EMU nahradí CityElefant. Obměna příměstských vlaků začne za pět let, stát má přes 40 miliard
20. listopadu 2022 17:47
„V blízké době musí železnice v Praze a ve Středočeském kraji vyřešit hned několik výzev. Je to dlouhodobý rostoucí zájem o cestování vlakem v pražské aglomeraci, který současný počet ani kapacita jednotek CityElefant už nemůže uspokojit. Další je konverze napájení ze stejnosměrného na střídavý systém. A třetí je náhrada jednotek CityElefant, které v příští dekádě dosáhnou své plánované životnosti. Na tyto skutečnosti se musíme připravit, proto jsme vypsali soutěž na dodávku nových příměstských souprav pro linky S v Praze a ve Středočeském kraji,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Nové jednotky budou čtyřvozové. Výrobci mohou nabídnout plně dvouposchoďové nebo kombinované řešení s dvou- a jednopatrových vozů. Soupravy musí nabízet nejméně 380 míst k sezení, místo pro dva cestující na vozíku, pro 6 kočárků a minimálně pro 30 jízdních kol. Interiér bude klimatizovaný a místa mohou být uspořádána klasicky proti sobě i za sebou.
Jednotky budou určeny pro provoz na napájecích soustavách 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC a pro rychlost nejméně 160 km/h. V běžném provozu bude možné spojit až tři jednotky do maximálně dvanáctivozového vlaku s kapacitou až 1 140 sedících cestujících.Součástí výbavy bude moderní komunikační a zabezpečovací systém GSM-R a ETCS nebo systém dálkové diagnostiky závad, který umožní přenos informací o poruchách mezi vlakem na trati a centrem údržby, ve kterém bude probíhat potřebná oprava po příjezdu vlaku do depa.
„Nový vlak musí mít bezbariérový nástup, výsuvné schůdky a rampy pro cestující na vozíku, audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi připojení k internetu a zásuvkami pro dobíjení nejen cestovní elektroniky, ale také elektrických invalidních vozíků a elektrokol,“ sdělil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
S vítězem tendru chce národní dopravce uzavřít rámcovou smlouvu na výrobu až 90 jednotek. Jejich dodávka by se měla uskutečnit od roku 2027. Předpokládaný objem této investice je až 42,2 miliardy korun.