Heliport na Vltavě se zdržel o pár let, bude dražší o desítky milionů korun
12. srpna 2024 17:09
Radní Prahy schválili investiční akci, která odstartuje očekávanou realizaci plovoucího heliportu. Pokud vše půjde podle plánu, helideck by měl záchranářům sloužit už příští rok. Unikátní heliport bude umístěn u pravého břehu Vltavy u Rašínova nábřeží nedaleko Vyšehradského tunelu.
„Pacienty odsud budou záchranáři převážet do Všeobecné fakultní nemocnice, do Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí nebo k Apolináři. Žádná z těchto nemocnic totiž nemá vhodnou přistávací plochu. Ve většině případů, kdy zasahuje letecká záchranná služba, je každý okamžik klíčový,“ řekla náměstkyně primátora pro oblast zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS).
Podle ní se jedná se o velmi atypický a v celé republice unikátní projekt, který podléhá specifickým parametrům a pravidlům. Pro stabilitní užití helidecku, jehož betonové plováky budou mít rozměry 20×20 metrů, se uvažuje s maximální hmotností vrtulníku 9 tun.
Bude ho možné rozebrat možné rozebrat a přepravit po řece jinam. Ponton bude sloužit výlučně pro přistání záchranářského vrtulníku a nebude možné jej využít pro soukromé helikoptéry a další lety.
V době, kdy by nebyl očekáván přílet s pacientem, by ponton sloužil obyvatelům metropole. Podle dřívějšího vyjádření vedení města by v případě ohlášení příletu městská policie prostor vyklidila a po odletu vrtulníku zase pustila lidi zpět na ponton.
Budoucím správcem helidecku bude Všeobecná fakultní nemocnice v Praze. Jak jediná Je jedinou velkou pražskou nemocnicí, která vlastní heliport nemá. „VFN nemá ve svém areálu heliport, a prozatím ani prostor, kde by mohl vzniknout. Vrtulníky, které převážejí pacienty do nemocnice, proto přistávají v Zítkových sadech u Palackého náměstí. Tam se ale občas konají trhy či jiné akce, plně proto podporujeme vznik tohoto heliportu v Podskalí,“ uvedl David Feltl, ředitel VFN Praha s tím, že sanitka s pacientem by dojela od heliportu do nemocnice asi za tři minuty. V budoucnu má heliport vzniknou v areálu nemocnice.
Přistávací prostor v Zítkových sadech je dlouhodobým provizoriem. Nejen že jsou v těsné blízkosti u výstupu z metra, ale jsou také velmi využívaným parkem. Pro záchranáře, kteří bojují o čas, je velmi komplikované čekat na vyklizení veřejného prostranství, aby mohl vrtulník vůbec přistát. Vrtulníky na ponton budou nalétávat od jihu, tedy směrem od Prahy 4.
V roce 2024 bude vybrán externí administrátor veřejné zakázky a zahájeno výběrové řízení veřejné zakázky na zhotovitele. V roce 2025 pak zahájení realizace akce včetně samotného dokončení," stojí v dokumentu.
Heliport má zpoždění několik let. Na začátku února 2022 tehdejší vedení Prahy plánovalo, že by heliport mohl vzniknout do konce téhož roku. Odhad nákladů na heliport u Vltavy tehdy činil přibližně 10 milionů korun.
Předseda pražské organizace opozičního ANO a zastupitelského kontrolního výboru Ondřej Prokop kritizoval zdržení v přípravě stavby. „Plovoucí heliport na Vltavě horlivě sliboval už předchozí primátor Zdeněk Hřib. Ke stavbě s původním mnohonásobně nižším rozpočtem než dnes ovšem nikdy nedošlo. Věřím, že současná koalice nebere projekt jen jako hezké PR téma a heliport pro tentokrát opravdu postaví a nebude čekat, než inflace projekt dále prodraží,“ uvedl.
Pro nový heliport bylo kromě Vltavy původně vytipováno a následně prověřováno pět dalších lokalit. První v sousedství vodojemu u křižovatky ulic Ke Karlovu a Apolinářská ulice na místě, kde je parkoviště. Druhá na nyní zatravněné ploše v severním (karlovském) předmostí Nuselského mostu. Třetí na opačné straně mostu u ulice Kongresová, další na nedalekém Pankráckém náměstí, na které ústí sjezd z magistrály a poslední u ulice Pod Slovany vedle budovy ministerstva zdravotnictví, tedy jen pár desítek metrů od současného heliportu v Zítkových sadech.
Ani jednu z těchto pěti variant nedoporučil Úřad pro civilní letectví, jehož souhlas je nezbytný.