Hejtmani schválili návrh nového modelu financování krajů, Praha nesouhlasí
16. března 2024 09:27
Jak informovala Rada AKČR na svém webu, návrh nového modelu stanovení podílů jednotlivých krajů a hlavního města Prahy na RUD krajů byl schválen většinou 11 hlasů ze 14 přítomných členů. Proti byly kromě hlavního města také Ústecký a Moravskoslezský kraj. Předseda Rady AKČR a hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) nyní pošle schválené usnesení ministru financí Zbyňku Stanjurovi k zahájení jeho projednávání na úrovni vlády.
Schválená varianta nově nastavuje kritéria, která popisují charakteristicky jednotlivých regionů a zahrnují:
40 % – počet obyvatel kraje
20 % – délka silnic II. a III. tř. na území kraje
13 % – rozloha kraje
6 % – počet výjezdových základen ZZS
2 % – počet urgentních příjmů typu I v nemocnicích zřizovaných krajem
8 % – struktura kraje (podíl počtu obcí k ploše rozlohy kraje)
4 %. – počet žáků středních škol zřizovaných krajem
7 % – vyrovnávací příspěvek
Zdroj: Rada CKČR
V případě, že by návrh skutečně vešel v platnost, výrazně by podle představitelů vedení Prahy ztížil financování řady oblastí v metropoli. „Pro Prahu je navržený nový model financování krajů nevýhodný a nesouhlasíme s ním. Hlavní město tím bude podstatným způsobem tratit a ztíží mu to financování řady oblastí, které jsou důležité jak pro obyvatele Prahy, tak pro všechny, kteří sem dojíždějí. To se týká například školství,“ uvedl primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
„Návrh rozpočtového určení daní je pro Prahu v této podobě podle pražského radního pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání Zdeňka Kováříka (ODS) nepřijatelný. „Navržená kritéria diskriminují hlavní město a značně ztíží financování jeho krajských kompetencí v oblastech dopravy, školství, sociálních a zdravotních služeb. Situace je o to těžší, jelikož Praha dlouhodobě obsluhuje mnohem více lidí, než jsou pouze její obyvatelé. Poskytuje tak kvalitní a nákladné služby pro obyvatele celé republiky,“ uvedl.Podle náměstka Hřiba Praha jako hlavní město nemůže jen tak přerušit dlouhodobě naplánované investice a stejně tak nemůže přistoupit ani na to, aby byla finanční otloukánek ostatních krajů České republiky.
„Praha má své investice rozplánované v čase a aktuálně staví největší infrastrukturní investici v celém Česku, kterou je metro D za 100 miliard korun. Další již schválenou investicí je například obnova vozového parku a automatizace metra za 35 miliard korun. Nové tramvaje za dalších 16 miliard korun má Praha už vysoutěženy,“ sdělil.
Současně se Rada AKČR shodla na dalších podmínkách svázaných s novým nastavením podmínek dělení daňových výnosů. Podmínky představují zahrnutí příspěvku Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši čtyři miliardy korun na opravy krajských komunikací do RUD krajů v prvním roce schválené změny (2025) a zahrnutí navýšení objemu RUD krajů o 6 miliard korun v prvních třech letech od platnosti schválené změny (2025 až 2027) k vyrovnání propadů některým krajům při srovnání se stávajícím stavem.Tato navýšení budou vyjádřena procentuálně v podobě výsledného procentuálního podílu RUD krajů na celostátním hrubém výnosu daní podle predikce daňových výběrů pro roky 2025 až 2027 v době schvalování zákona.
Dále Rada AKČR svým usnesením upozornila, že schválená varianta v žádném případě neobsahuje podmínky ani jakékoli předpoklady toho, že by kraje měly převzít financování nepedagogických pracovníků v krajských školských zařízeních.