Dnes Úterý - zatazeno 11°C
Zítra Středa - polojasno 11°C
Úterý 16. 4. 2024
Svátek má Irena
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Historie: Mánesův most přes Vltavu v Praze nahradil Rudolfovu lávku
Mánesův most, v pozadí Rudolfinum. Foto: Palickap / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0 DEED

Historie: Mánesův most přes Vltavu v Praze nahradil Rudolfovu lávku

Po třech letech budování se 11. března 1914 otevřel nynější Mánesův most, původně pojmenovaný po rakouském následníku trůnu, arcivévodovi Františku Ferdinandovi, kterému tehdy zbývaly necelé čtyři měsíce života. Nová spojnice Starého Města a Klárova, vystavěná z betonu a částečně i železobetonu, nahradila řetězovou Rudolfovu lávku pro pěší, která sloužila Pražanům od roku 1869 a jež stála pár metrů dále po proudu. Demontována byla až po dokončení nového mostu, který dostal po vzniku Československa jméno po malíři Josefu Mánesovi.

V Praze byl dlouhá staletí pouze jeden most přes Vltavu – Karlův. Dalšího přemostění řeky se Praha dočkala až v roce 1841, kdy byl otevřen předchůdce nynějšího mostu Legií, o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Rudolfova lávka.

V jejích místech býval dlouhá staletí přívoz, v první polovině 19. století zde chtěl tesař Michal Ránek postavit dřevěný most, jehož model uchovává ve svých sbírkách České vysoké učení technické.

V letech 1866 až 1868 pak navrhl architekt Karel Veselý a František Schön lávku, která nesla jméno korunního prince Rudolfa. Tento visutý řetězový most byl dlouhý 192 metrů, měl jediný litinový pylon o výšce 17,5 metru a jeho mostovka byla široká 3,35 metru.

Protože lávka nebyla uzpůsobena pro rozmáhající se dopravu, čekalo se, že se zde brzy postaví nový most. O něm se začalo psát již začátkem 20. století, přesto lávka stála na svém místě bez větších oprav přes 44 let. Teprve v březnu 1914 ji nahradil most arcivévody Františka Ferdinanda, který se ale úplného dokončení dočkal až v průběhu první světové války v roce 1916.

Silniční a tramvajový most, desátý přes Vltavu po proudu řeky v Praze, je 186 metrů dlouhý a 16 metrů široký. Projektovali jej inženýři František Mencl, Alois Nový a architekt Mečislav Petrů. Proti projektům počítajícím s ocelovou konstrukcí prosadili návrh s klenbovým zdivem z betonu, průčelí a římsy kleneb jsou z kamenných kvádrů.

Betonáž mostu o čtyřech klenbách začala v roce 1912, most byl dokončen na jaře 1914 a 15. července 1914 byl zde zahájen i provoz tramvají. Mostní pilíře jsou zdobeny reliéfy sochařů Františka Bílka, Josefa Mařatky a Jana Štursy, na staroměstské straně mostu jsou dvě fontánky s chrliči a také socha malíře Josefa Mánesa od Bohumila Kafky z roku 1951.


Autor: ČTK

Dotační program podpoří inovační akce

Včera v 08:07

Rada hl. m. Prahy minulý týden schválila Program na podporu akcí v oblasti inovací v hlavním městě pro rok 2024. Program spouští město s cílem poskytovat podporu inovačním akcím systematicky a předvídatelně. K financování akcí z tohoto programu Praha pro rok 2024 vyčlenila...

V Praze se konalo sympozium o jaderné spolupráci mezi ČR a Jižní Koreou

14. dubna 2024 v 11:19

V Praze se čtvrtek odpoledne konalo sympozium o jaderné spolupráci mezi ČR a Jižní Koreou, resp. jihokorejskou firmou KHNP. Ta mimo jiné podala i nabídku na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany, a i když dosud v Evropě nic nepostavila, může se pyšnit téměř padesáti roky zkušeností se stavbou a...

Na chodníku u Strakonické ulice se našlo tělo mrtvého muže

13. dubna 2024 v 19:46

Od sobotního odpoledne prověřují kriminalisté úmrtí muže v Malé Chuchli. Jeho tělo bylo nalezeno na chodníku vedle Strakonické ulice, na dohled od Branického mostu.

Další články
Nahoru