
FILMOVÁ NADACE letos vstoupila do jubilejní 20. sezony své činnosti, podpořila už 127 scenáristů
28. května 2025 20:35
V letech 2006 až 2012 byly vyhlašovány dvě uzávěrky scenáristické soutěže ročně ve dvou kategoriích – literární scénář, resp. literární příprava celovečerních hraných filmů, a filmová povídka či námět.
V letech 2009 až 2012 přibyla kategorie literární příprava televizní dramatické tvorby (scénáře i náměty) do stopáže maximálně 50 minut, která měla uzávěrku jednou ročně. Od roku 2014 má nadace jen jednu uzávěrku, a to vždy 28. února v kategorii literární příprava celovečerních hraných filmů – dosud nerealizovaný scénář. Od roku 2018 se přidala k hlavní kategorii ještě soutěž pro mladé autory ve věku do 33 let, tedy kategorie Hvězda zítřka.
Zpočátku autoři zasílali pět tištěných scénářů, od uzávěrky v roce 2014 se přešlo na elektronické zasílání e-mailem a od uzávěrky v roce 2024 se přihlášky posílají on-line prostřednictvím nadačního webu.
Dříve mohli autoři díla, především náměty a povídky, dopracovat a přihlásit v některém z dalších ročníků soutěže, od roku 2020 tato možnost již není povolena.
K přečtení tisíce stran textu
Správní rada nadace je tříčlenná a jejími členy jsou zástupci všech partnerů, konkrétně Helena Uldrichová, Petr Tichý a Zuzana Tylčerová, ředitelka komunikace innogy Česká republika. „Jsem náležitě hrdá na to, že innogy je jedinou společností svého typu v České republice, která dlouhodbě intenzivně podporuje českou kinematografii. FILMOVÁ NADACE ve své podpoře nekončí. Dvacítka nás inspiruje k tomu, abychom šli do další fáze a hledali nové formy toho, jak pracovat se scénáristy a propojit se na další subjekty," uvedla Zuzana Tylčerová.
Nadační příspěvky jsou poskytovány na základě doporučení členů výboru, který v současné době pracuje ve složení Ivo Mathé, Ivo Trajkov, Kristián Suda a Zuzana Kopečková. Každý z členů výboru musí přečíst všechna díla z obou kategorií, což například letos obnášelo 11 698 stran textu.
Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže se koná na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Za dobu svého trvání podpořila nadace 127 scenáristů a 117 projektů částkou přesahující 13,7 milionu korun. Podle vítězných scénářů se dosud natočilo 22 filmů.
Do kin míří Karavan
V srpnu 2025 se divákům představí snímek Karavan v režii Zuzany Kirchnerové, jenž reprezentoval Českou republiku na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes v soutěžní sekci Un Certain Regard.
Na festival v Cannes, který je jednou z nejvýznamnějších světových filmových akcí, se tak do jeho soutěže vrátil český celovečerní film po 31 letech a nadace je na svůj podíl na vzniku snímku náležitě hrdá.
Lvi a další ocenění
Filmy natočené podle vítězných scénářů získaly mnohá prestižní domácí i zahraniční ceny, mimo jiné 25 sošek Českých lvů. Dále nadační snímky bodovaly namátkou na karlovarském filmovém festivalu, na Cenách české filmové kritiky, na Festivalu české filmové komedie, na Finále Plzeň, na Trilobit Beroun, na IFF Chicago, na IFF Pusan Korea, na Phoenix Film Festival, na Bergamo Meeting, na Berlinale nebo na Cairo International Film Festival.
Postřehy některých gratulantů
Martin Chalupský, jeden ze zakládajících členů FILMOVÉ NADACE za innogy: „Je to radost! Ta možnost ohlédnout se zpět, dokonce zpět o 20 let, vidět konkrétní výsledky a mít možnost bilancovat. Stovky scénářů, stovky tvůrců, a hlavně řada úspěšných realizovaných filmů, které dělaly radost nejen zakladatelům nadace, ale především divákům. Bylo fajn být u zrodu něčeho nového a úspěšného a je fajn dívat se na oceněné filmy, které získaly mnohá česká nebo mezinárodní uznání. Završit letošní jubileum uvedením filmu Karavan v Cannes je krásný moment na závěr mého osobního bilancování.“
Petr Václav, režisér a scenárista (nadací oceněné scénáře Nikdy nejsme sami a Il Boemo): „Funkce nadace je záslužná a důležitá. Podporuje nezávislou tvorbu, protože finanční ohodnocení laureátů je samozřejmě pro mnohé scenáristky a scenáristy důležitou pomocí v jejich práci. Prestižní ocenění, které je udělováno na karlovarském festivalu, je signálem vůči producentům a dalším institucím a tím jednoznačně může pomoci oceněným scénářům k jejich realizaci. Bylo by dobré, kdyby nadace mohla mít další vývoj, kdyby šlo posílit její finanční situaci tak, aby mohla udělovat více cen a více peněz laureátům. A dále pak, kdyby nadace zůstala nejen příkladem, ale mohla iniciovat diskuzi o širší politice podpory scénářů. Jde o velmi důležitou otázku, protože tam, kde nejsou silné scénáře, nejsou silné filmy. Kde nejsou prostředky pro nezávislé psaní tak, aby mohli v každé generaci vyrůst silní autoři, nakonec vyhyne i živá a inspirující kinematografie.“
Eugen Liška, scenárista (nadací oceněné scénáře Půlnoční míle a Rok vdovy): „Sleduji činnost nadace od začátku a vážím si podpory, kterou českému filmu poskytuje. Je důležité, že oceňuje scénáře bez ohledu na případné filmové zpracování. Pomáhá tak živit tvůrčí myšlenkové podhoubí, které ke svému růstu potřebuje každá alespoň trochu ambiciózní kinematografie.“
Adam Martinec, režisér a scenárista (nadací oceněný scénář Mord): „Podpora nadace pro mě byla naprosto zásadní při přípravě mého debutu. Každá fáze vzniku prvního celovečerního filmu je plná nejistoty a překážek. A v takové chvíli i zdánlivě malá pomoc znamená obrovskou vzpruhu. Nadační ocenění mi navíc dodalo potřebné sebevědomí a utvrdilo mě v tom, že se s týmem ubíráme správným směrem.“
Kristina Májová, scenáristka (nadací oceněné scénáře Sprateček, Dobrá hodina, Bílé velryby a Karavan): „FILMOVÁ NADACE podporuje vývoj scénáře, neviditelnou část přípravy filmu, kdy se rozhoduje, zda vůbec vznikne. Pro mě to znamená často i několikaleté období s mnoha verzemi textu, mnoha litry kávy a pochybností, zda výsledek bude zajímat i někoho dalšího. Přímá finanční podpora je důležitá, ocenění je ale i psychickou vzpruhou pro další práci a první zpětnou vazbou, že film neoslovuje pouze tvůrčí tým. Dobrá pověst nadace a oceněných děl navíc otevírá dveře k dalšímu financování a tím i naději, že výsledek jednou uvidí diváci.“