
Historické tramvaje T2 budou od března jezdit v běžném pražském provozu
21. února 2020 15:08
Tramvaje dnes slavnostně pokřtili zástupci dopravního podniku, náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, místostarosta Prahy 6 pro dopravu Jiří Lála a statutární místostarosta Prahy 6 pro územní rozvoj a veřejný prostor Jakub Stárek, který při té příležitosti uvedl, že šestá městská část plánuje užší spolupráci s Muzeum MHD Praha a řadu společných akcí pro veřejnost.
Veřejnost se tramvajemi T2 bude moci poprvé svézt v sobotu 7. a v neděli 8. března, speciálně na lince číslo 2. Obě dnes pokřtěné tramvaje T2 společně s muzejním vozem T2 budou v sobotu 22. února od 9 do 12 hodin společně vystaveny na nádvoří vozovny Střešovice.
Obě opravené tramvaje T2 budou provozovány především na nostalgické lince číslo 23, která vede z Královky přes historické centrum (včetně Pražského hradu, Královského letohrádku či Národního divadla) na Zvonařku. Vypravovat je bude výlučně z vozovny Střešovice. Oba opravené vozy jsou vybaveny také bezkontaktními terminály na nákup jízdenek.
„Nápad vrátit tramvaje T2 zpět do pražské MHD přišel ještě předtím, než poslední vůz Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou v listopadu 2018 definitivně vyřadil z provozu. Realizace tohoto projektu se tak povedla v poměrně krátkém čase zhruba 15 měsíců. Oběma vozům se podařilo vrátit velmi zdařilý historický vzhled,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
Obě dnes pokřtěné tramvaje byly vyrobeny ve vagónce Tatra Smíchov pro město Ostrava, po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly v provozu dalších 22 let. DPMLJ byl až do roku 2018 úplně posledním provozovatelem těchto tramvají.
Liberecký vůz číslo 18 byl v provozu s cestujícími od ledna 1959 do listopadu 2018, tedy téměř 60 let, což je zatím nepřekonaný rekord v celé historii tramvají Tatra.
Z historie tramvají T2
Tramvaje T2 byly vyvinuty v letech 1951 až 1956 a jejich sériová výroba probíhala v letech 1957 až 1962. Celkem bylo vyrobeno 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu. Vozy byly vyráběny v pražských podnicích vagónka Tatra Smíchov (vozová skříň, podvozky) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj).
Jejich základem se stala moderní, původem americká koncepce PCC, zavedená již u tramvají T1. Díky charakteristickému přesazenému transparentu a světlometu s ozdobnou lištou („fousem“) se T2 ideově přiblížily svým americkým vzorům.

Doposud jedinou pražskou památkou na průkopnickou roli T2 byl druhý prototyp č. 6002, jenž je od roku 1977 součástí sbírky podnikového muzea a v devadesátých letech prošel zdařilou a velmi rozsáhlou renovací, která jej přiblížila do stavu z roku 1956.
Tento vůz však může být díky velmi vysoké historické hodnotě i technickým omezením (tyčový sběrač) provozován jen za mimořádných opatření.