
Hlávkův most dostane nový povrch, část konstrukce půjde k zemi
29. září 2022 09:41
Pražští radní minulý týden v pondělí schválili architektonicko-technickou koordinaci projektu rekonstrukce Hlávkova mostu. Rekonstrukce se tak přesouvá do fáze studie.
Podle studie se oproti současnému stavu na mostě a v jeho okolí vylepší několik věcí. „Hlávkův most projde velkou rekonstrukcí. Vozovka a chodníky dostanou nové povrchy. Kostky na silnici vyměníme za asfalt. Oddělíme chodce od cyklistů a na chodnících bude mozaiková dlažba. Rekonstrukcí zlepšíme podmínky pro všechny druhy dopravy. Auta, tramvaje, cyklisty i pěší. Přes štvanický plavební kanál vznikne nový vyvýšený most,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).
Stavební práce začnou nejdříve v březnu 2025 kvůli koordinaci s opravou Libeňského mostu, aby tramvaje mohly vždy jezdit po jednom nebo druhém mostě.
Zbourat se bude muset část mostu přes štvanickou plavební komoru označená SO.203 z počátku 60. let 20. století. Důvodem demolice je skutečnost, že se tato část nachází ve špatném technickém stavu a má nízkou podjezdní výšku, s výškou 4,8 metru je nejnižší ze všech pražských mostů.
Na jejím místě se postaví nová, rámová železobetonové konstrukce s podjezdní výškou 5,25 metru. Pro lodě by však byla ideální výška 7 metrů, což ale v těchto místech není možné docílit bez toho, aniž by se postavil zvedací most. Vylepší se také podchody na těšnovské straně pro pěší a cyklisty, navržena jsou schodiště s bezbariérovými lávkami.
Nejstarší části soumostí přes severní rameno Vltavy označené SO.201 a ostrov Štvanice SO.202, tedy historický klenbový most z roku 1911 a jeho rozšíření z konce 50. let 20. století, zůstanou zachovány.
Prozatím zůstane na svém místě i nadjezd na nábřeží Kapitána Jaroše označený SO.204 včetně galerie ze 70. let 20. století, napojení na současný stavební, resp. dopravně-organizační stav. Výhledově bude tato část mostu řešena v dalších etapách v koordinaci se záměrem Vltavské Filharmonie, počítá se s částečnou či úplnou demolicí.
Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) vypíše veřejnou zakázku metodou Design & Build, což znamená, že zhotovitel vypracuje projekt a následně také stavbu postaví. V příštím roce je v plánu vybrat zhotovitele. Ten nejprve začne pracovat na projektu, proběhnout musí změna územního rozhodnutí a následně bude zapotřebí získat stavební povolení.
První práce začnou přemístěním inženýrských sítí do kolektoru, který je již hotový, následovat budou stavební práce s dopravními omezeními. Stavět se začne nejdříve v březnu 2025, důvodem je koordinace s opravou Libeňského mostu. V březnu 2025 má totiž skončit výluka na Libeňském mostě.
Demoliční práce proběhnou tak, že se bude každá část mostu bourat jednotlivě, neohrozí tím nijak zásadně automobilovou dopravu. Jakmile se jedno pole zbourá, bude se stavět následující. Vždy zůstanou zachovány dva jízdní pruhy pro automobily. Tramvajím se však výluka nevyhne. Pohyb pro pěší a cyklisty nebude omezen.