dnes
Pondělí - jasno
1°C
zítra
Úterý - skorojasno
1°C
pozítří
Středa - oblacno
2°C
Experiment: Praha zjišťuje, kolik aut nemá filtr. Metodu vyvinul vědec z ČVUT
Ilustrační foto: archiv

Experiment: Praha zjišťuje, kolik aut nemá filtr. Metodu vyvinul vědec z ČVUT

Hlavní město ve spolupráci s ČVUT a Ústředním automotoklubem (ÚAMK) provedlo orientační měření emisí aut za provozu. Cílem je zjistit, kolik se po pražských silnicích pohybuje vozů, které neplní normy zejména kvůli vymontovaným nebo neudržovaným filtrům pevných částic. Vědci nyní budou několik měsíců analyzovat získaná data a město pak podle výsledků určí další postup.

Doprava je v Praze hlavním zdrojem znečištění a podle odborníků většinu nejškodlivějších emisí vypouští dieselové motory, které mají poškozený či odstraněný filtr pevných částic. Řada řidičů filtry odstraňuje, protože je nutné jejich čištění a případně i výměna, která vyjde i na desítky tisíc korun. Odhaduje se, že po českých silnicích jezdí desítky tisíc aut s odmontovaným filtrem, přesná čísla však neexistují.

Podle Michala Vojtíšeka z ČVUT způsobují tyto vozy velkou část celkového znečištění. „Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů," uvedl. Pokud u nových vozů filtr funguje správně, škodlivé částice spolehlivě eliminuje. Naopak pokud chybí, zplodiny mohou být výrazně škodlivější než u starších aut, která produkovala spíše větší pevné částice. Ty jsou méně škodlivé než menší.

Cílem aktuálního měření je podle radní Prahy pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) alespoň přibližně určit, kolik problematických aut se po pražských silnicích pohybuje. Pokud se metoda osvědčí, mohlo by příští rok následovat další, rozsáhlejší měření. Praha za zakázku zaplatila 500 000 korun.

Měření pevných části za běžného provozu je unikátní metoda a Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic.

Měří jak saze, tak velice malé částice, které nejsou okem viditelné. Právě ty jsou mnohem nebezpečnější. „Usazují se v plicních sklípcích, odtud pronikají do krevního oběhu a roznášejí po těle rakovinotvorné látky," řekl vědec.

Vojtíškův tým bude nasbíraná data v dalších měsících analyzovat. Měření zachytilo tisíce vozidel. Zatím existuje pouze jedna sada přístrojů a zcela jasná není ani efektivita postupu, kterou přesně určí až analýza.

Pokud by se ukázalo, že tímto způsobem lze spolehlivě emise měřit, nabízí se podle vědce možnost širšího využití. Zařízení by mohla výhledově fungovat podobně, jako například měření rychlosti.

Podle Plamínkové panuje i spor o tom, jestli by případně mohli přímo v provozu emise měřit policisté. „Policie tvrdí, že oprávnění nemá, ministerstvo dopravy naopak, že ano," řekla. Problém jsou i běžné emisní kontroly, které podle Vojtíška nejsou nastaveny na detekci malých částic.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací.

V případě nejhoršího stupně znečištění by podle návrhu nesměla do Prahy vjíždět vždy polovina osobních vozů, jejichž SPZ končí na sudou nebo lichou číslici. Zákaz by měla i nákladní auta nad šest tun. V případě schválení by mohlo opatření vstoupit v platnost v únoru příštího roku.


Další články
Nahoru