Dopravní podnik vypsal tendry na elektrifikace autobusových linek 131 a 176
24. prosince 2024 07:17
Autobusová linka 131 se poté změní na trolejbusovou číslo 51. Obdobně autobusová linka 176 na trolejbusovou číslo 53. Cílem DPP je na oba projekty získat spolufinancování z dotací Evropské unie z Národního plánu obnovy.
Trasa autobusové linky číslo 131 (Bořislavka – Hradčanská) je terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6 (Hanspaulku, Dejvice a Bubeneč). Část trasy je vedena
v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936.
Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce zhruba osm kilometrů, přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka – Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.
Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD DPP ve Střešovicích.
Napájení bude zajišťovat nová měnírna U Matěje, která se nachází v podstatě v polovině délky trasy, ve které DPP předpokládá vznik trolejového vedení. Měnírna bude zapuštěna do svahu a z pohledu od ulice Na Míčánce nebude takřka vidět.
Trasa autobusové linky 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov je obdobně jako u linky 131 terénně náročná. Ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku (původně také číslo 53), na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948. Nicméně v roce 1967 byla s linkou 54 sloučena do linky 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily.Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů, přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.
Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou DPP zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Kromě toho DPP v rámci této investiční akce postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka – Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku číslo 191, jejíž elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje.
Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury. Obě investiční akce, nová tramvajová trať Malovanka – Strahov a elektrifikace autobusové linky číslo 176, pro které DPP v listopadu získal pravomocné povolení záměru výstavby, jsou navzájem v úzké koordinaci.
V Praze vyjel první trolejbus před více než 80 lety, a to 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Nyní jezdí v Praze trolejbusy na lince 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha a na lince 58 z Palmovky do Miškovic.