
Dopravní podnik získal povolení pro tramvajové trati na Žižkově a v Malešicích
16. ledna 2025 08:17
DPP v těchto dnech obdržel pravomocná povolení záměru stavby dvou nových tramvajových tratí: Počernická a Olšanská – Habrová. V případě Počernické podnik po dokončení probíhající veřejné zakázky na zhotovitele a podepsání smlouvy s vítězným uchazečem plánuje podle Řehkové zahájení samotné výstavby ještě letos.
V případě žižkovské tratě Olšanská – Habrová bude v nejbližších týdnech vyhlášen tendr na jejího zhotovitele s předpokládaným zahájením realizace na jaře 2026. Obě tratě by měly být zprovozněny v roce 2027.
„Tramvajová trať Počernická bude 2,4 kilometry dlouhá a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou s jednou předjízdnou kolejí. Obratiště s kapacitou šesti vícečlánkových tramvají bude situováno mezi areálem Klimacentra, Počernickou a Dřevčickou ulicí,“ popsala Řehková.
Tramvajová trať byla v Počernické ulici plánována už na konci 60. let 20. století, územní plán hlavního města Prahy s ní počítá od konce 90. let. Od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás.
Na tramvajové trati Počernická bude šest párů zastávek – Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Plaňanská, Tuchorazská a Sídliště Malešice. Názvy všech zastávek jsou zatím pracovní, mohou se tedy ještě změnit.
V kolejišti bude trávník pro snížení hluku. V rámci výstavby dojde na rekonstrukci vodovodů z první poloviny 20. století, které vodou zásobují zhruba třetinu obyvatel Prahy.Cílem výstavby nové tramvajové tratě Počernická je zlepšení dopravní obsluhy pro současné sídliště Malešice a budoucí zástavbu oblasti. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky číslo 133 ovšem zůstane zachováno.
„V poslední době jsme se hodně opřeli do přípravy nových tramvajových tratí a hlavní město díky tomu zažívá jejich nebývalý rozmach. Nově tak máme k dispozici pravomocná povolení na další dvě tratě, které zajistí perfektní dopravní spojení pro Jarov a Malešice. A to není vše. V pokročilé fázi přípravy máme spoustu dalších tratí, takže ty budou v následujících letech přibývat jako hřiby po dešti,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Nová tramvajová trať Olšanská – Habrová
Tramvajovou trať Olšanská – Habrová dopravní podnik vybuduje ve stopě nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov, které je rozvojovou oblastí hlavního města Prahy a postupně zde vznikne nová čtvrť.
„Zhruba dva kilometry dlouhá tramvajová trať povede mírně severně od křižovatky ulic Jana Želivského s Olšanskou a ukončena bude úvratí u jižního konce Osikové ulice,“ popsala Řehková.
První dvě zastávky ve směru z centra, s pracovními názvy Nový Žižkov a Nákladová, budou situovány v nově založené komunikaci v prostoru bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Tyto dvě zastávky budou sloužit jako dopravní obsluha pro nově vznikající čtvrť.„Další pár zastávek Malešická vznikne v místě, kde původní železniční a nově tramvajová trať podjíždí ulici K Červenému dvoru. Čtvrtý pár zastávek s pracovním názvem Nad Kapličkou DPP vybuduje v místě křížení stávající nepoužívané železniční a budoucí tramvajové tratě s pěší trasou spojující ulice Nad Kapličkou s Malešickou. Předposlední zastávkou bude Habrová. Konečnou zastávkou bude Sídliště Jarov,“ dodala mluvčí.
DPP letos plánuje zahájit i stavbu kolejí, které povedou přes magistrálu v Legerově ulici nad Národním muzeem a napojí budovanou trať v horní části Václavského náměstí na Vinohradskou ulici. Nedávno získal také zatím nepravomocné stavební povolení na stavbu zhruba dvoukilometrové trati z Libuše na Nové Dvory, kde bude v budoucnu stanice metra D. Stavba má začít příští rok, stejně jako v případě trati z Malovanky na Strahov, která již má pravomocné povolení.