Dopravní terminál na Smíchově má generálního projektanta, začít stavět by se mohlo v roce 2024
1. dubna 2020 09:26
Vedení Prahy schválilo v pondělí výběr generálního projektanta terminálu Smíchov. Vítězné sdružení firem Metroprojekt, Sudop EU, Sudop Praha a ateliér A69 architekti vypracuje kompletní projekt budoucího moderního dopravního hubu. Začne rozpracovávat technické podmínky, zajistí dokumenty pro územní rozhodnutí, pak stavební povolení, a nakonec připraví dokumentaci pro výběr zhotovitele.
Pokud vše půjde bez problémů, samotná stavba začne v roce 2024 po získání územního rozhodnutí a pravomocného stavebního povolení na základě dokumentací, které zajistí schválený generální projektant.
„V Praze se začne projektovat dopravní terminál hodný 21. století a výběrem generálního projektanta se od studie posouváme blíž k realizaci. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moci na jednom terminálu využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti s jedním tisícem míst. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Generální projektant byl vybrán z celkem čtyř nabídek s cenou. Při jejich posuzování měly například stejnou váhu kvalifikace a zkušenost hlavního inženýra projektu a hlavního architekta projektu. Cílem je podle Scheinherr zaručení vysoké technické, ale zároveň i architektonické kvality výsledného díla.
Následujícím krokem bude podpis smlouvy a zahájení prací, které budou koordinovány se Správou železnic a jejich rekonstrukcí smíchovského nádraží.
Do budoucna zde mimo terminálu a rekonstruované stanice přibydou také administrativní budovy Správy železnic a nová lávka přes kolejiště spojující současný Smíchov s novým developerským projektem Smíchov city.
Terminál na Smíchově
Autobusová doprava
Příměstské a dálkové autobusy v současné době končí jízdu v ulici Na Knížecí a před nádražím Smíchov. Návrh počítá s přesunutím této autobusové dopravy do nového terminálu nad nástupišti železniční stanice. Městské autobusy budou naopak končit v nově uspořádaném prostoru před nádražím.
Přednádražní prostor
Nyní nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů a umožní tak cestujícím jednodušší přesun na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů.
Parkoviště
Vjezdy na P+R parkoviště pouze z Městského okruhu a nedojde tak ke zvýšení dopravy v ulici Nádražní. P+R parkoviště bude mít až 1000 stání. Parkoviště B+R bude mít kapacitu 1000 kol.
Okolí Smíchovského nádraží
Díky přesunu většiny autobusové dopravy do nového terminálu bude moci v ulici Na Knížecí vzniknout nové náměstí. Studie dále plánuje nový bezbariérový vstup do stanice metra včetně nového napojení celého terminálu na stanici metra. V neposlední řadě se počítá se zastřešením terminálu, což sníží hluk ze železnice.
Nádražní hala
V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let 20. století, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody. Na halu naváže i nové administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončena.