
Hele, motorka! BESIP spouští kampaň, učí řidiče aut předcházet srážkám s motorkáři
9. června 2025 17:50
Kampaň „Hele, motorka!“ se zaměřuje na nejkritičtější dopravní situace, při kterých ke kolizím dochází. Nejčastější příčinou smrtelných nehod motorkářů, které zaviní řidiči aut, je nedání přednosti v místě křížení vedlejší a hlavní silnice nebo při odbočování vlevo. Velkým rizikem jsou i manévry bez kontroly mrtvých úhlů nebo zrcátek, a to především při předjíždění či změně pruhu.
Kampaň proto cílí na vědomou změnu myšlení při jízdě, aby se řidiči naučili motorku nejen fyzicky vidět, ale i počítat s jejich přítomností v provozu. S osvětou budou pomáhat i tři ambasadoři, kteří se s dopravními nehodami a jejich následky setkávají dennodenně — dopravní psycholog Pavel Řezáč, zdravotnická záchranářka Veronika Oslzlá a dopravní policista Jan Straka.
„Celkový počet úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích se daří v posledních letech úspěšně snižovat. Motocyklisté jsou ale skupina, u které pozitivní trend bohužel neplatí. Proto jsme se letos na bezpečnost motocyklistů zaměřili. Projekt ,Hele, motorka´ je součástí této strategie. Věřím, že právě takto koncipované kampaně založené na datech, výzkumech a kreativním provedení skutečně pomohou snížit počty těžkých zranění a zachránit lidské životy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Základem pro kampaň byla doporučení britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu, kteří upozorňují na tzv. SMIDSY efekt („Sorry Mate, I Didn’t See You“). Dochází k němu, když řidič vozidla přehlédne motorku navzdory tomu, že se jejím směrem podíval. Mozek totiž automaticky ignoruje menší, nezvyklé objekty, jakými jsou právě motocykly.„Jako dopravní policista a zároveň motorkář vím, že motorka může být ve zlomku vteřiny tam, kde ji před chvílí nebylo vidět. Proto je nesmírně důležité, aby si řidiči osvojili vědomou kontrolu provozu nejen zrakem, ale i hlavou,“ uvedl jeden z ambasadorů kampaně Jan Straka.
Statistiky ukazují, že téměř 40 procent nehod motocyklistů zaviní řidič auta. Tři čtvrtiny těchto nehod poté končí zraněním nebo usmrcením jezdce na motorce.
„Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit. Velmi dobře funguje jednoduchý trik — kdykoli za jízdy vidíte motorku, řekněte si nahlas: ‚Hele, motorka!‘ Pomáhá to mozku ji opravdu zaregistrovat,“ vysvětlil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Motocykly se přitom v posledních letech těší rostoucí oblibě a každoročně jich na českých silnicích přibude přibližně 25 tisíc. Obdobný trend je i v zahraničí. Podle statistik bylo jen v loni v celé EU registrováno 1,1 milionu nových motocyklů. Jejich idiči však zůstávají nejohroženější skupinou. Riziko vážného zranění je u nich 16 až 20 krát vyšší než u řidičů aut a tvoří až 20 procent těžce zraněných.

„Už rok se po Praze pohybuji na skútru, takže dobře vnímám velké riziko jednostopých vozidel v provozu. Navíc jako pražská záchranářka se setkávám s úrazy, které utrpí motorkáři při nehodách. Jsou to zranění hlavy, různé zlomeniny, úrazy, pánve a hrudníku nebo vnitřní zranění,“ uvedla další ambasadorka kampaně Veronika Oslzlá.
Celá kampaň se podle Neřolda záměrně vyhýbá moralizování či strašení. Místo toho využívá poznatky neurovědy a netradičními prostředky vede řidiče k větší pozornosti. Od května jsou v ulicích a televizi k vidění reklamy inspirované Rorschachovým testem a testem barvosleposti, které po spatření motorky vyzývají k vyslovení hesla „Hele, motorka!“.
Součástí kampaně jsou i rádiové vstupy a zapojené jsou i známé osobnosti jako satirik TMBK či zpěvačka Marta Jandová. Část kampaně se objevila i v pražských ulicích, když byla místa s nejvyšším výskytem motorek poseta 362 balónky s nápisem „Hele, motorka!“.
Počet v tomto případě nebyl náhodný — tolik motorkářů bylo v posledních pěti letech na českých silnicích usmrceno. Od léta komunikaci doplní hrané televizní spoty, ve kterých ambasadoři budou ilustrovat nejčastější rizikové situaci na silnicích.
Kampaň podle Neřolda bude trvat dva roky. Nyní začíná druhá fáze, v rámci které byl spuštěn web www.helemotorka.cz, na kterém je řada informací k tématu. „V první fázi jsme měli v terénu naše jezdce a motorky, aniž bychom řekli, o co jde. Smyslem bylo upozornit veřejnost na to, že je dobré se dívat na motorky v provozu. Nyní se víc zaměříme na edukaci,“ dodal.