dnes
Sobota - jasno
11°C
zítra
Neděle - jasno
15°C
pozítří
Pondělí - jasno
19°C
Dříve oblíbený suvenýr se už z tramvají neztrácí, zůstal jen na retro lince. A tam je pod zámkem
Tramvaj T3 na lince 23 na Pohořelci. Foto: Petr Hejna / DPP

Dříve oblíbený suvenýr se už z tramvají neztrácí, zůstal jen na retro lince. A tam je pod zámkem

Zatímco ještě do nedávných let to byl pro některé cestující zdroj zábavy a sběratelské vášně, pražský dopravní podnik (DPP) úpěl. Každý rok mu vznikala škoda až 150 000 korun. Řeč je o odcizování plastových cedulí z vozů MHD, především tramvají. Dnes už mají sběratelé, někdo by řekl vandalové či zloději, smůlu.

S modernizací autobusů a tramvají se postupně snižoval počet vozů, které měly čísla vytisknutá na plastových cedulích. Ty, pokud se jich chtěl někdo zmocnit, stačilo vysunout a odejít s nimi.

Především tramvaje hojně rozšířeného typu T3 byly v tomto ohledu oblíbených cílem, protože z nižších čísel se často stávaly například dárky k narozeninám. Dostat třeba při oslavě plnoletosti osmnáctku, která jezdí z Pankráce na Petřiny, to se cenilo.

Ztrácely se i plastové cedule s číslem a popisem trasy. Nejoblíbenější však byly cedule jen s čísly. Kromě čísla 18 to byla čísla linek 22 a 26.

„Plastové cedule se ztrácely velmi často, v průměru kolem stovky měsíčně. Byla to sezonní záležitost, zejména při výlukách, kdy se objevila jinak jedoucí linka,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Nahrazování „ztracených“ cedulí stálo ročně v průměru 120 až 150 tisíc korun. Dopravce měl cedule v zásobě, a tak je mohl průběžně doplňovat. Ještě například před sedmi lety jezdily po Praze zhruba dvě stovky tramvají staršího typu, které byly osazovány plastovými cedulemi s čísly.

V současnosti jsou plastová čísla v MHD k vidění jen sporadicky. Jsou totiž pouze na retro lince 23, která funguje od roku 2017. Jezdí v centru Prahy, nasazovány na ni jsou jen typu T3, i když již brzy se k nim přidají ještě starší vozy typu T2.

Nostalgická linka 23 je v provozu v úseku Královka – Malovanka – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Vinohrady – Zvonařka. Linka je součástí běžné tramvajové sítě v Praze, to znamená, že v tramvajích, které ji obsluhují, je možné využívat stejné jízdní doklady, jako v kterémkoli jiném prostředku pražské MHD.

Kdo by se však chtěl při jízdě zmocnit plastových cedulí s číslem nebo s popisem trasy linky, bude mít smůlu. Aby se cedule neztrácely, jsou opatřeny zámečkem, což dříve za běžného provozu nebylo k vidění.


Dopravní podnik postupně otevře vybraná střediska dopravních informací

1. dubna 2020 ve 22:09

Od dnešního dne pražský dopravní podnik (DPP) otevřel prodejní místo Centrální dispečink v ulici Na Bojišti 5 v Praze 2. Od pátku 3. dubna obnoví provoz také v šesti střediscích dopravních informací: Anděl, Hlavní nádraží 1 a 2, Hradčanská, Můstek a Nádraží...

Obnovení stavebních prací v ulici U Sluncové

1. dubna 2020 v 07:09

Od 1. dubna bude Technická správa komunikací pokračovat v celkové rekonstrukci komunikace v ulici U Sluncové v úseku ulice Pod Plynojemem až k hotelu Čechie. 

Registr vozidel v Praze 6 bude otevřen

31. března 2020 ve 12:56

Od středy 1. dubna bude otevřeno dočasně uzavřené pracoviště registru vozidel v Radimově ulici v Praze 6. Pracoviště bude mít úřední hodiny v pondělí 8:00 – 11:00 hodin a ve středu 13:00 – 16:00 hodin pouze pro objednané.

Dopravní omezení na Letenské

31. března 2020 v 10:20

V noci z 1. na 2. dubna bude od 20 do 4:40 hodin uzavřena ulice Letenská v Praze 1. Důvodem je údržba tramvajové trati.

Další články
Nahoru