Dnes Pondělí - oblacno 10°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 10°C
Pondělí 10. 11. 2025
Svátek má Evžen
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Historická tramvaj mevro se po 58 letech vrací do pražského provozu
Historická tramvaj při zkušebním provozu bez cestujících. Foto: Daniel Šabík / DPP

Historická tramvaj mevro se po 58 letech vrací do pražského provozu

Historická tramvaj „mevro“ evidenčního čísla 3098 pražského dopravního podniku (DPP) vyjíždí po rozsáhlé opravě a zkušebních jízdách do provozu s cestujícími. Naposledy se tak stalo v roce 1966. V rámci zkušebních jízd s cestujícími ji DPP bude nasazovat na historickou linku č. 42. Po získání Průkazu způsobilosti jej DPP plánuje provozovat na obou historických linkách č. 41 a 42, nebo si jej zájemci budou moci pronajmout na soukromé jízdy po Praze. Informovala o tom mluvčí podniku Aneta Řehková.

Jednosměrný motorový vůz „mevro“ podle ní představuje důležitý milník v historii vozidel pražské tramvajové dopravy. Jedná se o poslední typ dvounápravových motorových tramvají pro osobní dopravu v Praze, následník takzvaných ponorek a předchůdce čtyřnápravových tramvají T1.

„Inspirací pro předchůdce tramvají ‚mevro‘ – jednosměrné ‚ponorky‘ – byly vozy Peter Witt, které se od roku 1928 vyráběly pro italský Milán, kde stále jezdí v pravidelném provozu. Nicméně zatímco tramvaje Peter Witt už byly čtyřnápravové, ponorky i mevra měly z úsporných důvodů pouze dvě nápravy a menší obsaditelnost.

„Celkově tak byla tato platforma ve srovnání s koncepcí tramvají Peter Witt, s níž bývala často srovnávána, méně odvážná – což se částečně projevilo i v její provozní životnosti. Jednalo se nicméně o nové tramvaje, které měly sloužit k posílení provozu pro všesokolský slet v roce 1948. Protože v Praze v té době probíhala také velká Mezinárodní výstava rozhlasu, začalo se jim říkat mevro, podle zkratky této výstavy,“ řekl Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Vůz ev. č. 3098 je podle něj unikátní tím, že se jednalo o poslední vyrobenou a dodanou tramvaj typu „mevro“, ale i poslední dvounápravovou tramvaj pro osobní dopravu v Praze vůbec.

Historie vozů „mevro“ spadá již do válečných let, kdy byla objednána jejich výroba ve standardním provedení jejich předchůdců, jednosměrných vozů typu „ponorka“ vyráběných v letech 1935 až 1942.

Válečná objednávka se však pro materiálová omezení neuskutečnila. Po válce se dopravní podnik rozhodl tuto sérii realizovat, ačkoliv se koncepčně jednalo o již zastaralou platformu. Provedl ale v technickém zadání některé změny – zejména doplnění středních dveří či zrušení sníženého přední plošiny.

Celkem se vyrobilo 30 kusů – v duchu původní objednávky. Všechny byly zařazeny do provozu v roce 1948. Vůz č. 3098 posloužil jako poslední vůz série k řadě experimentů pro tehdy probíhající vývoj vozů PCC – zkoušelo se zde například zářivkové osvětlení napájené střídavým výstupem z motorgenerátoru, nový typ tyčového sběrače, ukazatele směru různých typů, vlakový rozhlas či zrychlovač v improvizovaném zapojení.

Provozní život tramvají „mevro“ byl velmi krátký – pouhých 18 let. Původně se počítalo, že jednosměrné vozy budou ze starých tramvají vyřazovány až jako poslední.

Ještě na počátku 60. let sehrály významnou roli při zavádění provozu bez průvodčích, s nástupem masivních dodávek tramvají T3 od roku 1962, kdy se roční dodávky ustálily na 100 vozech ročně, se jejich dny rychle sečetly.

Výměna vozového parku probíhala rychlým tempem a postup vyřazování byl navržen tak, že přednostně byly z provozu vyřazovány přestárlé a atypické, málo početné série. Do této množiny spadaly i všechny jednosměrné vozy – tzn. „ponorky“ a „mevra“ i jejich blízcí příbuzní – zjednosměrněné motorové vozy řady 2000, které byly hromadně vyřazeny v rozmezí let 1966 až 1968, ačkoliv byly z vozového parku starých tramvají nejmladší a technicky nejpokročilejší.

