Vyšehradský tunel má narozeniny, začal se razit před sto deseti lety
25. května 2013 10:28
Když se na přelomu 19. a 20. století připravovala stavba tunelu, měla mnoho odpůrců. Především lidé z Podolí se báli, že je potká osud mizejícího Podskalí.
Ukázalo se však, že vybudování tunelu je nezbytností. Když byl totiž v roce 1899 otevřen dnes již nefungující pivovar v Braníku, pivo se muselo vozit do centra Prahy buď složitě přes Nusle nebo pod vyšehradskou skálou přívozem.
Vltava však v té době pravidelně zamrzala, takže v zimě nebylo možné tuto cestu využít. Nakonec byla stavba 26. května 1903 zahájena a o dva roky později dokončena. Tramvaje začaly tunelem jezdit v roce 1910.
Zajímavostí tehdejšího projektu je fakt, že se původně počítalo s vyhlídkovou lávkou pro pěší. Ta měla obcházet skálu nad řekou, ale památkáři byli proti. U severního portálu dodnes stojí opuštěný malý kamenný domek, který v minulosti sloužil jako veřejné záchodky.
Po řece jako v minulosti
Tunel je na trase frekventované cyklostezky. Cyklisté však kvůli úzkému chodníku musí před tunelem sesednout. Upozorňují je na to z obou stran značky. Mnohým se však ze sedla nechce a tak si často vyslouží pokutu od strážníků, kteří zde dodržování zákazu jízdy často kontrolují.
Jak to vypadalo, když tunel neexistoval a lidé museli pod vyšehradskou skalou využít přívoz, si mohli Pražané vyzkoušet v posledních letech.
V roce 2008 totiž probíhala oprava tramvajové trati, takže s cestujícími MHD pendlovala mezi Podolskou vodárnou a Výtoní loď. Před dvěma lety stávkovali v červnu odboráři pražské veřejné dopravy, a tak na řeku pod Vyšehradskou skálou opět vyrazil na jeden den velkokapacitní přívoz.