je všechno potřeba dělat, až se dodělají okruhy. Se sázením stromů na to čekat nemusíme. Můžeme mít okolí magistrály polidštěné hned,“ reagovala radní Jana Plamínková (Trojkoalice). „Zúžení pruhů nevadí. Vezměte rozum do hlavy, nedělejme z toho kauzu, že to bude vytvářet nové kolony, to se nestane,“ řekl zastupitel Ondřej Mirovský (Trojkoalice).

Zastupitelé nakonec těsnou většinou loni v únoru rozhodli o odložení plánovaných úprav. Zvrátili tak rozhodnutí radních. Ano se při hlasování spojilo s ODS, TOP 09 a KSČM. Zastupitelé zároveň rozhodli o vytvoření studie důsledků úprav magistrály. Jelikož však byl volební rok, tématem se už později nezabývali. Jak v pondělí potvrdil serveru Pražský patriot mluvčí Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Marek Vácha, model důsledků případných úprav se nedělala a ani v brzké době není v plánu. „Úpravy, které tam jsou v první fázi navržené, ani modelovat nelze, protože nemají zásadní vliv na dopravu. Zlepšují hlavně komfort chodců. Týká se to navrhovaných opatření z minulého roku,“ uvedl Vácha.

Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora odpovědný za dopravu, serveru Pražský patriot potvrdil, že se k projektu humanizace magistrály z pera Strany zelených vracet nebude. „Je důležité se říci, že magistrála je dopravní tepna a tou zůstane. Provedeme určité úpravy, ale půjde spíš o detaily, například o rozšíření chodníku od hlavního nádraží k Vinohradské ulici a doplnění několika přechodů," sdělil.

Podle současného primátora Zdeňka Hřiba se téma humanizace magistrály stalo obětí hysterie. „Nešlo u ubírání pruhů, ale o kosmetické úpravy. Předchozí koalice to bohužel nedokázala mediálně vysvětlit,“ řekl Hřib na včerejším pirátském fóru v Táboře. Tramvaje, které se vrátí na Václavské náměstí, dopravu na magistrále podle něj nezhorší. „ Pod Národním muzeem je přechod pro chodce. Na zelenou pro chodce místem projedou tramvaje, takže auta to nezdrží více, než chodci,“ řekl Hřib.

Na pirátském fóru byl jedním z účastníků dotázán, jak by si konkrétně představoval humanizaci magistrály od Štvanice po Národní muzeum. „Je tam vícero možností. Cestu lze obestavit budovami a tím dostáhnout větší izolace od zbytku města. Ale je to téma, které teď není jednoznačně dané, není jasný koaliční plán, jak se k němu postavit. Bude se to řešit s Metropolitním plánem,“ reagoval pražský primátor. Plán měl být původně hotov v roce 2020, poslanci nakonec lhůtu prodloužili o tři roky.


Autor: Jan Puci

Vlakem na Evropskou ligu do Edenu

13. března 2024 v 10:56

České dráhy (ČD) ve čtvrtek 14. března posílí spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:45 odehrávat zápas osmifinále Evropské ligy, ve kterém se utkají SK Slavia Praha a AC Milán.  

Zastupitelé Prahy 1 odvolali Čižinského z funkce předsedy Kontrolního výboru

13. března 2024 v 09:17

Pavla Čižinského (Praha 1 Sobě) z funkce předsedy Kontrolního výboru odvolalo na svém zasedání v úterý 12. března Zastupitelstvo Prahy 1. Návrh na odvolání podpořila většina 14 z celkem 27 zastupitelů. Důvodem jsou pochybení Čižinského v tzv. kauze Donlič. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí...

Premiér Fiala se setkal s exprezidentem USA Clintonem

11. března 2024 v 19:19

Premiér Petr Fiala se v pondělí 11. března setkal v Kramářově vile s bývalým americkým prezidentem Billem Clintonem. Mezi hlavní témata jednání patřila mezinárodní bezpečnostní situace, ruská agrese na Ukrajině, rozšiřování NATO a další zahraničně-politické výzvy....

Žofín bude hostit 14. zasedání zastupitelstva Prahy 1

10. března 2024 ve 20:25

V úterý 12. března proběhne od 10 hodin v reprezentační budově Žofín (Slovanský ostrov č. p. 226/2) v Malém sále 14. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 1. Dotazy a interpelace veřejnosti: 17:30 – 18:15 hod. (a dále od 20:00 – 20:45 hod., pokud do té doby nebude ukončeno...

Další články
Nahoru