Dnes Sobota - jasno 9°C
Zítra Neděle - jasno 9°C
Sobota 3. 6. 2023
Svátek má Tamara
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Flotilu pražských retro tramvají rozšíří vůz Tatra K2, v Bratislavě sloužil 32 let k výcviku řidičů
Vyřazená kloubová tramvaj Tatra K2, evidenční číslo 813. Foto: Robert Mara / DPP

Flotilu pražských retro tramvají rozšíří vůz Tatra K2, v Bratislavě sloužil 32 let k výcviku řidičů

Pražský dopravní podnik (DPP) dnes od Dopravního podniku Bratislava (DPB) za 1000 eur zakoupil vyřazenou kloubovou tramvaj Tatra K2, která je od roku 2009 odstavena ve vozovně Krasňany. DPP připravuje poptávkové řízení na opravu zakoupeného vozidla, předpokládaná hodnota opravy je 9 milionů korun. Dokončení opravy tramvaje je v plánu do konce roku 2022 a následně bude vůz nasazen v rámci retro provozu na lince číslo 23.

„Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah – všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský. 

Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 až 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.

Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967 až 1983 a prosadily se v řadě měst v Československu (Brno, Bratislava a Ostrava), exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. 

Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny. 

Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Zajímavostí je, že tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. 

Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je zachována ve výjimečně původním stavu.


Autor: Karel Netolický

Nový přístřešek na zastávce Lipnická

31. května 2023 v 16:54

Zastávka MHD Lipnická na začátku června získá přístřešek. Vzhledem k okolní rodinné zástavbě není v blízkosti jediné místo, kde se schovat před deštěm.

Řidiči by měli zbystřit, v Letňanech se chystá blokové čištění ulic

31. května 2023 v 00:23

Od 9. do 16. června, pouze v pracovní dny, bude v Letňanech probíhat úklid komunikací – blokové čištění. Čisticí technika vyjede do ulic v pracovních dnech vždy od 8 do 15 hodin.

Na Rock for People vlakem a se slevou

29. května 2023 v 11:33

Od 8. do 11. června se bude v Hradci Králové konat hudební festival Rock for People. Návštěvníci, kteří se na něj vypraví vlakem Českých drah, mohou využít cenově zvýhodněné nabídky Vlak+ Rock for People.

Dopravní vycházka v Praze 6: Elektrifikace linky 131

26. května 2023 v 11:59

Radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš zve v pondělí 29. května na dopravní vycházku na téma elektrifikace linky 131.

Praha 11: Linku 213 se povedlo zachránit, změn v dopravě bude od soboty hodně

25. května 2023 ve 20:05

Od soboty 27. května dojde v souvislosti s prodloužením tramvajové tratě z Modřan na Libuš k několika změnám v dopravě v rámci Jižního Města. Například nová linka 126 nabídne od poslední květnové soboty obyvatelům Jižního Města časté spojení s Křeslicemi a nádražím v Uhříněvsi. Nahradí například...

Další články
Nahoru