dnes
Čtvrtek - zatazeno
6°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
7°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
9°C
Hitlerovo metro v Praze mělo být založeno mělce. Stalinovo naopak hluboko, aby propojilo kryty
Provoz metra v Praze byl zahájen v roce 1974, jezdil zde nejstarší typ sovětských vozů vyráběných pro Prahu. Soupravy nesly označení Ečs. Foto: archiv DPP

Hitlerovo metro v Praze mělo být založeno mělce. Stalinovo naopak hluboko, aby propojilo kryty

Hledání tajné stanice metra na Klárově, která byla skutečně postavena, ale nikdy do ní metro nepřijelo, přineslo i zajímavé vedlejší výsledky. Bylo nalezeny plány, které se však nikdy nerealizovaly.

Dějiny pražského metra sahají až do 19. století, kdy se poprvé začalo hovořit o potřebě podzemní dráhy. Pražský obchodník Ladislav Rott v roce 1898 navrhnul pražským radním, aby práce na kanalizaci, budování nábřeží a na asanaci Starého Města využili k zahájení stavby tunelů na první lince podzemní dráhy, která by vedla z Karlína přes Rudolfinum a Národní divadlo do Podolí.

U Křižovnického pivovaru by se podle Rottova návrhu tato linka spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. Rott však se svou vizí na pražské radnici neuspěl. Především proto, že přestavba byla už v docela pokročilém stadiu a úprava projektu by ji velmi zdržela.

Další plány a samostatné návrhy vznikaly za první republiky a počátkem druhé světové války již probíhaly přípravné práce. Všechny zůstaly jen na papíře. Poprvé se v Praze „koplo do země“ v rámci průzkumných prací pro projekt takzvaného konsorcia.

V prvních letech války probíhaly souběžně projekční a průzkumné práce. Pokud by se tehdy metro v Praze skutečně postavilo, vypadalo by přibližně jako podzemní dráha v Paříži. Trasy jednotlivých linek byly navrženy velice mělko a v podstatě odpovídaly trasám dnešním.

plan-hitlerovo-metro

Rozdíl byl například v tom, že linka A se v přestupní stanici Muzeum stáčela k jihu směrem, kudy vede dnešní linka C, linka B vedoucí od Výstaviště se na Muzeu stáčela na Vinohrady. Přestupní stanice Muzeum a Florenc namalovali projektanti jako čtyřkolejné, tratě se tam sbíhaly.

Na Florenci a na Muzeu měly podle návrhu soupravy mezi linkami přejíždět, mezi hlavním, Masarykovým a těšnovským nádražím by fungovalo propojení bez přestupu.  Projekt první linky A z Dejvic na Pankrác byl hotový v únoru 1941. V květnu ale přišel nacistický zákaz zahajování nových staveb.

Jestliže bylo Hitlerovo metro založeno velmi mělce, tak stalinský projekt, podle kterého postavili později nepoužitou stanici metra na Klárově, byl být naopak veden velmi hluboko. Hlavní myšlenkou bylo spojit stavbu protiatomových krytů se stanicemi metra.

Oproti dnešnímu stavu mělo „béčko“ podcházet Vltavu trochu severněji, takže dnešní stanice Národní třída by byla stanicí Národní divadlo. Linka C se měla se v centru trochu víc klikatit. Za Nuselským mostem se stáčelo ke Karlovu náměstí a s linkou B se měla křížit v Karlíně.

S přestupem mezi linkami A a C se počítalo ve stanici Hlavní nádraží. Další výhodou mělo být přímé napojení obou konců dnešní lince B na železnici na Kolín a na Beroun.

I když se po skončení druhé světové války plánovalo obnovení projekčních prací a výstavby, první úsek měl být otevřen už v roce 1950, nakonec bylo vše zmrazeno s odůvodněním, že na projekt není Československo hospodářsky silné. O podzemní dráze se začalo reálně hovořit zase až v šedesátých letech.


Autoři: Jaroslav Mareš, redakčně kráceno, red

Část Malešické ulice čeká od pondělí kompletní rekonstrukce

Dnes v 18:34

Od pondělí 24. února do konce července chystá Technická správa komunikací rekonstrukci ulice Malešická, a to v úseku ulic K Červenému dvoru a Olgy Havlové. V tomto úseku bude po dobu rekonstrukce Malešická neprůjezdná v obou směrech.

Rekonstrukce tramvajové trati v Sokolovské ulici omezí dopravu i parkování

18. února 2020 v 15:15

V termínu od 28. února do 8. dubna proběhne rekonstrukce tramvajové trati v Sokolovské ulici, v úseku mezi Poliklinikou Vysočany a náměstím OSN. Tramvajový provoz bude vyloučen. Sokolovská bude pro auta v uvedeném úseku uzavřena ve směru z centra, průjezd ve směru do centra zůstane zachován....

Ve čtvrtek v noci bude uzavřen Bubenečský tunel

18. února 2020 v 09:46

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů TKB bude Bubenečský tunel uzavřen od 20. února od 23 hodin do 21. února do 5 hodin.

Od pondělí začne oprava Poděbradské

18. února 2020 v 07:08

V pondělí 24. února začne Technická správa komunikací s opravami vozovky v Poděbradské ulici v 535 metrů dlouhém úseku Čerpadlová – Podkovářská. Oprava bude probíhat pouze ve směru z centra a potrvá do května.

Kolem stavby bytového domu Jurkovičkova jsou uzavřeny cesty

15. února 2020 v 10:32

V ulicích Stříbrského a Jurkovičova v Praze 11 jsou dočasně uzavřeny komunikace v okolí stavby bytového domu.

Dopravní omezení na Vršovické a Otakarově

14. února 2020 v 07:22

V souvislosti s pokračující rekonstrukcí železničních mostů přes ulice Vršovická a Otakarova v rámci optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. nádraží budou od 16. února zavedena v několika etapách další dopravní opatření.

Další články
Nahoru