Hrozí zpoždění Pražského okruhu. Zakážeme kamionům vjezd na naše území, reaguje město
9. června 2016 22:09
Evropská komise (EK) požaduje, aby byla stavba 511 vyřazena z prioritních staveb, které chce stát dokončit podle starého zákona o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) kvůli neexistenci územního rozhodnutí. Případná nová EIA a její projednání by znamenalo časový odklad vydání územního rozhodnutí minimálně o 5 let.
„Nechápu, proč není ministerstvo životního prostředí (MŽP) více proaktivní a nesnaží se nám pomoci," řekl Petr Dolínek (ČSSD), náměstek primátorky pro dopravu. Komplikace podle něj způsobuje navíc i samo ministerstvo. K vydání stanoviska EIA a územního rozhodnutí prý chybí jediné – dopis z tohoto úřadu. „Jak město mohlo vydat územní rozhodnutí, když ministerstvo neposlalo tento dopis?" podotkl Dolínek.
„Že Praha nemá územní rozhodnutí, není z nějakých důvodů a dopisů ministerstva životního prostředí,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková. Připomněla, že projekt ještě loni neměl územní rozhodnutí a musel požádat o ověřovací stanovisko na MŽP. Už v té době se jednalo, za jakých podmínek EK se budou moci ověřovací stanoviska vydávat.
„Vyřazení úseku 511 by znamenalo další neúměrné zatížení Spořilova a dalších částí Prahy, které trpí kamionovou dopravu kvůli chybějícímu úseku propojujícímu brněnskou a hradeckou dálnici. Obrátím se přímo na jednotlivé evropské komisaře a naši situaci jim chci vysvětlit. Už nyní jsou zdravotní rizika pro obyvatele dotčených částí velmi vysoká a další odklad si prostě Praha nemůže dovolit,“ sdělil náměstek primátorky Dolínek.
„Všech 16 starostů dotčených obcí deklarovalo, že stavbu podporují. Nerozumím tomu, proč do této doby nevydala příslušná ministerstva životního prostředí a dopravy potřebná rozhodnutí,“ dodal.
„Pan Dolínek hledá viníka, nicméně na špatné straně," reagovala mluvčí MŽP Roubíčková. Připomněla, že projekt ještě v roce 2015 neměl územní rozhodnutí a musel požádat o ověřovací stanovisko na MŽP. Už v té době se jednalo, za jakých podmínek EK se budou moci ověřovací stanoviska vydávat.
Podle předsedy pražské ODS a zastupitele hlavního města Filipa Humplíka vina padá na ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka. „Po blamáži s mýtem je to další fatální selhání resortu dopravy a ministra, který by měl zvážit, zda je vůbec schopen svou funkci vykonávat. Pokud kvůli jeho neschopnosti dojde ke zpoždění stavby Pražského okruhu o několik let, je to na jeho veřejnou omluvu všem obyvatelům Prahy,“ řekl.