Dnes Úterý - oblacno 3°C
Zítra Středa - skorojasno 6°C
Úterý 26. 10. 2021
Svátek má Erik
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Epidemie COVID-19 stála každé fitko v průměru 330 tisíc korun. Desetina krizi nepřežila
Foto: komorafitness.cz

Epidemie COVID-19 stála každé fitko v průměru 330 tisíc korun. Desetina krizi nepřežila

Koronavirová opatření stála každé fitness centrum v ČR v průměru více než 330 000 korun. Celkové ztráty fitness sektoru dosahují téměř 400 milionů korun. Desetina provozovatelů musela svou činnost ukončit a až 20 % trenérů a instruktorů se do otevřených fitness center znovu nevrátilo. To jsou data vyplývající z aktuálního průzkumu České komory fitness, která zmapovala ekonomické dopady koronavirové krize na český fitness sektor od března do poloviny června 2020. 

„Průzkumu se zúčastnilo 103 provozovatelů z celé České republiky. Nejvíce dotazujících se zapojilo z hlavního města Prahy (celkem 25 %) a Jihomoravského kraje (20,4 %). Většina zapojených fitness center se nachází v centru nebo na okraji velkého města. Polovina zapojených provozovatelů funguje na bázi jednotlivých vstupů nebo permanentek, téměř 11 % nabízí pouze členství a až 36 % provozovatelů nabízí kombinaci výše uvedeného,” upřesňuje Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness.

34 % provozovatelů fitness center muselo snížit mzdy a odměny zaměstnancům
Více než polovina provozovatelů (55,3 %) nastavila krizový plán se svými zaměstnanci a okamžitě začala jednat se svými klienty (48,5 %). Z průzkumu dále vyplývá, že 34 % dotazovaných provozovatelů muselo přistoupit ke snížení mezd a odměn svých zaměstnanců, 42 % provozovatelů dočasně se svými trenéry a instruktory ukončilo spolupráci a po otevření provozoven se z tohoto počtu znovu podařilo obnovit spolupráci téměř 70 % provozovatelů. Až 20 % trenérů a instruktorů se do otevřených fitness center znovu nevrátilo.

Většina provozovatelů otevřela již v první vlně i přesto, že se pohybovala na 10 % příjmů ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. První etapa otevření byla příjmově nesmírně slabá a 10% hranici příjmů dokázalo překročit pouze 20 % provozovatelů. Situace se postupně začala narovnávat od 11. 5. 2020 v návaznosti na uvolnění některých opatření. Nicméně ještě v týdnu od 7. 6. 2020 není situace stabilní, ačkoliv polovina provozovatelů hlásí příjmy mezi 70–100 %, druhá polovina se nachází mezi 20–50 % příjmů v porovnání s předchozím rokem.

Ztráty fitness sektoru dosahují téměř 400 milionů korun
V dobrovolné části dotazníku 52 respondentů uvedlo data svých celkových nákladů a příjmů za období březen až květen 2020. Celkový součet nákladů jednoho fitness centra, po uzavření provozu za měsíce březen, duben a květen, byl více jak 750 000 Kč. Příjmy jednoho fitness centra proti tomu dosáhly průměrně pouze 425 000 korun.

„Z toho lze vyvodit, že koronavirová opatření stála každé fitness centrum v České republice průměrně více než 330 000 korun, a to i za předpokladu, že více než polovina provozů otevřela již 27. 4. 2020. Při odhadovaném celkovém počtu 1 200 fitness center na českém trhu tak celkové ztráty fitness sektoru dosahují téměř 400 milionů korun,“ uvádí Jana Havrdová s tím, že smutnou zprávou dotazníkového šetření je, že až 10 % provozovatelů v návaznosti na koronavirovou krizi muselo svou činnost ukončit.

Největší zátěží bylo nájemné, největší pomocí byla „Pětadvacítka“
Největší zátěží pro provozovatele byly fixní náklady, jako je nájemné. O snížení či odpuštění nájemného požádalo 76 % dotazovaných, z nichž 44 % bylo úspěšných. O odklad splátek požádalo banku cca 30 % provozovatelů s následnou poloviční úspěšností. O odklad leasingových splátek požádalo téměř 20 % provozovatelů, z nichž bylo úspěšných pouze 7 %. Z nabízených podpor vlády ČR využili provozovatelé nejvíce záchranný program Pětadvacítka pro OSVČ (64 %), program ochrany zaměstnanosti Antivirus (30 %) a kompenzační bonus pro společníky malých s.r.o. (15 %). Velmi zajímavým zjištěním je, že 90 % poskytovatelů nežádalo o záruční programy COVID.

Život ve fitkách se postupně vrací do normálu
Všechna fitness centra musela v souvislosti s vydáním krizových usnesení vlády úplně omezit svůj provoz od 12. 3. 2020. Otevření fitness center bylo opět možné v první vlně od 27. 4. 2020 se značným omezením kapacity, s použitím ochranných pomůcek a za podmínek uzavřeného zázemí (šatny, sprchy). Přesto tuto možnost využilo až 62 % provozovatelů. V tomto období se návštěvnost pohybovala mezi 10 až 20 %.
Ve druhé vlně, po 11. 5. 2020, kdy bylo umožněno cvičit při organizovaném tréninku bez roušky, otevřelo dalších 24,3 % provozovatelů a návštěvnost se pohybovala mezi 30 až 50 %.

