Dnes Úterý - zatazeno 7°C
Zítra Středa - oblacno 7°C
Úterý 13. 4. 2021
Svátek má Aleš
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Historické tramvaje T2 budou od března jezdit v běžném pražském provozu
Zrekonstruované vozy na tramvajové smyčce Dlabačov. Foto(3x): Jan Puci

Historické tramvaje T2 budou od března jezdit v běžném pražském provozu

Na nádvoří tramvajové vozovny Střešovice byly dnes dopoledne pokřtěny dva zrekonstruované vozy T2, které dostaly evidenční čísla 6003 a 6004. Tento typ tramvaje se po téměř 56 letech opět vrací do pravidelného provozu v pražské MHD, vozy budou nasazovány především na nostalgickou linku číslo 23.

Tramvaje dnes slavnostně pokřtili zástupci dopravního podniku, náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, místostarosta Prahy 6 pro dopravu Jiří Lála a statutární místostarosta Prahy 6 pro územní rozvoj a veřejný prostor Jakub Stárek, který při té příležitosti uvedl, že šestá městská část plánuje užší spolupráci s Muzeum MHD Praha a řadu společných akcí pro veřejnost.

Veřejnost se tramvajemi T2 bude moci poprvé svézt v sobotu 7. a v neděli 8. března, speciálně na lince číslo 2. Obě dnes pokřtěné tramvaje T2 společně s muzejním vozem T2 budou v sobotu 22. února od 9 do 12 hodin společně vystaveny na nádvoří vozovny Střešovice.

Obě opravené tramvaje T2 budou provozovány především na nostalgické lince číslo 23, která vede z Královky přes historické centrum (včetně Pražského hradu, Královského letohrádku či Národního divadla) na Zvonařku. Vypravovat je bude výlučně z vozovny Střešovice. Oba opravené vozy jsou vybaveny také bezkontaktními terminály na nákup jízdenek.

t2-interier „Nápad vrátit tramvaje T2 zpět do pražské MHD přišel ještě předtím, než poslední vůz Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou v listopadu 2018 definitivně vyřadil z provozu. Realizace tohoto projektu se tak povedla v poměrně krátkém čase zhruba 15 měsíců. Oběma vozům se podařilo vrátit velmi zdařilý historický vzhled,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.

Obě dnes pokřtěné tramvaje byly vyrobeny ve vagónce Tatra Smíchov pro město Ostrava, po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly v provozu dalších 22 let. DPMLJ byl až do roku 2018 úplně posledním provozovatelem těchto tramvají.

Liberecký vůz číslo 18 byl v provozu s cestujícími od ledna 1959 do listopadu 2018, tedy téměř 60 let, což je zatím nepřekonaný rekord v celé historii tramvají Tatra.

Z historie tramvají T2

Tramvaje T2 byly vyvinuty v letech 1951 až 1956 a jejich sériová výroba probíhala v letech 1957 až 1962. Celkem bylo vyrobeno 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu. Vozy byly vyráběny v pražských podnicích vagónka Tatra Smíchov (vozová skříň, podvozky) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj).

Jejich základem se stala moderní, původem americká koncepce PCC, zavedená již u tramvají T1. Díky charakteristickému přesazenému transparentu a světlometu s ozdobnou lištou („fousem“) se T2 ideově přiblížily svým americkým vzorům.

Na průkopnickou roli T2, která je dnes často a neprávem opomíjena, následně navázal i nejznámější a nejrozšířenější typ T3, s nímž se podařilo proces unifikace vozového parku dotáhnout do vítězného konce. V Praze to bylo v roce 1974.

Doposud jedinou pražskou památkou na průkopnickou roli T2 byl druhý prototyp č. 6002, jenž je od roku 1977 součástí sbírky podnikového muzea a v devadesátých letech prošel zdařilou a velmi rozsáhlou renovací, která jej přiblížila do stavu z roku 1956.

Tento vůz však může být díky velmi vysoké historické hodnotě i technickým omezením (tyčový sběrač) provozován jen za mimořádných opatření.


Noční omezení provozu v Těšnovském tunelu

Včera ve 20:52

Z důvodu mytí stěn a stropu bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Praha 6: Anketa k zónám placeného stání

Včera v 09:53

Parkovací zóny jsou v Praze 6 aktuálně zavedeny na většině území městské části. Jde o části Dejvic, Bubenče, Hanspaulky, Vokovic a Veleslavína, Břevnova, Střešovic či Ořechovky.

Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

10. dubna 2021 ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

10. dubna 2021 v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Oprava mostu Chodovec v Praze 11

1. dubna 2021 v 08:49

Technická správa komunikací začne od soboty 10. dubna instalovat dopravní omezení a od pondělí 12. dubna zahájí stavební práce na mostě X694 Chodovec, který převádí ulici Brněnská přes ulici Pod Chodovem.

Další články
Nahoru