
Drážní úřad doporučí zrušení přejezdu v Liboci, stalo se na něm několik nehod
24. února 2025 16:11
„Z dokončeného státního dozoru vydáme oficiální stanovisko, ale předpokládám, že doporučíme zrušení přejezdu,“ řekl Vrbata, podle kterého budou mít řidiči, pokud dojde k potřebným úpravám dopravního značení, alternativu v přejezdu, který je v pár desítek metrů vzdálené ulici Litovická. Po závorami zabezpečeném přejezdu tam mohou nyní jezdit auta jen ve směru od ulice Evropská a přejezdu v ulici U Stanicej naopak jen v opačném směru.
Správa železnic (SŽ) se se stanoviskem Drážního úřadu ztotožňuje. Mluvčí státní organizace Nela Eberl Friebová upřesnila, že DÚ navrhl převedení přejezdu na přechod s vyloučením silničního provozu tak, jako je to i u vedlejšího přechodu přes trať u ulice Krajní. Ten dřív býval přejezdem.
„Se zástupci Prahy 6 jsme v uplynulých týdnech probírali několik možných variant. Na místě přejezdu proběhlo také šetření za účasti nejenom zmíněných stran, ale i Policie České republiky,“ řekla Eberl Friebová.
„V současnosti je tedy na městské části jako příslušném silničním správním úřadu, aby projednal místní úpravy na pozemní komunikaci, které zamezí vjezdu silničních vozidel,“ dodala. Silniční správní úřad Prahy 6 se situací zabývá a rozhodnutí o osudu přejezdu zatím nevydal.
V dlouhodobém horizontu se počítá se zrušením přejezdu, neboť modernizovaná trať v úseku Praha Veleslavín – Praha Ruzyně povede v jiné stopě.V období od loňského listopadu do ledna se na zmiňovaném přejezdu staly čtyři dopravní nehody. Necelý týden před Vánoci po srážce vlaku s autem vyprostili hasiči tři lidi, záchranáři pečovali o dva muže ve věku asi 25 a 65 let a asi o 60letou ženu.
Hned po vánočních svátcích došlo k další nehodě, při které se zranil v osobním autě řidič. Další nehoda se stala v první polovině ledna, naštěstí se obešla bez zranění.
„Nabádáme motoristy, aby se při svých cestách maximálně věnovali řízení a dbali dopravního značení. Nepozornost či sledování mobilních telefonů při řízení může být příčinou velmi závažných nehod,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Jak již dříve uvedl, z pohledu městské části přichází podle v úvahu instalace závor nebo úplné zamezení přejezdu vozidel pouze se zachováním pohybu chodců, nejlépe regulovaném krátkou závorou, jelikož tudy chodí děti a rodiče z blízké mateřské školy.
Uzavření přejezdu by podle Prahy 6 eliminovalo tranzitní dopravu, která se do ulic U Kolejí a U Stanice přesouvá v době dopravní špičky na Libocké a Litovické.
Městská část podle Hrubeše aktuálně projednává zřízení přechodné úpravy, která by spočívala v doplnění svislého dopravního značení „stůj, dej přednost v jízdě“ a posunutí značení v ulici U Kolejí do požadované vzdálenosti 80 metrů před železniční přejezd, v ulici U stanice do vzdálenosti zhruba 60 metrů, jelikož s ohledem na křižovatku nelze dodržet požadovanou vzdálenost.BESIP, samostatné oddělení Ministerstva dopravy v rámci svých kampaní upozorňuje i na nehody na přejezdech „Pokud by řidiči, a nejen oni, skutečně respektovali všechna pravidla, je střet s vlakem zcela vyloučen,“ uvedl BESIP.
Podle statistiky, kterou na začátku ledna zveřejnila Drážní inspekce, zemřelo v roce 2024 na všech dráhách 221 osob a více než 85 procent usmrcených jsou lidé, kteří vstoupili do kolejí, kde je usmrtil projíždějící vlak.