dnes
Čtvrtek - zatazeno
11°C
zítra
Pátek - polojasno
13°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
8°C
Pražská doprava

Dopravní podnik uctí bojovníky Pražského povstání z řad tramvajáků

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v rámci oslav 70. výročí od ukončení 2. světové války připomene dnes veřejnosti hrdinství pražských dopraváků, kteří bojovali za osvobození republiky v Pražském povstání.

DPP ve spolupráci s organizátory oslav 70. výročí Českého národního a Pražského povstání, plánovaných na Staroměstském náměstí, vypraví historickou tramvaj, která přepraví čestného velitele jedné z deseti posádek historických vozidel. Vyjede od Právnické fakulty do areálu vozovny Střešovice. Zde pak společně za účasti pracovníků DPP, oblečených do dobových uniforem, položí věnec k památníku obětí 2. světové války a uctí tak památku padlých zaměstnanců bývalých Elektrických podniků.

„Pražské povstání je klíčovým okamžikem závěrečné fáze druhé světové války na našem území a zásadní příspěvek zaměstnanců veřejné dopravy k němu je momentem, na který můžeme být právem pyšní,“ konstatoval pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Zaměstnanci DPP (tehdejší Elektrické podniky) sehráli před 70 lety v bojích za osvobození Prahy významnou roli. Dobové dokumenty udávají, že se Pražského povstání zúčastnilo 1480 provozních zaměstnanců Elektrických drah a 239 pracovníků Elektráren. Barikády, jejichž součástí se na mnoha místech Prahy staly i tramvajové vozy, se staly symbolem pražského odporu.

„Pražští dopraváci neváhali před 70 lety zastavit provoz a bojovat za naši svobodu na barikádách. Osobně si jejich hrdinství velmi vážím a je potřeba jej připomínat mladším generacím. Pro Dopravní podnik je ctí odvaze bývalých kolegů a tisícovkám dalších bojovníků Pražského povstání vzdát hold symbolickou jízdou,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

Pražská městská doprava se 5. května 1945 zcela zastavila. Podle dobového přehledu bylo během květnových bojů poškozeno nebo zničeno 153 tramvajových motorových vozů, 294 vlečných vozů a dva autobusy. Přesto se podařilo již 14. května 1945 obnovit provoz prvních čtyř autobusových linek a o den později vyjely první dvě tramvajové linky, i když v omezených trasách. Každý následující den se tramvajová doprava rozšiřovala o další traťové úseky a linky.

České národní a Pražské povstání ukončily boje 2. světové války v Evropě. Jen v Praze bojovalo 30 tisíc mužů a žen. Od 4. do 9. května 1945 padlo v boji 1694 Čechů, 300 vojáků Vlasovovy armády a 25 vojáků Rudé armády. Mezi oběťmi bylo i 73 zaměstnanců bývalých Elektrických podniků. Dalších 88 zaměstnanců bylo během okupace popraveno nebo zemřelo v koncentračních táborech. V některých tramvajových vozovnách jejich osudy dodnes připomínají pamětní desky nebo pomníčky. Jeden z nich je nyní na nádvoří vozovny Střešovice, kde bude v rámci oslav položen věnec na uctění památky padlých.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru