Dnes Sobota - obcasny-dest 9°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 6°C
Sobota 25. 1. 2025
Svátek má Miloš
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Historie: Mánesův most přes Vltavu v Praze nahradil Rudolfovu lávku
Mánesův most, v pozadí Rudolfinum. Foto: Palickap / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0 DEED

Historie: Mánesův most přes Vltavu v Praze nahradil Rudolfovu lávku

Po třech letech budování se 11. března 1914 otevřel nynější Mánesův most, původně pojmenovaný po rakouském následníku trůnu, arcivévodovi Františku Ferdinandovi, kterému tehdy zbývaly necelé čtyři měsíce života. Nová spojnice Starého Města a Klárova, vystavěná z betonu a částečně i železobetonu, nahradila řetězovou Rudolfovu lávku pro pěší, která sloužila Pražanům od roku 1869 a jež stála pár metrů dále po proudu. Demontována byla až po dokončení nového mostu, který dostal po vzniku Československa jméno po malíři Josefu Mánesovi.

V Praze byl dlouhá staletí pouze jeden most přes Vltavu – Karlův. Dalšího přemostění řeky se Praha dočkala až v roce 1841, kdy byl otevřen předchůdce nynějšího mostu Legií, o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Rudolfova lávka.

V jejích místech býval dlouhá staletí přívoz, v první polovině 19. století zde chtěl tesař Michal Ránek postavit dřevěný most, jehož model uchovává ve svých sbírkách České vysoké učení technické.

V letech 1866 až 1868 pak navrhl architekt Karel Veselý a František Schön lávku, která nesla jméno korunního prince Rudolfa. Tento visutý řetězový most byl dlouhý 192 metrů, měl jediný litinový pylon o výšce 17,5 metru a jeho mostovka byla široká 3,35 metru.

Protože lávka nebyla uzpůsobena pro rozmáhající se dopravu, čekalo se, že se zde brzy postaví nový most. O něm se začalo psát již začátkem 20. století, přesto lávka stála na svém místě bez větších oprav přes 44 let. Teprve v březnu 1914 ji nahradil most arcivévody Františka Ferdinanda, který se ale úplného dokončení dočkal až v průběhu první světové války v roce 1916.

Silniční a tramvajový most, desátý přes Vltavu po proudu řeky v Praze, je 186 metrů dlouhý a 16 metrů široký. Projektovali jej inženýři František Mencl, Alois Nový a architekt Mečislav Petrů. Proti projektům počítajícím s ocelovou konstrukcí prosadili návrh s klenbovým zdivem z betonu, průčelí a římsy kleneb jsou z kamenných kvádrů.

Betonáž mostu o čtyřech klenbách začala v roce 1912, most byl dokončen na jaře 1914 a 15. července 1914 byl zde zahájen i provoz tramvají. Mostní pilíře jsou zdobeny reliéfy sochařů Františka Bílka, Josefa Mařatky a Jana Štursy, na staroměstské straně mostu jsou dvě fontánky s chrliči a také socha malíře Josefa Mánesa od Bohumila Kafky z roku 1951.


Autor: ČTK

Zasedne Zastupitelstvo Prahy 10

Včera v 09:41

V pondělí 27. ledna se od 10 hodin koná v zasedacím sále v přízemí sídla ÚMČ Praha 10, Vinohradská 3218/169, zasedání Zastupitelstva Prahy 10.

Den otevřených dveří Fakulty stavební ČVUT. Uchazeči si vyzkouší přijímačky z matematiky

23. ledna 2025 v 09:52

Den otevřených dveří Fakulty stavební ČVUT v Praze, který se koná v sobotu 25. ledna, nabídne zájemcům o studium možnost seznámit se s bakalářskými studijními programy, informacemi o přijímacím řízení, přijímacích zkouškách i možnostech přípravných kurzů. Uchazeči o studium si také budou moci...

Praha 4: Zákaznické centrum Pražských služeb na radnici končí

23. ledna 2025 v 08:34

Zákaznické centrum společnosti Pražské služby v budově radnice Prahy 4 na adrese Antala Staška 2059/ 80b v Praze 4 se k 31. lednu ruší.

Další články
Nahoru