Dnes Neděle - snih 3°C
Zítra Pondělí - oblacno 1°C
Neděle 24. 1. 2021
Svátek má Milena
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Home office: Problém i příležitost
Tepláky si nechte na víkend, pracujte v oblečení, které byste si normálně vzali na sebe do kanceláře. Ilustrační foto: swica.ch

Home office: Problém i příležitost

Práce z domova, Home office, představovala ještě nedávno jeden z oblíbených zaměstnaneckých benefitů, do nichž se ale firmy příliš nehrnuly. Ze dne na den se z ní ovšem stala nezbytnost umožňující udržet alespoň jakž takž v chodu rozjetý byznys.

Je to ale zároveň tvrdá zkouška pro obě strany, zaměstnavatele i zaměstnance.

„Pokud manažeři dobře nezvládali řízení za běžného provozu a týmy nefungovaly, jak by měly, v režimu home office se to nemilosrdně projeví,“ říká Josef Jaroš, většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo.

Ze stovky odborníků, kteří ve společnosti pracují, využíval v prvních týdnech nouzového režimu kanceláře v pražském Karlíně jen málokdo. Klientů, pro které Apogeo zpracovává účetní, mzdovou a daňovou agendu, připravuje znalecké posudky, poskytuje auditorské služby nebo transakční poradenství, neustále přibývá vzhledem k rostoucí popularitě outsourcingu. Nesmějí však poznat žádný rozdíl.

Režim definuje interní směrnice
„Sami jsme si při této příležitosti zopakovali základní pravidla, kterými se musí home office řídit, abychom nezanedbali žádný z důležitých aspektů,“ přiznává Tereza Svatošová, payroll manager Apogeo Group, a dodává: „Režim home office máme dlouhodobě definovaný a samozřejmě i formálně upravený formou interní směrnice.“

Svatošová upozorňuje, že zaměstnavatelé si často neuvědomují základní věc: Pokud umožňují zaměstnanci práci z domova, vztahují se na ně stejné zákonné povinnosti, jako při práci v kanceláři. „Jde především o zajištění bezpečného a zdraví neohrožujícího pracoviště,“ upřesňuje.

Minimálním požadavkem, který musí zaměstnavatel splnit, je podle Svatošové řádné proškolení zaměstnanců jak v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, tak požární ochrany.

„U zaměstnavatele probíhá také pravidelná revize elektrozařízení, se kterými zaměstnanec pracuje, provádět totéž v domácnostech by ale šlo obtížně už kvůli zásahu do soukromí. Zaměstnavatel samozřejmě může vstupovat do domova pouze se souhlasem zaměstnance,“ podotýká Svatošová. „Řešením může být písemné prohlášení zaměstnance, že jeho domácí pracoviště splňuje bezpečnostní požadavky,“ doporučuje.

Tepláky si nechte na víkend
I na zaměstnance, kteří pracují z domova, klade režim home office dříve nepoznané nároky. Představa, že se dá dlouhodobě efektivně pracovat vsedě na gauči s notebookem na klíně, je zavádějící, stejně jako vidina dress codu zjednodušeného na tepláky nebo dokonce župan.

Psychologové zdůrazňují mimo jiné nutnost pracovat v oblečení, které bychom si normálně vzali na sebe do kanceláře. Mozek totiž vnímá i tyto detaily, a podle toho pak pracuje.

Lidé pracující doma také často využívají jakýkoli stůl, který je k dispozici. Stůl, u kterého jíme, má ale obvykle výšku 75 cm, což je o tři centimetry výše, než norma pro kancelář. A konferenční stolek s průměrnými 50 centimetry, to už je podle odborníků doslova atentát na páteř.


Praha odpustí podnikatelům poplatky za předzahrádky až do konce března

17. ledna 2021 ve 22:30

Praha prodlouží podnikatelům možnost mít před svou provozovnu předzahrádky zdarma, a to až do konce března tohoto roku. Rozhodli o tom radní. Cílem je podpora podnikatelů v době koronavirové krize, za předzahrádky přitom nic provozovatelé restaurací neplatili již od dubna minulého roku, podobně...

Dozorčí rada Pražské plynárenské odvolala předsedu představenstva Janečka, společnost nově povede Pacovský

16. ledna 2021 v 11:34

Na zasedání 15. ledna 2021 dozorčí rada Pražské plynárenské odvolala Pavla Janečka z funkce předsedy představenstva a člena představenstva společnosti. Pavel Janeček ve společnosti působil od 7. 4. 2014. Na uvolněné místo v představenstvu Pražské plynárenské byl jmenován Martin...

Téměř 100 000 živnostníků loni přerušilo podnikání

12. ledna 2021 ve 13:07

Loni přerušilo podnikání 99 329 živnostníků, což je o 43 % víc než v roce 2019 a o 65 % víc než v roce 2018. Celkový trend, kterým OSVČ dočasně ukončovaly podnikatelské aktivity, nabral na tempu v druhé polovině roku. V meziročním srovnání bylo extrémní září a...

innogy chce přispět ke zvyšování energetické účinnosti českého hospodářství

8. ledna 2021 v 08:25

Energetická skupina innogy uzavřela se státem dobrovolnou dohodu v oblasti energetické efektivity a zavádění energeticky úsporných opatření. Dohoda uzavřená mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a společností innogy Česká republika počítá se zvyšováním energetické účinnosti u konečného...

V roce 2020 začalo podnikat nejméně lidí za poslední čtyři roky

8. ledna 2021 v 08:03

V roce 2020 začalo v České republice podnikat 60 459 fyzických osob podnikatelů, o 3343 méně než v předchozím roce a zároveň nejméně za poslední čtyři roky. V uplynulém roce zároveň ukončilo své podnikání 36 139 lidí, což je o 11,5 tisíce méně než před rokem a nejméně za posledních 10 let. Naopak...

DPH nespolehlivě odvádí 22 166 firem

7. ledna 2021 v 06:44

V loňském roce v ČR přibylo 2077 subjektů, které nespolehlivě odvádí DPH. Meziročně se jejich počet zvýšil o desetinu, což byl nejpomalejší přírůstek od roku 2015. Aktuálně Bisnode na černé listině nespolehlivých firem registruje 22 166 subjektů, z toho 5792 nespolehlivých plátců DPH a...

Jaké nové trendy přinese rok 2021 v oblasti vizitek?

6. ledna 2021 v 10:08

Ať už jste jednotlivec nebo gigantická společnost, jistě víte, že o každého klienta se svádí velký konkurenční boj. Je proto bez nadsázky nutností, aby vaše služby a produkty měly do detailu promyšlenou reklamu. Ale také propagace firmy samotné musí probíhat na té nejvyšší možné...

Zákaznická centra innogy jsou otevřena

5. ledna 2021 v 10:14

S ohledem na topnou sezónu jsou zákaznická centra innogy pro zákazníky i v současné době otevřena.

Pražský inovační institut posílil Tomáš Lapáček

4. ledna 2021 v 16:11

Vedení Pražského inovačního institutu (Pii) rozšířil od začátku ledna Tomáš Lapáček. Bude řídit klíčový projekt na podporu výzkumu, podnikání a inovací v metropoli – Prague Smart Accelerator II (PSA). Jeho úkolem bude mimo jiné vybudovat Regionální inovační značku Prahy a zlepšit spolupráci...

Další články
Nahoru