dnes
Neděle - skorojasno
12°C
zítra
Pondělí - jasno
12°C
pozítří
Úterý - skorojasno
12°C
Fotogalerie: Nuselský most byl otevřen před 45 lety, původně nesl jméno Klementa Gottwalda
Budování mostu. Foto (4x): archiv DPP

Fotogalerie: Nuselský most byl otevřen před 45 lety, původně nesl jméno Klementa Gottwalda

Jednou z klíčových staveb pražského dopravního systému, po níž denně projedou tisíce aut, ale také zajímavým technickým a architektonickým dílem je Nuselský most, který byl otevřen 22. února 1973. U příležitosti oslav 25. výročí Vítězného února slavnostně přestřihl pásku generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák za přítomnosti tehdejšího prezidenta republiky Ludvíka Svobody. Most přes Nuselské údolí proslul i jako místo, kde svůj život skokem do čtyřicetimetrové hloubky ukončily již stovky sebevrahů.

Železobetonový most s rámovou konstrukcí na čtyřech pilířích je dlouhý 485 metrů, široký 26,5 metru a jeho průměrná výška nad Nuselským údolím je 42,5 metru. Po vrchní části mostu vede dvouproudá šestipruhová Severojižní magistrála spojující Pankrác s Karlovem. Uvnitř tubusu je vedena linka C pražského metra.

První myšlenky na překlenutí Nuselského údolí se datují už do roku 1893. V letech 1903 až 1938 proběhla řada architektonických soutěží, ve kterých nejčastěji vítězily návrhy architekta Bohumíra Kozáka a stavitele mostů profesora Stanislava Bechyně.

Ale teprve na přelomu 50. a 60. let byla uspořádána architektonická soutěž, z níž vítězně vyšel návrh trojice architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra. S rozvojem města a výstavbou bytových sídlišť na pankrácké pláni začala být stavba aktuální. Samotná výstavba mostu byla zahájena v roce 1967 demolicí rozsáhlého bloku 17 domů na dně Nuselského údolí.

nuselsky-most-stavba-1

nuselsky-most-stavba

V průběhu roku 1968 s příchodem pražského jara byl původní koncept podpovrchové tramvaje změněn na koncept metra s tím, že budou použity vlaky české výroby. Z politických důvodů bylo bohužel nakonec rozhodnuto o využití podstatně těžších ruských vagonů. Na jejich hmotnost však nebyl most navržen, proto musela být nosná konstrukce zesílena speciálním roznášecím roštem o váze 700 tun.

V listopadu 1970 byla provedena úspěšná statická zatěžkávací zkouška pomocí 66 tanků T55. Následně most vyhověl i dynamickým zkouškám, při nichž byly použity raketové motory.

Dodnes je most jednou z největších staveb z předpjatého betonu v Česku. Pět mostních polí lichoběžníkového průřezu je podepíráno čtyřmi pilíři. Celkem stavba spolykala kolem 20 000 metrů krychlových nejkvalitnějšího betonu.

Most byl dokončen v roce 1973 a veřejnosti slavnostně předán 22. února téhož roku. Vzhledem k nedokončené části navazující Severojižní magistrály na pankrácké straně bylo jeho okamžité využití omezené. To se změnilo až s dokončením této části významné dopravní tepny 30. dubna 1973.

vysehrad-budovani-stanice-metra

Budování stanice metra Gottwaldova (dnes se jmenuje Vyšehrad)

První soupravy pražského metra v pravidelném provozu tunelem projely o rok později, 9. května 1974. Most, původně nesoucí z politických důvodů jméno dělnického prezidenta Klementa Gottwalda, byl v roce 1990 přejmenován na Nuselský. Za dobu provozu si v různých časových obdobích vyžádal pouze dílčí opravy.

V roce 1981 byla provedena rekonstrukce vozovky. Od roku 1981 probíhaly i částečné opravy dilatačních závěrů a na stávající zábradlí byla instalována bezpečnostní opatření bránící sebevražedným pokusům.

Rozsáhlejší opravy mostu byly zahájeny roku 2011 výměnou dilatačních závěrů. Kvůli havarijnímu stavu těch původních zatékala voda do elektroinstalace metra umístěné v tubusu nosné konstrukce a hrozilo tak riziko omezení provozu metra.

Anketa

Líbí se vám Nuselský most?

80.5%
(80.5%)
19.5%
(19.5%)

V rámci průběžných prohlídek mostu byly diagnostikovány i další jeho části za hranou životnosti, proto byla správcem vypsána soutěž na celkovou rekonstrukci, reprezentující kompletní výměnu mostního svršku, příslušenství a sanaci betonových částí spodní stavby i nosné konstrukce. Tato generální oprava začala v roce 2013 a byla dokončena loni v listopadu.


Mapa přístupnosti nově pomůže s vyhledáváním parkovacích stání pro držitele ZTP

Dnes v 06:45

Mapa přístupnosti usnadňuje život nejen osobám se sníženou schopností pohybu, ale i seniorům nebo maminkám s kočárky už od roku 2016. V současné době lze v mapě dohledat podrobné informace o bezbariérové přístupnosti více než 1100 budov a veřejných prostranství na území hl. města Prahy, které jsou...

BESIP: Co dělat při jízdě v protisměru? Hlavně se neotáčejte!

Včera v 09:00

Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.

Na Českobrodské bude omezena doprava

15. února 2019 v 07:20

Od pondělí 18. února bude pokračovat rekonstrukce Českobrodské ulice. Práce na 300 metrů dlouhém úseku komunikace a jejím okolí ve středu Běchovic, které si vyžádají nezbytná dopravní opatření, potrvají do konce června. 

Bubenečský tunel bude v sobotu uzavřen

11. února 2019 v 16:36

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel uzavřen od soboty 16. února od 23 hodin do neděle 17. února do 5 hodin.

V Černokostelecké a Saratovské ulici bude omezen provoz

9. února 2019 v 08:00

Od 11. do 17. února bude částečně omezen provoz na Černokostelecké a Saratovské ulici. Důvodem je přeložka kabelů.

Tunel Mrázova čeká čištění kamer, bude uzavřen

7. února 2019 v 17:33

Z důvodu čištění kamer bude probíhat úplná uzávěra tunelu Mrázova od soboty 9. února od 23 hodin do neděle 10. února do 5 hodin.  

Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba: Nedělní přerušení provozu tramvají

4. února 2019 ve 14:36

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v neděli 10. února od 7:30 hodin do 12:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba.

Ládví C: Dočasné omezení přístupu imobilních osob ve stanici metra

3. února 2019 ve 13:05

Z důvodu opravy osobního výtahu mezi nástupištěm a uliční úrovní dochází od pondělí 4. února do odvolání – předpoklad první polovina února, k dočasnému omezení přístupu imobilních osob do stanice metra C – Ládví.

Další články
Nahoru