U vozů „mevro“ a zjednosměrněných vozů byly podle Šurovského přitěžující okolností kontroléry typu Praga, které byly málo odolné posílenému napájení budovanému pro nové tramvaje T3 a docházelo u nich k častým haváriím.

Vůz ev. čísla 3098 ukončil pravidelný provoz s cestujícími v roce 1966. Následně byl přestavěn na měřící vůz č. 4100, který sloužil pro tyto účely až do konce 80. let 20. století, kdy jej nahradil současný „pomeranč“, tj. vůz ev. čísla 5521.

Od té doby byl vůz č. 4100 odstaven a uschován pro možné další využití pro nostalgické jízdy případně muzejní expozici jako pracovní vozidlo. Ve sbírce Muzea MHD ve vozovně Střešovice je typ „mevro“ již od roku 1967 zastoupen vozem č. 3083, který je dochován v posledním provozním stavu, kdy tvořil ucelenou soupravu s rekonstruovaným jednosměrným vozem typu „krasin-rychlík“ č. 1583.

„Vůz č. 3098 se na počátku druhé dekády 21. století dočkal zásadního rozhodnutí o rekonstrukci do provozního stavu pro nostalgické jízdy. Od května 2021 byl vůz přistaven do generální opravy v Krnovských opravnách a strojírnách, dokončovací práce po návratu vozidla provedli pracovníci Dopravního podniku hl. m. Prahy,“ popsala Řehková.

Vůz přibližuje provozní podobu vozů „mevro“ v prvním desetiletí provozu s některými odchylkami nezbytnými pro současný provoz – napříkald vypuštění stanoviště průvodčího, ponechání pantografu či dosazení moderního statického měniče místo původního motorgenerátoru.


Autor: Karel Netolický

BESIP: 5 pravidel pro chodce v mlze a špatné viditelnosti

Dnes v 09:23

Reflexní prvky, sluchátka a mobil nebo oblečení. BESIP radí, jak se chovat v mlhavém počasí.

BESIP: Překvapil mě Bambi

7. listopadu 2025 v 09:48

Jak se chovat na silnici za šera a v noci kdy je větší pravděpodobnost střetu se zvěří a co dělat, pokud k tomu dojde. 5 pravidel, jak jezdit v sezoně lesní zvěřezveřejnil BESIP.

Celou ulicí Na Strži řidiči znovu projedou v prosinci

5. listopadu 2025 v 08:23

Řidiči po více než třech letech znovu projedou zhruba od poloviny letošního prosince dosud uzavřenou částí ulice Na strži mezi křižovatkou s ulicemi Jeremenkova a Olbrachtova a Antala Staška na Ryšánce. Ulice bude zprovozněna v jedné polovině v režimu 1+1. Zprůjezdnění umožní dokončení výstavby...

Oslavte 40 let linky 191

2. listopadu 2025 v 07:21

Radnice Prahy 6 připravila pro své obyvatele komentované jízdy historickým autobusem.

Praha 14: Rekonstrukce Slévačské ulice je hotová

1. listopadu 2025 v 10:42

Sídliště Lehovec se dočkalo první velké části slibované proměny. Po dvou letech prací je páteřní komunikace kompletně obnovena – od vozovky přes chodníky až po nové přechody pro chodce. Přibylo 14 parkovacích míst, nový chodník propojující zastávku Žárská s Metujskou ulicí, moderní autobusové...

Křižovatka u MŠ Vladivostocká má novou podobu, je bezpečnější pro chodce

31. října 2025 v 16:02

Technická správa komunikací (TSK) nedávno dokončila projekt pro zlepšení bezpečnosti chodců, zejména dětí, na křižovatce ulic Vladivostocká a Karpatská, která se nachází před místní základní školou v Praze 10. Na celkovém návrhu řešení se podílela i desátá...

Připojte se k webináři: Řízení pod vlivem – priorita bezpečnosti silničního provozu

31. října 2025 v 11:16

I přes výrazný pokrok zůstává jízda pod vlivem alkoholu a drog jednou z hlavních příčin dopravních nehod napříč Evropou. Ohrožuje nejen řidiče, ale i cestující a zranitelné účastníky silničního provozu.

Další články
Nahoru