Dnes Čtvrtek - zatazeno 2°C
Zítra Pátek - zatazeno 1°C
Čtvrtek 1. 12. 2022
Svátek má Iva
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Flotilu pražských retro tramvají rozšíří vůz Tatra K2, v Bratislavě sloužil 32 let k výcviku řidičů
Vyřazená kloubová tramvaj Tatra K2, evidenční číslo 813. Foto: Robert Mara / DPP

Flotilu pražských retro tramvají rozšíří vůz Tatra K2, v Bratislavě sloužil 32 let k výcviku řidičů

Pražský dopravní podnik (DPP) dnes od Dopravního podniku Bratislava (DPB) za 1000 eur zakoupil vyřazenou kloubovou tramvaj Tatra K2, která je od roku 2009 odstavena ve vozovně Krasňany. DPP připravuje poptávkové řízení na opravu zakoupeného vozidla, předpokládaná hodnota opravy je 9 milionů korun. Dokončení opravy tramvaje je v plánu do konce roku 2022 a následně bude vůz nasazen v rámci retro provozu na lince číslo 23.

„Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah – všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský. 

Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 až 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.

Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967 až 1983 a prosadily se v řadě měst v Československu (Brno, Bratislava a Ostrava), exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. 

Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny. 

Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Zajímavostí je, že tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. 

Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je zachována ve výjimečně původním stavu.


Autor: Karel Netolický

Praha 5 zhodnotí, jak se chovají řidiči v parkovacích zónách

27. listopadu 2022 v 19:58

Praha 5 zatím neplánuje iniciovat zavádění nových parkovacích zón, nicméně chtěla by zhodnotit a podle toho případně i přehodnotit režimy v těch stávajících. Uvedl to místostarosta páté městské části Milan Kryl (Piráti) na nedávném setkání s novináři.

Výměna požární signalizace omezí provoz Strahovského tunelu

25. listopadu 2022 v 09:14

Z důvodu výměny elektrické požární signalizace budou probíhat uzávěry Strahovského tunelu.

Další články
Nahoru