
Hlavní město vypíše veřejnou zakázku rekonstrukce Libeňského mostu
25. září 2020 06:30
„Je to neuvěřitelný příběh, k zemi měl jít most, na který se 92 let nesáhlo, a přitom zvládl zkoušky s extrémní zátěží 547 tun. Jasně se tedy ukázalo, že správnou cestou je rekonstrukce, zatěžovací zkoušky nám navíc daly do ruky velmi podrobná data, díky kterým se vyhneme slepým cestám. Historické označení mostu za nerekonstruovatelný bylo pouze politickým rozhodnutím, aniž by se kdokoliv zajímal o jeho reálnou technickou kondici. Díky rekonstrukci a správné údržbě získáme plně funkční most pro všechny druhy dopravy jako před téměř sto lety při jeho otevření,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Minulé vedení Prahy (ANO, ČSSD, Trojkoalice – SZ, KDU-ČSL a Starostové) počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě.

Díky novým inundačním mostům na pilířích bude Libeňské soumostí také splňovat náročná protipovodňová kritéria, kdy v úseku přes Rohanský ostrov dovolí v případě povodní vodě protéct dál. Průtok by tak případně snížil hladinu rozlití do Karlína a Holešovic.
Přesná cena zakázky bude známa po vysoutěžení zhotovitele, projektant cenu rekonstrukce samotného soumostí odhaduje na necelé dvě miliardy korun. Další práce, jako je vybudování protipovodňových zábran, proplachovacího kanálu nebo retenční nádrže, se vyšplhají na 455 milionů.
První stavební práce by měly začít v polovině roku 2022 a most by mohl být uveden do provozu na konci roku 2025.
Zrekonstruovaný Libeňský most zůstane stejně široký, tedy 21 metrů, a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. Pěší a cyklistický provoz zůstane zachovaný i v rámci rekonstrukce.Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu. Předloni byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Letos se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.