Dnes Sobota - oblacno 14°C
Zítra Neděle - skorojasno 23°C
Sobota 8. 5. 2021
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Hitlerovo metro v Praze mělo být založeno mělce. Stalinovo naopak hluboko, aby propojilo kryty
Provoz metra v Praze byl zahájen v roce 1974, jezdil zde nejstarší typ sovětských vozů vyráběných pro Prahu. Soupravy nesly označení Ečs. Foto: archiv DPP

Hitlerovo metro v Praze mělo být založeno mělce. Stalinovo naopak hluboko, aby propojilo kryty

Hledání tajné stanice metra na Klárově, která byla skutečně postavena, ale nikdy do ní metro nepřijelo, přineslo i zajímavé vedlejší výsledky. Bylo nalezeny plány, které se však nikdy nerealizovaly.

Dějiny pražského metra sahají až do 19. století, kdy se poprvé začalo hovořit o potřebě podzemní dráhy. Pražský obchodník Ladislav Rott v roce 1898 navrhnul pražským radním, aby práce na kanalizaci, budování nábřeží a na asanaci Starého Města využili k zahájení stavby tunelů na první lince podzemní dráhy, která by vedla z Karlína přes Rudolfinum a Národní divadlo do Podolí.

U Křižovnického pivovaru by se podle Rottova návrhu tato linka spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. Rott však se svou vizí na pražské radnici neuspěl. Především proto, že přestavba byla už v docela pokročilém stadiu a úprava projektu by ji velmi zdržela.

Další plány a samostatné návrhy vznikaly za první republiky a počátkem druhé světové války již probíhaly přípravné práce. Všechny zůstaly jen na papíře. Poprvé se v Praze „koplo do země“ v rámci průzkumných prací pro projekt takzvaného konsorcia.

V prvních letech války probíhaly souběžně projekční a průzkumné práce. Pokud by se tehdy metro v Praze skutečně postavilo, vypadalo by přibližně jako podzemní dráha v Paříži. Trasy jednotlivých linek byly navrženy velice mělko a v podstatě odpovídaly trasám dnešním.

plan-hitlerovo-metro

Rozdíl byl například v tom, že linka A se v přestupní stanici Muzeum stáčela k jihu směrem, kudy vede dnešní linka C, linka B vedoucí od Výstaviště se na Muzeu stáčela na Vinohrady. Přestupní stanice Muzeum a Florenc namalovali projektanti jako čtyřkolejné, tratě se tam sbíhaly.

Na Florenci a na Muzeu měly podle návrhu soupravy mezi linkami přejíždět, mezi hlavním, Masarykovým a těšnovským nádražím by fungovalo propojení bez přestupu.  Projekt první linky A z Dejvic na Pankrác byl hotový v únoru 1941. V květnu ale přišel nacistický zákaz zahajování nových staveb.

Jestliže bylo Hitlerovo metro založeno velmi mělce, tak stalinský projekt, podle kterého postavili později nepoužitou stanici metra na Klárově, byl být naopak veden velmi hluboko. Hlavní myšlenkou bylo spojit stavbu protiatomových krytů se stanicemi metra.

Oproti dnešnímu stavu mělo „béčko“ podcházet Vltavu trochu severněji, takže dnešní stanice Národní třída by byla stanicí Národní divadlo. Linka C se měla se v centru trochu víc klikatit. Za Nuselským mostem se stáčelo ke Karlovu náměstí a s linkou B se měla křížit v Karlíně.

S přestupem mezi linkami A a C se počítalo ve stanici Hlavní nádraží. Další výhodou mělo být přímé napojení obou konců dnešní lince B na železnici na Kolín a na Beroun.

I když se po skončení druhé světové války plánovalo obnovení projekčních prací a výstavby, první úsek měl být otevřen už v roce 1950, nakonec bylo vše zmrazeno s odůvodněním, že na projekt není Československo hospodářsky silné. O podzemní dráze se začalo reálně hovořit zase až v šedesátých letech.


Autor: Jaroslav Mareš, redakčně kráceno

Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Praha 9: Nově otevřené parkoviště pro rezidenty

27. dubna 2021 v 11:35

Od úterý 27. dubna je řidičům k dispozici rezidentské parkoviště za Poliklinikou Prosek.

Další články
Nahoru