Hlas z pošty: Netlačte na nás a budeme příjemní. Takhle chodíme k psychiatrům.
7. dubna 2013 09:34
„Seniorům musíme nabízet penzijní pojištění, mladým lidem životní pojištění včetně pojištění Sluníčko pro děti,“ uvedl zaměstnanec České pošty, který si ze strachu o ztrátu zaměstnání nepřál být jmenován.
Pokud se lidem pracujícím za přepážkou nepodaří nikoho sehnat, může jim být stržena pohyblivá složka mzdy – třeba i 4500 korun.
„Není divu, že pak někteří z nás nejsou v náladě, což odnášejí zákazníci. Jsme ve stresu, nemáme takřka čas na hlavní práci, cloumají s námi nervy, zda si někdo uzavře pojištění. Někdy je uzavíráme i na členy rodiny,“ řekl.
Někteří zákazníci si navíc podle něj přicházejí na poštu zchladit žáhu: „Stres je nyní všude.“
Dřív svou práci miloval, dnes už ne, ale bojí se o ni přijít. „Živit se nějak musím,“ dodal. „A pak se stane, že jsem protivný. Navíc se bojím, že seknu manko, které samozřejmě musím zaplatit,“ uvedl.
Zaměstnanci jsou pak podle něj nevrlí i na sebe navzájem, konkurují si v tom, kdo uzavře více pojistek.
Pošta si musí vydělat, nedostává dotace
To, že zaměstnanci České pošty musejí opravdu produkty aliančních partnerů nabízet, potvrdili již v minulosti pracovníci tamního odboru komunikace.
Uvedli, že povinnost nabízet produkty je uvedena v pracovních smlouvách, přičemž platy zaměstnanců jsou tvořeny fixní a variabilní složkou.
Pošta si podle nich musí na sebe vydělat. Je totiž nejen provozním, ale i obchodním podnikem, který nedostává dotace. Na opakované dotazy serveru Pražský patriot již odbor nereagoval.
Anketa
Byl vám někdy nabízen zaměstanci pošty produkt, aniž byste si to vyžádali?
„Velké procento lidí toto jednání přestává snášet a řeší to neschopenkou u lékaře a ve velké míře využívá, kvůli svému psychickému stavu, služeb psychiatrů a užívání antidepresiv či jiných uklidňujících léků,“ píší v dopise.
Stačí málo. Nepracovat ve stresu
Za zavedení přiměřených pracovních podmínek na České poště vznikla i petice, kterou iniciovala Federace výkonných zaměstnanců České pošty a podepisují ji lidé po celé ČR.
„Z vedení se k petičním archům nikdo nedostane. Petiční archy jsou po vyzvednutí zaevidovány a uloženy. Vše vyzvedávám a ukládám osobně na určené místo. Není tedy možné, aby si kdokoli zjistil nějaké jméno,“ uvedl směrem k zaměstnancům, kteří se bojí podpis připojit, prezident federace Miroslav Prokop, s kterým jsme nedávno přinesli rozhovor.
A jak situaci zlepšit, aby byli spokojeni zaměstnanci i zákazníci? „Není toho třeba mnoho. Klidně můžeme produkty aliančních partnerů nabízet, ale ne pod tlakem, ne pod hrozbou ztráty peněz. Pak nebudeme ve stresu, což se projeví i na našem chování směrem k zákazníkům,“ uvedl nejmenovaný zaměstnanec.