Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Hitlerovo metro v Praze mělo být založeno mělce. Stalinovo naopak hluboko, aby propojilo kryty
Provoz metra v Praze byl zahájen v roce 1974, jezdil zde nejstarší typ sovětských vozů vyráběných pro Prahu. Soupravy nesly označení Ečs. Foto: archiv DPP

Hitlerovo metro v Praze mělo být založeno mělce. Stalinovo naopak hluboko, aby propojilo kryty

Hledání tajné stanice metra na Klárově, která byla skutečně postavena, ale nikdy do ní metro nepřijelo, přineslo i zajímavé vedlejší výsledky. Bylo nalezeny plány, které se však nikdy nerealizovaly.

Dějiny pražského metra sahají až do 19. století, kdy se poprvé začalo hovořit o potřebě podzemní dráhy. Pražský obchodník Ladislav Rott v roce 1898 navrhnul pražským radním, aby práce na kanalizaci, budování nábřeží a na asanaci Starého Města využili k zahájení stavby tunelů na první lince podzemní dráhy, která by vedla z Karlína přes Rudolfinum a Národní divadlo do Podolí.

U Křižovnického pivovaru by se podle Rottova návrhu tato linka spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. Rott však se svou vizí na pražské radnici neuspěl. Především proto, že přestavba byla už v docela pokročilém stadiu a úprava projektu by ji velmi zdržela.

Další plány a samostatné návrhy vznikaly za první republiky a počátkem druhé světové války již probíhaly přípravné práce. Všechny zůstaly jen na papíře. Poprvé se v Praze „koplo do země“ v rámci průzkumných prací pro projekt takzvaného konsorcia.

V prvních letech války probíhaly souběžně projekční a průzkumné práce. Pokud by se tehdy metro v Praze skutečně postavilo, vypadalo by přibližně jako podzemní dráha v Paříži. Trasy jednotlivých linek byly navrženy velice mělko a v podstatě odpovídaly trasám dnešním.

plan-hitlerovo-metro

Rozdíl byl například v tom, že linka A se v přestupní stanici Muzeum stáčela k jihu směrem, kudy vede dnešní linka C, linka B vedoucí od Výstaviště se na Muzeu stáčela na Vinohrady. Přestupní stanice Muzeum a Florenc namalovali projektanti jako čtyřkolejné, tratě se tam sbíhaly.

Na Florenci a na Muzeu měly podle návrhu soupravy mezi linkami přejíždět, mezi hlavním, Masarykovým a těšnovským nádražím by fungovalo propojení bez přestupu.  Projekt první linky A z Dejvic na Pankrác byl hotový v únoru 1941. V květnu ale přišel nacistický zákaz zahajování nových staveb.

Jestliže bylo Hitlerovo metro založeno velmi mělce, tak stalinský projekt, podle kterého postavili později nepoužitou stanici metra na Klárově, byl být naopak veden velmi hluboko. Hlavní myšlenkou bylo spojit stavbu protiatomových krytů se stanicemi metra.

Oproti dnešnímu stavu mělo „béčko“ podcházet Vltavu trochu severněji, takže dnešní stanice Národní třída by byla stanicí Národní divadlo. Linka C se měla se v centru trochu víc klikatit. Za Nuselským mostem se stáčelo ke Karlovu náměstí a s linkou B se měla křížit v Karlíně.

S přestupem mezi linkami A a C se počítalo ve stanici Hlavní nádraží. Další výhodou mělo být přímé napojení obou konců dnešní lince B na železnici na Kolín a na Beroun.

I když se po skončení druhé světové války plánovalo obnovení projekčních prací a výstavby, první úsek měl být otevřen už v roce 1950, nakonec bylo vše zmrazeno s odůvodněním, že na projekt není Československo hospodářsky silné. O podzemní dráze se začalo reálně hovořit zase až v šedesátých letech.


Autor: Jaroslav Mareš, redakčně kráceno

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Hornokrčská ulice bude uzavřena

21. března 2024 v 15:47

V pondělí 25. března zahájí Technická správa komunikací (TSK) opravu dalšího úseku vozovky a chodníků v ulici Hornokrčská v Městské části Praha 4, a to v úseku od křižovatky U Krčské vodárny po ulici Budějovická. 

Další články
Nahoru