Historický parní vlak opět na kolejích
V sobotu 12. dubna povede vlak z Prahy do Plzně nejprve lokomotiva „Bardotka“ T 478.1010 ze sbírky NTM. Z Plzně pak bude v čele vlaku parní lokomotiva Šlechtična 475.111 z roku 1947 z Iron Monument Club Plzeň. V areálu Centra stavitelského dědictví NTM Plasy proběhne slavnostní program k 10. výročí jeho otevření. Pro cestující vlakem je připraven vstup zdarma do expozic a výstav NTM a prohlídka Dvora stavebních řemesel s ukázkami tradičních stavebních řemesel.
Jízdy muzejního vlaku jsou součástí programu NTM s názvem „Rok evropské železnice“, kterým NTM připomene významná železniční výročí letošního roku.
Další jízdy muzejního vlaku se konají 17. a 18. května. V sobotu 17. května se vlak zúčastní akce „Audience u císaře Karla I.“ v Brandýse nad Labem. V neděli 18. května poveze muzejní vlak cestující do Lužné u Rakovníka, kde se uskuteční tradiční železniční program.
V muzejním vlaku NTM je zařazen nově opravený vůz československých prezidentů „Svoboda“, který bude v rámci akce přístupný veřejnosti. Čtyřnápravový salonní vůz určený pro cesty prezidentů ČSSR vyrobila roku 1968 východoněmecká vagonka VEB Waggonbau Bautzen. Tento závod se v důsledku dohod mezi státy RVHP uzavřených v první polovině 60. let 20. století stal nejvýznamnějším dodavatelem osobních vozů pro Československé státní dráhy (ČSD). Již nedlouho po dodání se vůz zapsal do československých dějin, když se stal součástí soupravy, v níž se 31. července 1968 uskutečnilo nechvalně známé „vagónové jednání“ mezi zástupci československé delegace v čele s reformistou Alexandrem Dubčekem a prezidentem Ludvíkem Svobodou s vedoucími představiteli Sovětského svazu v čele s Leonidem Brežněvem v Čierné nad Tisou na hranicích mezi ČSSR a SSSR.