Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Vyšehradský tunel má narozeniny, začal se razit před sto deseti lety
Vyšehradský tunel je pro pražskou dopravu nepostradatelný. Foto: Jan Puci

Vyšehradský tunel má narozeniny, začal se razit před sto deseti lety

Ani ne čtyři desítky metrů dlouhý Vyšehradský tunel má pro dopravu v Praze velký význam. Řidiči aut i cestující MHD z jižních částí metropole mají díky němu dobré spojení s centrem města. Budování důležité dopravní stavby na pomezí druhé a čtvrté městské části začalo před sto deseti lety – 26. května 1903. 

Když se na přelomu 19. a 20. století připravovala stavba tunelu, měla mnoho odpůrců. Především lidé z Podolí se báli, že je potká osud mizejícího Podskalí.

Ukázalo se však, že vybudování tunelu je nezbytností. Když byl totiž v roce 1899 otevřen dnes již nefungující pivovar v Braníku, pivo se muselo vozit do centra Prahy buď složitě přes Nusle nebo pod vyšehradskou skálou přívozem.

Vltava však v té době pravidelně zamrzala, takže v zimě nebylo možné tuto cestu využít. Nakonec byla stavba 26. května 1903 zahájena a o dva roky později dokončena. Tramvaje začaly tunelem jezdit v roce 1910.

Zajímavostí tehdejšího projektu je fakt, že se původně počítalo s vyhlídkovou lávkou pro pěší. Ta měla obcházet skálu nad řekou, ale památkáři byli proti. U severního portálu dodnes stojí opuštěný malý kamenný domek, který v minulosti sloužil jako veřejné záchodky.

Po řece jako v minulosti

Tunel je na trase frekventované cyklostezky. Cyklisté však kvůli úzkému chodníku musí před tunelem sesednout. Upozorňují je na to z obou stran značky. Mnohým se však ze sedla nechce a tak si často vyslouží pokutu od strážníků, kteří zde dodržování zákazu jízdy často kontrolují.

Jak to vypadalo, když tunel neexistoval a lidé museli pod vyšehradskou skalou využít přívoz, si mohli Pražané vyzkoušet v posledních letech.

V roce 2008 totiž probíhala oprava tramvajové trati, takže s cestujícími MHD pendlovala mezi Podolskou vodárnou a Výtoní loď. Před dvěma lety stávkovali v červnu odboráři pražské veřejné dopravy, a tak na řeku pod Vyšehradskou skálou opět vyrazil na jeden den velkokapacitní přívoz. 

Historické fotografie Vyšehradského tunelu


Autor: Lukáš Plecháček
Další články
Nahoru