Dnes Neděle - mlha 1°C
Zítra Pondělí - oblacno 1°C
Neděle 19. 1. 2025
Svátek má Doubravka
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Dopravní podnik vypsal tendry na elektrifikace autobusových linek 131 a 176
Autobusová linka 176 vede přes Jiráskův most. Foto: archiv DPP

Dopravní podnik vypsal tendry na elektrifikace autobusových linek 131 a 176

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendry na elektrifikace autobusových linek číslo 131 z Bořislavky na Hradčanskou a číslo 176 z Karlova Náměstí na Strahov. Předpokládaná hodnota první zmíněné zakázky je 230 milionů a druhé 320 milionů korun bez DPH. Výstavba začne příští rok a uvedení nových trolejbusových linek do provozu podnik předpokládá do konce června 2026. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková.

Autobusová linka 131 se poté změní na trolejbusovou číslo 51. Obdobně autobusová linka 176 na trolejbusovou číslo 53. Cílem DPP je na oba projekty získat spolufinancování z dotací Evropské unie z Národního plánu obnovy.

Trasa autobusové linky číslo 131 (Bořislavka – Hradčanská) je terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6 (Hanspaulku, Dejvice a Bubeneč). Část trasy je vedena
v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936.

Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce zhruba osm kilometrů, přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka – Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.

 Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD DPP ve Střešovicích.

Napájení bude zajišťovat nová měnírna U Matěje, která se nachází v podstatě v polovině délky trasy, ve které DPP předpokládá vznik trolejového vedení. Měnírna bude zapuštěna do svahu a z pohledu od ulice Na Míčánce nebude takřka vidět.

Trasa autobusové linky 176 Karlovo náměstí – Stadion Strahov je obdobně jako u linky 131 terénně náročná. Ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku (původně také číslo 53), na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948. Nicméně v roce 1967 byla s linkou 54 sloučena do linky 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily.

Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů, přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou DPP zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě. Kromě toho DPP v rámci této investiční akce postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka – Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku číslo 191, jejíž elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje.

Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury. Obě investiční akce, nová tramvajová trať Malovanka – Strahov a elektrifikace autobusové linky číslo 176, pro které DPP v listopadu získal pravomocné povolení záměru výstavby, jsou navzájem v úzké koordinaci.

V Praze vyjel první trolejbus před více než 80 lety, a to 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Nyní jezdí v Praze trolejbusy na lince 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha a na lince 58 z Palmovky do Miškovic.


Autor: red

Praha 6: Oprava kanalizace v ulici gen. Píky

15. ledna 2025 v 07:08

Od 15. ledna pokračuje oprava kanalizace v ulici gen. Píky v Praze 6. Uzavírka bude probíhat na etapy v jednotlivých částech komunikace až do 31. března. V první etapě bude uzavřen úsek od Svatovítské po Buzuluckou.

Praha 6: Veleslavínská je uzavřena

7. ledna 2025 v 07:37

Od 6. ledna se opět vrátila uzavírka do Veleslavínské ulice v úseku Pod Novým lesem – Na Petřinách. 

Další články
Nahoru