Dnes Pátek - polojasno 28°C
Zítra Sobota - polojasno 26°C
Pátek 30. 7. 2021
Svátek má Bořivoj
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Home office: Problém i příležitost
Tepláky si nechte na víkend, pracujte v oblečení, které byste si normálně vzali na sebe do kanceláře. Ilustrační foto: swica.ch

Home office: Problém i příležitost

Práce z domova, Home office, představovala ještě nedávno jeden z oblíbených zaměstnaneckých benefitů, do nichž se ale firmy příliš nehrnuly. Ze dne na den se z ní ovšem stala nezbytnost umožňující udržet alespoň jakž takž v chodu rozjetý byznys.

Je to ale zároveň tvrdá zkouška pro obě strany, zaměstnavatele i zaměstnance.

„Pokud manažeři dobře nezvládali řízení za běžného provozu a týmy nefungovaly, jak by měly, v režimu home office se to nemilosrdně projeví,“ říká Josef Jaroš, většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo.

Ze stovky odborníků, kteří ve společnosti pracují, využíval v prvních týdnech nouzového režimu kanceláře v pražském Karlíně jen málokdo. Klientů, pro které Apogeo zpracovává účetní, mzdovou a daňovou agendu, připravuje znalecké posudky, poskytuje auditorské služby nebo transakční poradenství, neustále přibývá vzhledem k rostoucí popularitě outsourcingu. Nesmějí však poznat žádný rozdíl.

Režim definuje interní směrnice
„Sami jsme si při této příležitosti zopakovali základní pravidla, kterými se musí home office řídit, abychom nezanedbali žádný z důležitých aspektů,“ přiznává Tereza Svatošová, payroll manager Apogeo Group, a dodává: „Režim home office máme dlouhodobě definovaný a samozřejmě i formálně upravený formou interní směrnice.“

Svatošová upozorňuje, že zaměstnavatelé si často neuvědomují základní věc: Pokud umožňují zaměstnanci práci z domova, vztahují se na ně stejné zákonné povinnosti, jako při práci v kanceláři. „Jde především o zajištění bezpečného a zdraví neohrožujícího pracoviště,“ upřesňuje.

Minimálním požadavkem, který musí zaměstnavatel splnit, je podle Svatošové řádné proškolení zaměstnanců jak v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, tak požární ochrany.

„U zaměstnavatele probíhá také pravidelná revize elektrozařízení, se kterými zaměstnanec pracuje, provádět totéž v domácnostech by ale šlo obtížně už kvůli zásahu do soukromí. Zaměstnavatel samozřejmě může vstupovat do domova pouze se souhlasem zaměstnance,“ podotýká Svatošová. „Řešením může být písemné prohlášení zaměstnance, že jeho domácí pracoviště splňuje bezpečnostní požadavky,“ doporučuje.

Tepláky si nechte na víkend
I na zaměstnance, kteří pracují z domova, klade režim home office dříve nepoznané nároky. Představa, že se dá dlouhodobě efektivně pracovat vsedě na gauči s notebookem na klíně, je zavádějící, stejně jako vidina dress codu zjednodušeného na tepláky nebo dokonce župan.

Psychologové zdůrazňují mimo jiné nutnost pracovat v oblečení, které bychom si normálně vzali na sebe do kanceláře. Mozek totiž vnímá i tyto detaily, a podle toho pak pracuje.

Lidé pracující doma také často využívají jakýkoli stůl, který je k dispozici. Stůl, u kterého jíme, má ale obvykle výšku 75 cm, což je o tři centimetry výše, než norma pro kancelář. A konferenční stolek s průměrnými 50 centimetry, to už je podle odborníků doslova atentát na páteř.


innogy a Hello bank! společně pro udržitelné bydlení

22. července 2021 ve 12:31

Rostoucímu zájmu českých domácností o udržitelné bydlení a o vyšší míru soběstačnosti v oblasti dodávek energií půjde naproti energetická skupina innogy ve spolupráci s Hello bank! z finanční skupiny BNP Paribas. Díky partnerství obou společností se zákazníkům innogy otevírá jednodušší cesta...

Označování elektromobilů a dobíjecích stanic má nová pravidla

21. července 2021 v 08:47

Počet elektromobilů a dobíjecích stanic v Evropě stále roste a v této souvislosti schválila Evropská unie jednotná pravidla pro značení u dobíjecích stanic a vozidel do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy). Konkrétně se jedná vedle osobních vozů i o užitková vozidla, autobusy, autokary,...

Počet nových firem v pohostinství se v prvním pololetí snížil o pětinu

16. července 2021 v 08:30

V prvním pololetí letošního roku vzniklo v České republice 15 924 obchodních společností, což je o 17 % více než loni ve stejném období. Zároveň zaniklo 7 338 společností, o desetinu méně než v prvním pololetí roku 2020. Ne všechna odvětví na tom jsou ale lépe než v začátcích pandemie. Například...

Dobrovolníci PVK získali v rámci projektu MiNiGRANTY přes osm set tisíc korun

16. července 2021 v 07:40

Pražské vodovody a kanalizace společně s Nadačním fondem Veolia i letos rozdělovaly finanční prostředky v rámci 14. ročníku MiNiGRANTŮ. V letošním ročníku získalo 29 zaměstnanců PVK na své projekty částku 828 800 korun.

Praha 4 chystá pro podnikatele ještě jednu vlnu slev z nájmů

27. června 2021 ve 22:49

Od začátku covidové pandemie Praha 4 realizovala již čtyři vlny odpouštění nájmů nebytových prostor a nebytových objektů ve svěřené správě městské části. Nyní chystá ještě pátou vlnu.

Pomoc od innogy zákazníkům na jižní Moravě: nižší platby za elektřinu i plyn až do konce roku

26. června 2021 v 09:18

Energetická skupina innogy v rámci pomoci lidem zasaženým ničivým tornádem na jižní Moravě odpustí svým zákazníkům v postižených obcích polovinu ze všech plateb obchodníkovi innogy Energie za elektřinu a zemní plyn do konce tohoto roku. Přímou finanční pomoc innogy pošle také na obnovu poničeného...

innogy postaví 112 nabíječek pro elektromobily

24. června 2021 v 15:12

Celkem 112 nabíječek pro elektromobily postaví v ČR do konce roku 2022 energetická skupina innogy. Stanice vyrostou v sedmnácti lokalitách po celém Česku. Nová síť nabíječek od innogy se bude jmenovat Park & Charge Net. První nabíjecí místa plánuje innogy otevřít motoristům už letos na podzim....

EY slaví 30. výročí v Česku a vsadilo na udržitelnost

17. června 2021 ve 12:53

Společnost EY si 12. června připomněla 30 let, kdy začala působit na českém trhu a z bezprostřední blízkosti byla a dodnes je svědkem a účastníkem toho, jak se tuzemská podnikatelská sféra proměňuje a jaké trendy ji ovlivňují. Stejně jako dnes již řada firem, i samotná EY a díky ní i její klienti...

Přepis energií lze udělat online

16. června 2021 ve 13:09

Přepis energií je třeba provést v okamžiku, kdy se v jednom bytě či domě střídají dva různí zákazníci. Například při stěhování nebo úmrtí.

Další články
Nahoru