Druhou lávku pro pěší zprovozní za měsíc, o dalším osudu železničního mostu se rozhodne do konce roku
25. srpna 2019 08:30
Oprava druhé lávky pro pěší přiléhající k železničnímu mostu začala letos v dubnu. Obě lávky na železničním mostě se pro pěší uzavřely v prosinci 2017 z důvodu havarijního technického stavu. Nosná konstrukce lávek korodovala a v některých místech oslabení dosahovalo až 100 %. Dřevěná mostovka byla značně opotřebovaná, některá prkna i zdeformovaná. Navíc bylo dřevo vlhké a byla v něm objevena skrytá hniloba.
Loni proto byla opravena první, jižní lávka, kterou mohou pěší i cyklisté plně využívat od poloviny října 2018. Práce na severní lávce začaly až letos v dubnu, protože zabezpečovací a opravné práce je možné kvůli plynovému vedení pod lávkou provádět jen v klimaticky příznivých podmínkách. To totiž musí být během opravy odpojeno. Navíc nebylo možné opravovat obě lávky naráz, protože by to most, který je ve špatném stavu, neúnosně zatížilo.
„Právě začíná jeden z posledních dní nýtování, což je původně užívaná metoda spojů ocelových konstrukcí. V dnešní době se používá už velmi málo, nahrazuje se svařováním nebo lepením. Metodu jsme použili především kvůli historické hodnotě lávky. Tento most jako celek včetně lávek je pod památkovou ochranou a na základě toho se k němu musí patřičně přistupovat pod dohledem památkářů,“ uvádí Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy.
Stejně jako v případě jižní lávky, i tentokrát se k čištění konstrukce používá metoda otryskání pískem. Stávající barva totiž obsahuje škodlivé látky, které by se při běžném otryskání tlakovou vodou mohly dostat do řeky.
Na smíchovské straně a současně i na výtoňské straně již byla zahájena výměna vadných částí konstrukce. Poté už se jen opatří protikorozním nátěrem a namontuje se zpět zábradlí. V některých místech je už i nová dřevěná mostovka. Opravy obou lávek vyšly na více než 15 milionů korun. Práce jsou delší a nákladnější kvůli památkové ochraně mostu.
Samotný most vlastní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která nyní zvažuje, zda jej nahradí novým nebo zrekonstruuje a rozšíří. Mluvčí organizace Marek Iliaš uvedl, že je zpracováván posudek, na jehož základě o osudu mostu do konce roku rozhodne. Město plánuje na předmostí na Výtoni vybudovat přestupní uzel s návazností na tramvajovou dopravu.SŽDC už si v minulosti nechala vypracovat celkovou diagnostiku mostu od Kloknerovu ústavu, který je odborným pracovištěm při ČVUT. Ústav uvedl, že oprava je nereálná a organizace ohlásila, že plánuje most zbourat a postavit nový. Náměstek Scheinherr nicméně loni po svém nástupu do funkce požádal o nový posudek, čemuž SŽDC vyhověla. Kromě Kloknerova ústavu na něm spolupracuje švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který je odborníkem na nýtované konstrukce.