Dnes Pondělí - obcasny-dest 2°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 3°C
Pondělí 30. 1. 2023
Svátek má Robin
Pražské masopusty
Letošní masopustová sezona v Praze zahrnuje řadu akcí
Historické okénko: Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze
Hlavní hala smíchovského nádraží. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Historické okénko: Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze

Jako druhá velká pražská železniční stanice se 14. července 1862 na okraji tehdy ještě samostatného Smíchova otevřelo nádraží České západní dráhy, na jehož místě dnes funguje Smíchovské nádraží, postavené v 50. letech minulého století. Původní budovy se totiž i kvůli poškození za druhé světové války nezachovaly. Smíchovské nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, spolu s nádražím hlavním – na které bylo napojeno deset let po svém vzniku – a Masarykovým. V současnosti se chystá jeho kompletní přestavba, ve spolupráci s pražský magistrátem zde Správa železnic plánuje nový dopravní terminál.

Nádraží i celou trať do Plzně a Bavorska vybudovala začátkem druhé poloviny 19. století společnost Česká západní dráha (k. k. privilegierte Böhmische Westbahn), která se musela potýkat nejen s nesouhlasem vlastníků některých pozemků, ale třeba také s objevem pravěkého pohřebiště. Budovy nádraží byly postaveny ve strohém architektonickém stylu s klasicistními a romantickými vlivy.

Vedle hlavní jednopatrové budovy zde byla i sousední služební budova s novogotickou hranolovitou věží. Prvních větších úprav se nádraží dočkalo v roce 1888, o šest let později byla dráha zestátněna a od roku 1895 se stanice nazývala Smíchov (ještě dlouho se jí ale mezi lidmi říkalo Západní nádraží).

„Davy lidu a nepřehledné řady kočárů táhly se k smíchovskému nádraží, jež působí dojem uspokojující, ač dotud ještě nese ráz nedohotovenosti a novoty. V síni na čekání upravené překvapil nás na stěně zavěšený pořádek jízdy v české i německé řeči a v slovanských barvách tištěný. Jinak ale vydala společnost vesměs jen německé vstupné lístky, jména štac jsou po celé dráze taktéž jen německy napsána, konduktéři oznamují po celé dráze štace jen po Německu a vyžadují taktéž fárkarty," popsal v létě 1862 časopis Rodinná kronika otevření stanice, která se stala důležitým dopravním uzlem pro spojení Prahy se západem Čech a jihovýchodním Německem.

Koncem druhé světové války nádraží poškodilo spojenecké bombardování, zasáhly ho také události Pražského povstání v květnu 1945, kdy v jeho prostoru operovaly tři obrněné vlaky. V 50. letech bylo původní nádraží, jež stálo trochu severněji než dnes, bez většího zájmu zbouráno a v letech 1953 až 1956 vzniklo nádraží nové podle projektu architektů Jana Zázvorky a Ladislava Žáka ve stylu klasicizujícího funkcionalismu.

Výtvarnou výzdobu odbavovací haly vytvořil malíř Richard Wiesner; tvoří jí čtyřicetimetrová budovatelská freska s téměř 80 postavami symbolizující československý lid v práci při výstavbě země. Posledním velkým zásahem před nyní plánovanou rekonstrukcí bylo napojení nádraží na metro v roce 1985.


Autor: ČTK

Další zastávky v Praze 4 získají nové přístřešky

25. ledna 2023 ve 12:25

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v Praze 4 v obměně přístřešků na tramvajových zastávkách. Během uplynulého víkendu byla vyměněna zastávka Palouček na Táborské ve směru k Nuselské radnici a příští víkend, 28. ledna, přijde na řadu zastávka ve směru Pražské...

TSK využila teplého počasí. Za první lednové týdny opravila přes sedm a půl tisíce výtluků

23. ledna 2023 v 10:55

Mrazivé počasí v první polovině prosince s následnou rychlou oblevou poškodilo na řadě míst vozovky tak, že by bez provizorní opravy musela být snižována rychlost nebo jinak omezována doprava, a to zejména na hlavních tazích, kde jezdí i MHD.

Samoobslužné bezhotovostní jízdenkové terminály jsou v provozu ve všech autobusech DPP

23. ledna 2023 v 10:14

Cestující na všech městských linkách provozovaných Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) si mohou zakoupit jízdenky bezhotovostně prostřednictvím samoobslužných terminálů. DPP jich od podzimu nainstaloval 1200 kusů do všech svých autobusů, elektrobusů a trolejbusů. 

Zlíchovský tunel bude ve středu uzavřen

22. ledna 2023 v 11:53

Od 25. ledna do 26. ledna bude v noci od 23 do 5 hodin uzavřen západní tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Nehoda auta, tramvaje a sypače zablokovala Argentinskou

21. ledna 2023 ve 21:43

V sobotu 21. ledna po 13 hodině zasahovali hasiči u nehody osobního automobilu, tramvaje a posypového vozu v Argentinské ulici. Událost se obešla bez zranění a hasiči na místě provedli protipožární opatření.

Stavební údržba uzavře Těšnovský tunel

21. ledna 2023 v 09:03

Z důvodu stavební údržby bude Těšnovský tunel dvě noci uzavřen.

Radnice žádá doplnit chybějící zastávku na Červeném vrchu

19. ledna 2023 v 17:50

Když dochází k plánovaným výlukám provozu tramvají a nahrazují je autobusy, obyvatelé sídliště Červený vrch přicházejí o možnost vystoupit na sídlišti ve směru z centra. Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) se proto z podnětu místních obrátil na Ladislava Urbánka, dopravního...

Praha 6 žádá více informací o tramvajové trati na Dědinu, DPP reaguje

19. ledna 2023 v 17:39

Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) dopisem vyzval pražský dopravní podnik (DPP), aby zlepšil informovanost veřejnosti o výstavbě tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu. „Na základě toho vedení dopravního podniku slíbilo více informací o projektu na svém webu,“ sdělil v tiskové...

Další články
Nahoru