Dnes Pátek - mlha 17°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 18°C
Pátek 7. 10. 2022
Svátek má Justýna
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Dvě vlakové linky v Praze zajistí RegioJet, byl levnější než Arriva nebo České dráhy
Motoráky Regionova nahradí na městských linkách moderní nízkopodlažní vozy. Foto: archiv

Dvě vlakové linky v Praze zajistí RegioJet, byl levnější než Arriva nebo České dráhy

Společnost RegioJet zajistí pro hlavní město provoz vlakové linky S49 z Roztok do Hostivaře a chystané linky S61, která by za tři roky měla propojit Hostivař a Běchovice. Město za obě linky zaplatí dohromady zhruba 162,3 milionu korun ročně, provoz již fungující linky S49 na příští rok vyjde na 91,4 milionu. Přidělení zakázky v pondělí schválili městští radní.

Hlavní město Praha vyhodnotilo nadlimitní veřejnou zakázku na provozování městských železničních linek S49 a S61 v letech 2024 až 2039. V nabídkovém řízení, kterého se účastnili tři uchazeči, zvítězil dopravce RegioJet. Nabídnul cenu 162 milionů za roční provoz linek, České dráhy nabídnuly 171 milionů a Arriva 199 milionů za roční provoz.  

Regiojet bude od prosince 2024 po dobu následujících 15 let provozovat stávající linku S49 z Hostivaře do Roztok a také novou linku S61 z Vršovic do Běchovic.

Pro tyto linky pořídí sedm nových nízkopodlažních elektrických jednotek s kapacitou minimálně 230 cestujících. Na lince S49 tak dojezdí současné nevyhovující motorové vlaky.

Soutěže se účastnili dopravci RegioJet, České dráhy a ARRIVA vlaky. S cenou dopravního výkonu 215,5 koruny za jeden vlakový kilometr zvítězil dopravce RegioJet.

Roční hodnota zakázky je 162 335 935 korun. Oproti původnímu předpokladu se podařilo výslednou cenu vysoutěžit zhruba o třetinu levněji. Nové elektrické vlaky s bezbariérovým přístupem, oddílem první třídy, vybavené wifi a celovozovou klimatizací vyjedou na trať v prosinci 2024.

„K první městské železniční lince S49 z Roztok přes Podbabu, Holešovice až do Hostivaře do tří let přibyde další vlaková linka S61 z Vršovic přes Zahradní město do Běchovic. Provozovat dvě linky bude mnohem efektivnější. Dnes nás jedna stojí přes 91 milionů korun ročně se starými vozidly. Nově nás dvě linky budou stát ročně 162 milionů korun s kompletně novými vozidly a zásadně vylepšeným komfortem,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Můžeme se těšit na sedm nových vlaků, které budou jezdit po Praze. Soupravy nebudou kouřit. Nemoderní motoráky vystřídají elektrická a méně hlučná vozidla. Všechna budou klimatizovaná, s Wi-Fi a oproti dnešku s nízkopodlažním nástupem všemi dveřmi. Každý bez rozdílu bude moct jet vlakem po městě, pokud bude chtít. Bude k dispozici i oddíl první třídy," dodal.

Zároveň všechny vlaky na městských linkách budou mít evropské zabezpečovací zařízení ETCS. Dopravce pro každou linku zajistí tři vozy plus jeden záložní pro obě, tedy celkem sedm vozidel.

Záměr na rychlé propojení okrajových částí Prahy kolejovou dopravou je tu už od roku 2002. V roce 2004 vyjela první městská železniční linka S41 mezi Libní a Roztoky, která se postupně prodloužila až do Hostivaře a díky tomu změnila označení na S49. 

Od prosince 2020 je v provozu nová vlaková zastávka Praha-Eden, v září 2021 byla zprovozněna sousední zastávka Praha-Zahradní Město.

Pro potřeby nové linky S61, která propojí Vršovice s Běchovicemi za rekordních 23 minut, je ve Vršovicích již dokončeno nové 4. nástupiště a vzniknou čtyři zcela nové zastávky Depo Hostivař, Kyje-Jiráskova čtvrť, Jahodnice a Hostavice, jejich dokončení je plánováno do roku 2024 a projektují se z dotace hlavního města. Výstavbu 4. nástupiště ve Vršovicích také spolufinancovala Praha. 

„Obě městské vlakové linky budou jezdit prozatím v intervalu 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech. Ve výhledu je pak možné v rámci opcí rozšíření provozu, zkrácení intervalů i prodloužení obou linek. Linka S49 by mohla jezdit až do Říčan a linka S61 až na Smíchov a na druhé straně až do Úval,“ doplnil ředitel organizace Ropid Petr Tomčík. 


Autor: puc
Další články
Nahoru