dnes
Sobota - zatazeno
8°C
zítra
Neděle - skorojasno
5°C
pozítří
Pondělí - jasno
4°C
Dvouleté testování elektrobusu v Praze uspělo nad očekávání, asi bude pokračovat
Elektrobus je testován na lince číslo 213. Foto: archiv DPP

Dvouleté testování elektrobusu v Praze uspělo nad očekávání, asi bude pokračovat

Elektrobus SOR/Cegelec EBN 11 slaví v pražské MHD úspěch. Loni v srpnu, kdy skončilo roční testování v provozu se cestujícími, bylo rozhodnuto o jeho prodloužení na další rok. Nyní, kdy vůz najel na lince 213 v pravidelném provozu s cestujícími už přes 130 tisíc kilometrů, což je dokonce více, než průměrný pražský naftový autobus, se jedná o dalším prodloužení projektu.

Pražský dopravní podnik (DPP) testuje elektrobusy od roku 2010. Vzhledem k zatím stále trvající nemožnosti zajištění dotací na nákup elektrobusů pro Prahu (na rozdíl od menších měst – např. Třinec) a vysoké pořizovací ceně elektrobusů (zhruba 2,5 – 3 násobek naftového autobusu shodné velikosti) se DPP zaměřuje na nalezení provozně a ekonomicky optimálního řešení formou provozních zkoušek a pilotních projektů.

Na rozdíl od jiných měst v ČR i zahraničí je pražský projekt elektrobusu provozně i ekonomicky téměř srovnatelný s průměrným naftovým autobusem.

Zdolaných přes 130 tisíc kilometrů v testovacím provozu je několikanásobně více, než jiné provozované elektrobusy v Česku a i v evropském měřítku se jedná o jeden z nejúspěšnějších projektů.

„Aktuálně jednáme o postupu pokračování tohoto projektu, včetně případné možnosti otestování novější generace vozidla. Intenzivně připravujeme další projekty, které na tento projekt navazují,“ informovala server Pražský patriot mluvčí DPP Aneta Řehková.

Dosavadní provozní výsledky prokázaly životaschopnost a reálnou využitelnost dvoupólového systému nabíjení. Převažujícím trendem pro zahraniční elektrobusové projekty jsou vícepólové nabíjecí systémy, které umožňují komplexní řešení „na klíč“ i pro dopravce, kteří nemají žádné zkušenosti s provozováním elektrické trakce.

V Praze použité dvoupólové řešení je sice složitější z hlediska nutnosti zajištění galvanického oddělení nebo dvojité izolace vozidla, nabízí však významné zjednodušení nabíjecího rozhraní (trolej vs. pantograf), včetně možné kompatibility s provozem (bateriových) trolejbusů.

Čtěte také: Začala příprava tratě z Palmovky do Letňan pro elektrobusy. Ty pojedou do kopce jako trolejbusy

Podle mluvčí dopravního podniku je cílem postupná elektrifikace autobusových linek v návaznosti na technologické možnosti a vývoj baterií, přičemž cílový horizont zatím není stanoven a bude vycházet zejména z ekonomické bilance elektrobusového provozu, která je z hlediska celkových nákladů zatím stále vyšší než u konvenčních naftových autobusů.

„Dopravní podnik spolupracuje společně s městskou organizací Operátor ICT na projektu AIRPORT EXPRESS E-BUS. Cílem je otestovat čtyřpólové řešení nabíjecí infrastruktury (OppCharge) pro elektrobusy v podmínkách hlavního města na trase Hlavní nádraží – Letiště Václava Havla a kompatibilitu elektrobusů s tímto řešením,“ sdělila Aneta Řehková.

Čtěte také: Na lince k letišti bude testován velkokapacitní autobus

Průběžné nabíjení elektrobusů probíhá přes reverzní pantograf, který je součástí stanice a zajišťuje tak budoucí kompatibilitu nabíjecího řešení s elektrobusy různých značek a jejich vzájemnou zaměnitelnost.

Elektrobusy značky SOR (SOR EBN 9,5) byly loni v únoru nasazeny i na dvě bezplatné linky, které spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická. K polovině letošního července přepravily téměř 800 tisíc cestujících a pokořily hranici 60 tisíc naježděných kilometrů. Jde o soukromý projekt několika společností.


Další články
Nahoru