Výrazný nárůst v návštěvnosti zaznamenali provozovatelé s uvolněním opatření, které umožnilo opět používat vnitřní zázemí fitness center, jako jsou šatny a sprchy, a to od 25. 5. 2020. Od té doby návštěvnost fitness center stoupá, v týdnu od 7. 6. se dokonce pohybovala u poloviny provozovatelů mezi 70 až 100 %.

To potvrzuje i Miroslav Rech, jednatel společnosti MultiSport Benefit: „Po konci nouzového stavu se Češi pomalu, ale jistě začali vracet zpět do posiloven, wellness center a na sportoviště. Situace sice ještě nedosahuje čísel, která platila před koronavirovou krizí, nicméně návštěvnost uživatelů MultiSportek se blíží krásným 70 %. Do normálu se vrátíme, předpokládám, v následujících několika málo dnech.“

Nejvíce omezující byla povinnost nosit roušky
Jako nejvíce omezující považují provozovatelé povinnost nosit roušky. Uzavření sprch a šaten vnímá jako nejvíce restriktivní opatření 22,3 % provozovatelů. Omezení kapacity vnímá jako omezující 18,4 % z nich. Lze se domnívat, že toto číslo představují instruktoři skupinových lekcí. Naopak zvýšená hygienická opatření nepředstavují pro fitness centra žádný problém.

Již 22. 6. však dochází k dalšímu rozvolnění epidemiologických opatření. Pro fitness centra to znamená například možnost otevřít dětské koutky a zároveň (až na oblasti se zhoršenou epidemiologickou situací) se nošení roušek a odstupy mezi cvičícími pouze doporučují.

Krize pomohla fitkům do nových kabátů i on-line služeb
Uzavření svých provozů k provedení nutných oprav a rekonstrukcí využilo až 60 % provozovatelů. Více než polovina (67 %) částečně nahradila své služby on-line programy, z toho 44,7 % pod značkou fitness centra, 22,3 % pak prostřednictvím svých trenérů a instruktorů. Během nouzového stavu pomohly většině provozovatelů průběžné informace z České komory fitness (86,4 %) a Manuály provozu České komory fitness (60,2 %).


Autor: TZ, red

Odejděte z DPI. innogy garantuje o polovinu nižší zálohy a výrazný pokles ceny

Včera v 11:33

Zákazníkům, které původní dodavatel plynu nechal před letošní topnou sezónou na holičkách, innogy nabízí tříletý produkt Optimal s velmi výrazně klesající cenou. Domácnostem, kterým po převodu do záchranného režimu dodávek dodavatele poslední instance (DPI) dramaticky narostly zálohy za plyn,...

Společnost innogy spustila online formulář pro zájemce o novou smlouvu

24. října 2021 v 10:17

Během tohoto týdne odeslala společnost innogy poslední dopisy o režimu dodavatele poslední instance (DPI) s konkrétními pokyny pro zhruba 240 tisíc zákazníků, kteří doplatili na konec některých společností.

innogy dále zlevňuje pro zákazníky a varuje před dezinformacemi

22. října 2021 v 18:37

innogy, která je pro dodávky zemního plynu ve většině českých regionů dodavatelem poslední instance pro zákazníky končících dodavatelů, přichází od soboty 23. října s novým ceníkem. Ten bude pro všechny zákazníky, kteří spadli do režimu DPI, výhodnější.

Tesco vylepšilo v Praze službu online nákupy

19. října 2021 ve 23:09

V rámci online nakupování rozšiřuje Tesco závozové oblasti, doplňuje nabízený sortiment zboží a nově také nabízí doručení v den objednání. Služba je nyní k dispozici v hlavním městě.  

PVK obhájily certifikát protikorupčního managementu

15. října 2021 v 08:12

Pražské vodovody a kanalizace (PVK) úspěšně prošly kontrolním auditem systému protikorupčního managementu AbMS dle ISO 37001 certifikovaného společností Bureau Veritas.

Ceny plynu od innogy se od listopadu upraví

14. října 2021 v 10:55

Největší tuzemský dodavatel plynu innogy Energie upraví od 20. listopadu ceny zemního plynu. Celková roční platba za dodávku plynu pro domácnosti a malé zákazníky se u základního produktu Standard zvýší v průměru o 10,6 procenta. Důvodem pro úpravu ceníků je aktuální dramatický růst ceny komodity...

V režimu dodavatele poslední instance přebírá innogy první zákazníky

13. října 2021 v 10:49

Od neděle 10. října přešli první odběratelé zemního plynu do režimu dodavatele poslední instance (DPI). Tuto povinnost, která garantuje spolehlivé dodávky zemního plynu pro domácnosti, bude zajišťovat v distribuční síti GasNet, s.r.o. společnost innogy Energie, s.r.o.

OSN volá po genderové rovnosti v oblasti digitálních technologií

11. října 2021 ve 20:02

Na světě žije bezmála miliarda mladých žen a dívek. Každá z nich má své sny a představy o budoucnosti, na rozdíl od mužských protějšků je však na této cestě čeká mnohem více překážek. K těm hlavním dlouhodobě patří nedostatečný přístup ke vzdělání a s rychlým nástupem digitalizace se zejména...

innogy eviduje velký zájem o převod energií

8. října 2021 v 07:50

Tisíce odběratelů energií po celém Česku aktuálně řeší akutní problém s dodávkami energií. Někteří jejich stávající dodavatelé jsou kvůli dramatickému růstu cen energií na velkoobchodních trzích v problémech a snaží se svých zákazníků buď zbavit, nebo je velmi rychle převést na výrazně dražší...

Další články
Nahoru