Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 15°C
Zítra Pátek - oblacno 20°C
Čtvrtek 28. 3. 2024
Svátek má Soňa
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Experiment: Praha zjišťuje, kolik aut nemá filtr. Metodu vyvinul vědec z ČVUT
Ilustrační foto: archiv

Experiment: Praha zjišťuje, kolik aut nemá filtr. Metodu vyvinul vědec z ČVUT

Hlavní město ve spolupráci s ČVUT a Ústředním automotoklubem (ÚAMK) provedlo orientační měření emisí aut za provozu. Cílem je zjistit, kolik se po pražských silnicích pohybuje vozů, které neplní normy zejména kvůli vymontovaným nebo neudržovaným filtrům pevných částic. Vědci nyní budou několik měsíců analyzovat získaná data a město pak podle výsledků určí další postup.

Doprava je v Praze hlavním zdrojem znečištění a podle odborníků většinu nejškodlivějších emisí vypouští dieselové motory, které mají poškozený či odstraněný filtr pevných částic. Řada řidičů filtry odstraňuje, protože je nutné jejich čištění a případně i výměna, která vyjde i na desítky tisíc korun. Odhaduje se, že po českých silnicích jezdí desítky tisíc aut s odmontovaným filtrem, přesná čísla však neexistují.

Podle Michala Vojtíšeka z ČVUT způsobují tyto vozy velkou část celkového znečištění. „Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů," uvedl. Pokud u nových vozů filtr funguje správně, škodlivé částice spolehlivě eliminuje. Naopak pokud chybí, zplodiny mohou být výrazně škodlivější než u starších aut, která produkovala spíše větší pevné částice. Ty jsou méně škodlivé než menší.

Cílem aktuálního měření je podle radní Prahy pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) alespoň přibližně určit, kolik problematických aut se po pražských silnicích pohybuje. Pokud se metoda osvědčí, mohlo by příští rok následovat další, rozsáhlejší měření. Praha za zakázku zaplatila 500 000 korun.

Měření pevných části za běžného provozu je unikátní metoda a Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic.

Měří jak saze, tak velice malé částice, které nejsou okem viditelné. Právě ty jsou mnohem nebezpečnější. „Usazují se v plicních sklípcích, odtud pronikají do krevního oběhu a roznášejí po těle rakovinotvorné látky," řekl vědec.

Vojtíškův tým bude nasbíraná data v dalších měsících analyzovat. Měření zachytilo tisíce vozidel. Zatím existuje pouze jedna sada přístrojů a zcela jasná není ani efektivita postupu, kterou přesně určí až analýza.

Pokud by se ukázalo, že tímto způsobem lze spolehlivě emise měřit, nabízí se podle vědce možnost širšího využití. Zařízení by mohla výhledově fungovat podobně, jako například měření rychlosti.

Podle Plamínkové panuje i spor o tom, jestli by případně mohli přímo v provozu emise měřit policisté. „Policie tvrdí, že oprávnění nemá, ministerstvo dopravy naopak, že ano," řekla. Problém jsou i běžné emisní kontroly, které podle Vojtíška nejsou nastaveny na detekci malých částic.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací.

V případě nejhoršího stupně znečištění by podle návrhu nesměla do Prahy vjíždět vždy polovina osobních vozů, jejichž SPZ končí na sudou nebo lichou číslici. Zákaz by měla i nákladní auta nad šest tun. V případě schválení by mohlo opatření vstoupit v platnost v únoru příštího roku.


Autor: red

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Hornokrčská ulice bude uzavřena

21. března 2024 v 15:47

V pondělí 25. března zahájí Technická správa komunikací (TSK) opravu dalšího úseku vozovky a chodníků v ulici Hornokrčská v Městské části Praha 4, a to v úseku od křižovatky U Krčské vodárny po ulici Budějovická. 

Další články
Nahoru