Hlídky a polepy snížily počet posprejovaných vlaků v Praze a okolí, tvrdí České dráhy
28. srpna 2024 14:23
Do systematického boje proti vandalismu se kraj, hlavní město a dopravce pustili minulý rok. Kampaň nese název Společně za čisté vlaky. „Opatření, na kterých jsme se dohodli, se neminula účinkem. Zejména z pohledu exteriérů se situace zlepšila. Dříve jsme dopravce obvykle sankcionovali za zhruba třicet znečištěných jednotek měsíčně, v posledních měsících jsou to jednotky případů. Samozřejmě jsme si vědomi, že situace zejména v interiérech CityElefantů není rozhodně dobrá,“ uvedl radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
Podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiřího Ješety se podařilo zpřísnit bezpečnostní opatření v místech obratu i odstavení vlaků, kde se jednotky často stávaly terčem vandalů. Byl posílen dohled na odstavném nádraží v Michli. „A také nasazeny hlídky bezpečnostní agentury do vytipovaných nočních a ranních spojů,“ uvedl Ješeta.
Ve vlacích ČD funguje více než 30 mobilních hlídek. „Působení hlídek hodnotíme pozitivně. Pozitivně ho hodnotí také vlakové doprovody a cestující, které se cítí bezpečněji. Vedle záchytu vandalů se jedná především o záchyt a vyloučení z přepravy u osob pod vlivem alkoholu a omamných látek nebo třeba osob bez cestovních dokladů. Hlídky ale už působili také při poskytnutí první pomoci u osob, u kterých se vyskytly náhlé zdravotní problémy,“ řekl Medelský.„Daří se nám také dříve stahovat posprejované jednotky z oběhu na vyčištění a díky užití inovativních antisprejerských polepů nebo laků je čištění rychlejší a čisté vlaky se vrací zpět do provozu čisté dříve,“ dodal.
Poslední dva případy úspěšného záchytu sprejerů jsou ze začátku srpna, kdy přímo při činu přistihl pracovník bezpečnostní agentury muže, který čmáral po stěnách interiéru osobního vlaku.
„Událost se stala na trati mezi Smíchovem a Radotínem. Kvůli řešení incidentu s přivolanou policií musel být vlak odřeknut. Celková škoda byla vyčíslena na více než 39 tisíc korun,“ řekl mluvčí Medelský.
Další muž byl přistižen při sprejování na skříně vagonů odstaveného vlaku v Klatovech. Na místě byl zadržen zaměstnanci ČD a ostrahou. V současné době se prověřuje, zda vandal nesprejoval i ve Středočeském kraji.
Kromě bezpečnostních opatření se národní dopravce podle mluvčího zaměřuje také na efektivnější odstranění graffiti ze souprav. Na vybrané jednotky řady 471 CityElefant v barvách Pražské integrované dopravy byly aplikovány antigraffiti polepy a laky.„Ty se nám osvědčily i proto, že pro umytí takto vybavených jednotek je potřeba mnohém méně vody i chemických látek. Pokračujeme tedy v instalaci této technologie a vybavíme jí další více než tři desítky CityElefantů, tentokrát poprvé i v interiérech. S tím začínáme už teď v srpnu. Významně tím zlepšíme stávající stav vandaly zničených interiérů,“ dodal Ješeta.
Odstraňování graffiti z interiérů a exteriérů vlakových souprav stojí ČD každý rok miliony korun. Jen za letošek je škoda vyčíslena na přibližně 13 milionů korun. Každý týden odstraní ČD ze svých vlaků v Praze graffiti v rozsahu 100 až 350 metrů čtverečních. Za celý loňský rok zaznamenaly celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky. „V letošním roce doposud evidujeme 287 případů graffiti, z toho 62 případů bylo nahlášeno v Praze a Středočeském kraji,“ sdělil mluvčí.
Vedle sprejerství vně i uvnitř vozidel se ČS setkávají i s dalším vandalismem. „Jedná se například o poškozování interiéru, například rozřezávání sedaček, ničení stolků, rozbíjení oken nebo čmárání fixami v interiéru,“ sdělil Medelský.