Havarijní stav Libeňského mostu si vynutil jeho okamžité uzavření
18. ledna 2018 18:35
Most je dlouhodobě ve velmi špatném stavu, jeho část nyní byla na základě aktuálních měření přesunuta do kategorie havarijní. Nejde přímo o úsek vedoucí přes řeku, ale o část soumostí na břehu směrem k Palmovce. Město plánuje celkovou rekonstrukci, nyní čeká na vyjádření ministerstva kultury, které posuzuje památkovou ochranu kubistického mostu. Podle informací Technické správy komunikací (TSK) jsou v havarijním stavu v Praze tři mosty, další desítky jsou ve špatném stavu. Loni se zřítila lávka v Troji.
Tuto fotogalerii jsme publikovali v květnu 2013:
Pražské zastupitelstvo celkovou rekonstrukci soumostí schválilo předloni. V minulosti ho pro špatný technický stav chtěl magistrát zbourat a postavit nový, proti se postavila část odborné veřejnosti i obyvatelé. Zastupitelé nakonec bourání odmítli a schválili opravu. Zakázku chtějí radní schválit v následujících týdnech. Praha již v minulosti omezila provoz tramvají na mostu, nyní na něm může být jenom jedna souprava.
Ministerstvo v současnosti zkoumá, zda jde o kulturní památku. Nyní čeká na technické podklady, které by měl magistrát zaslat do konce měsíce. Pro rozhodnutí je nutné zhodnotit i technický stav, architektonická hodnota kubistického soumostí je však podle informací ČTK již prokázána.
„Část Libeňského mostu je v havarijním stavu, dnes před polednem jsme dostali na pracovním jednání první závěry Kloknerova ústavu, který označil stav jednoho z mostů Libeňského soumostí a jeho rámové konstrukce za havarijní, a proto na něj s okamžitou platností nesmí tramvaje ani vozidla těžší než pět tun,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.„Není možné zajistit, že se v nejvíce poškozeném úseku mostu neobjeví více aut najednou a že by nebyl překročen limit pěti tun, proto se Technická správa komunikací, která most spravuje, rozhodla ho uzavřít pro veškerou dopravu," dodal.
Čtěte také:
Opravy havarijních lávek v Praze začnou letos
Stav Libeňského mostu je od dnešního dne oficiálně přeřazen do kategorie stavebního stavu mostu číslo VII ze sedmi možných stupňů. Právě tento stupeň označuje havarijní stav.
„Soumostí Libeňského mostu tvoří celkem šest mostů, v havarijním stavu je rámová konstrukce jednoho z nich, přibližně uprostřed vzdálenosti mezi Palmovkou a Maninami. Oprava havarijního stavu potrvá minimálně tři týdny, možná déle. Po tu dobu nesmí na Libeňský most žádná doprava,“ uvedl ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy Petr Smolka.
„Nejpozději do konce měsíce dostaneme také kompletní zprávu Kloknerova ústavu s výsledky všech diagnostických měření, včetně detailní zprávy ke stavu hlavního mostu přes Vltavu. Z toho vyplyne konkrétní podoba dalších dopravních omezení na mostě a následných prací,“ dodal.
Informační linka k uzavření Libeňského mostu: 800 100 991
Hlavní město zřídilo bezplatnou speciální telefonní informační linku pro všechny, kteří by chtěli získat bližší informace k uzavírce mostu. Je v provozu od dnešních 18 hodin a bude do odvolání k dispozici nonstop.
Objízdné trasy veřejné dopravy
Od jedné hodiny v noci nebudou jezdit po Libeňském mostě žádné tramvaje. „Dnes v noci a v pátek budeme odklánět tramvaje operativně, od soboty pak budou jezdit tramvaje po pevných výlukových trasách, které zveřejníme během pátku,“ sdělil dopravní ředitel pražského dopravního podniku Ladislav Urbánek.
„Vzhledem k tomu, že na most nesmí žádná vozidla, nemáme jak zavést ani náhradní autobusovou dopravu. Budeme se ale snažit operativně posílit autobusovou linku číslo 156, která jezdí po Holešovicích, a také linku 201 z Nádraží Holešovice na Bulovku,“ dodal.
Operativní odklony linek pro noc ze čtvrtka na pátek a během pátku:
- linky číslo 1 a 25 pojedou z Vltavské odklonem přes Florenc a Křižíkovu na Palmovku;
- linky číslo 6 a 14 obslouží oblast Tusarovy a Ortenova náměstí v Holešovicích
- noční linka číslo 94 pojede z Ortenova náměstí odklonem přes Vltavskou, Florenc a Křižíkovu na Palmovku a dále na Lehovec po své pravidelné trase.
Objízdné trasy pro automobily
„Řidičům doporučujeme využít pro cestu přes Vltavu ostatní mosty, tedy Hlávkův, Barikádníků nebo Trojský,“ upřesnil ředitel technické správy komunikací Petr Smolka.