Dnes Úterý - jasno 10°C
Zítra Středa - polojasno 8°C
Úterý 4. 10. 2022
Svátek má František
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Historický jez v centru má za sebou první část rekonstrukce, letos se stihne další betonáž
Rekonstrukce Staroměstského jezu, v pozadí Novotného lávka a Karlův most. Zdroj foto: Metrostav

Historický jez v centru má za sebou první část rekonstrukce, letos se stihne další betonáž

Rekonstrukce památkově chráněného Staroměstského jezu v blízkosti Karlova mostu je v plném proudu, první z celkových pěti šedesátimetrových úseků se už vrátil do podoby ze 13. století. Server Pražský patriot o tom informoval Vojtěch Kostiha, mluvčí společnosti Metrostav, která práce pod dohledem památkářů provádí.

Stavbaři na jezu vybourali původní konstrukci a nahradili ji novým dubovým roštem ukotveným do dřevěných pilot a vyplněným žulovými deskami. Nyní připravují rekonstrukci druhého úseku, pomocí provizorního hrazení vytvářejí takzvanou ochrannou jímku, aby si zajistili suchý prostor pro další práci.

„Zhotovitel se nelehkého úkolu zhostil statečně, a i když mu zvýšené průtoky ve Vltavě příliš nepřály, dokázal první etapu zdárně dokončit, nyní již je dobře připraven na zbylé etapy,“ sdělil Jan Šimůnek, správce stavby ze státního podniku Povodí Vltavy, který je investorem rekonstrukce Staroměstského jezu.

„Používáme ty nejlepší materiály, jaké jsou u nás k dispozici – 160 let staré duby a kvalitní žulový kámen z blokové těžby. A že je to nějakého materiálu. Jenom celková délka dřevěných trámů pro kompletní roštovou konstrukci přesahuje dva kilometry. Jen pro představu: Pokud bychom trámy skládali za sebe na Karlův Most, vytvořily by čtyři souvislé řady,“ sdělil Daniel Boďa, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav, která rekonstruuje Staroměstský jez.

Jeho tým si nyní zopakuje postupy, které už si jednou úspěšně vyzkoušel. Vybourá původní betonovou výplň, rozebere dřevěný rošt a upraví dřevěné piloty, na něž bude následně kotvit rošt nový. Po vybudování podkladního betonu osadí výztuž základové desky a zalijí ji betonem podobně jako základovou desku rodinného domu.

Betonáž, která by měla být dokončena do konce roku, přinese znovu nevšední podívanou s autodomíchávači na tlačném člunu. Stavbaři využijí opět říční betonárnu na Rohanském ostrově. Následně budou práce ukončeny a obnoví se zase na jaře 2022.

Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez leží mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou. Pochází ze 13. století a s konstrukcí takzvaného. pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí.

V hlavním městě si jako jediný zachoval původní tvar, byť během své existence prošel mnoha menšími opravami. Cílem aktuální kompletní rekonstrukce je vrátit památkově chráněnému dílu jeho historickou podobu.

„V polovině století dvacátého byla totiž někdejší kamenná výplň dřevěného roštu zaměněna za výplň betonovou. Stavbaři při nynější rekonstrukci využívají v co největší míře historické postupy a dřevěný rošt opět vyplňují kamennými deskami, tak jako jejich prapředchůdci v době původní výstavby,“ informoval Vojtěch Kostiha.

Náročný projekt skončí v roce 2024 a stavební práce na místě se vždy omezí na období od jara do podzimu. Stavbu buduje pro investora Povodí Vltavy, státní podnik největší česká stavební společnost Metrostav. Investiční náklady přesahují 112 milionů korun.  


Autor: Jan Puci

Hasiči vyprostili dvě osoby po nehodě na Jižní spojce

24. září 2022 v 16:50

Hasiči ze dvou stanic zasahovali v pátek 23. září od 12:01 hodin v Praze 10, na Jižní spojce v oblasti Záběhlic, u nehody kamionu a dodávky. Informoval o tom mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

Další články
Nahoru