Dnes Neděle - oblacno 10°C
Zítra Pondělí - obcasny-dest 3°C
Neděle 11. 4. 2021
Svátek má Izabela
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Harmonika, čabajka, housenka. Ikonické Ikarusy začaly vozit cestující v pražské MHD před třiačtyřiceti lety
Ikarusy začaly na konci sedmdesátých let jezdit na lince 190, která propojovala Jižní Město s metrem C. Foto: DPP

Harmonika, čabajka, housenka. Ikonické Ikarusy začaly vozit cestující v pražské MHD před třiačtyřiceti lety

Městský kloubový Ikarus vozil v pražské MHD cestující od konce sedmdesátých do konce devadesátých let minulého století. Poprvé se s ním v metropoli mohli lidé svézt 16. ledna 1978, naposledy 1. července 1999.

ikarus-nahled V polovině ledna 1978 vyrazilo do pražských ulic dvacet kloubových autobusů vyrobených v Maďarsku. Osvědčily se zejména při budování rozsáhlých sídlišť na okrajích metropole.

Mezi paneláky nebyla většinou zavedena kolejová doprava, takže bylo nutné zvýšit kapacitu přepravy, aby desítky tisíc Pražanů mohly jezdit za zaměstnáním a do škol.

Nový maďarský autobus byl schopen přepravit až o 50 procent cestujících více než standardní vůz. Tehdy nejrozšířenější typ autobusu ŠM-11 byl určen pro 96 cestujících, zatímco v Ikarusu bylo místo pro 140 lidí.

Poprvé byly kloubové autobusy nasazeny na linku 190, která tehdy propojovala Jižní Město se stanicí metra Budějovická. Brzy se tyto vozy objevily také na lince 177.

Díky svému tvaru, barvě i původu si nové autobusy rychle získaly pár lidových přezdívek. Asi nejrozšířenější byla harmonika, ale zmiňována byla i označení jako kloubák a maďarák, nebo třeba také přezdívky jako ištvánkamión, čabajka, jelito nebo třeba troubák.

Maďarské kloubové autobusy vyžadovaly dobrou techniku jízdy od řidičů, a to zejména při couvání a průjezdu zatáčkami. Přestože mezi Pražany nebyly tyto autobusy příliš oblíbené pro výraznější hluk v interiéru a menší pohodlí, zapsaly se během svého více než dvacetiletého provozu významným způsobem do historie pražské autobusové dopravy.

Do Prahy bylo až do roku 1991 dodáno téměř 600 těchto velkoprostorových autobusů. V pravidelném provozu pražské MHD svezl poslední Ikarus své cestující 1. července 1999 na lince 215.

Fanoušci veřejné dopravy si mohli tento vůz, který byl z Maďarska exportován především do socialistických zemí, připomenout v posledních letech díky nostalgickým jízdám, které jsou zajišťovány jedním zachovaným exemplářem ve vozovém parku muzea MHD pražského dopravního podniku.

ikarus-detail-nahled Zajímavé pokračování služby měly tři vozy, které se po vyřazení z provozu v pražské MHD přesunuly do ZOO ve Dvoře Králové nad Labem, kde sloužily jako takzvané safari autobusy.

V článku o stopě, kterou zanechaly tyto autobusy v pražské veřejné dopravy, by určitě neměla chybět zmínka o tom, že na začátku šedesátých let bylo do hlavního města dodáno celkem čtyřicet kusů devítimetrových vozů Ikarus 620.

Ty se však moc neosvědčily, především pro svou zastaralou konstrukci.

Do roku 1969 byly postupně všechny vyřazeny z provozu, na svůj návrat do Prahy v kloubové verzi si Ikarusy musely počkat devět let.


Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

Včera ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

Včera v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Oprava mostu Chodovec v Praze 11

1. dubna 2021 v 08:49

Technická správa komunikací začne od soboty 10. dubna instalovat dopravní omezení a od pondělí 12. dubna zahájí stavební práce na mostě X694 Chodovec, který převádí ulici Brněnská přes ulici Pod Chodovem.

Uzavření středního tubusu Strahovského tunelu

31. března 2021 v 17:10

Z důvodu mytí stěn a stropu a údržby technologie bude střední tubus (B) Strahovského tunelu ve směru na Břevnov od 6. dubna do 12. dubna uzavřen vždy v noci od 23 hodin do 5 hodin.

Mytí stěn a stropu v Letenském tunelu

31. března 2021 ve 12:16

Z důvodu mytí stěn a stropu bude Letenský tunel od čtvrtka 8. dubna do pátku 9. dubna od 23 hodin do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru