Dnes Pátek - snih 3°C
Zítra Sobota - jasno 4°C
Pátek 5. 3. 2021
Svátek má Kazimír
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Dopravní podnik spustil aplikaci, která varuje před přijíždějící tramvají
Cílem aplikace je snížit riziko srážky tramvají s chodci, které bývají tragické. Ilustrační foto: Policie ČR

Dopravní podnik spustil aplikaci, která varuje před přijíždějící tramvají

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil aplikaci Pozor tramvaj, jejímž prostřednictvím varuje obyvatele metropole před střetem s tramvají. Cílem je snížit počet srážek s tramvajemi a zvýšit bezpečnost MHD. Testovací provoz je zaveden na těchto linkách číslo 9, 11 a 22 a potrvá do konce letošního června. Na linkách jezdí dohromady 97 tramvají. V ulicích Prahy se loni stalo 47 nehod tramvají s chodci, což je meziročně asi o polovinu méně. Žádný chodec nezemřel.

Bezpečnostní aplikaci vyvinula společnost Safe Public Transport, uživatelé si ji mohou bezplatně stáhnout v App Store nebo v Google Play. Do testovacího projektu se může zapojit veřejnost a zpětnou vazbu posílat přes on-line formulář na webu pozortramvaj.cz.

V aplikaci si lze vybrat ze dvou základních režimů: „při používání telefonu“, který je nastaven jako výchozí a „plná verze/dětský režim“. V prvním případě dostane uživatel upozornění na nebezpečí pouze pokud telefon používá, ve druhém případě i když je aplikace vypnuta a telefon uspaný.

„Ve chvíli, kdy se uživatel na ulici či v autě nevěnuje dopravní situaci, ale svému mobilnímu telefonu a blíží se tramvaj vybavena vysílacím zařízením, aplikace ‚Pozor tramvaj!‘ majitele telefonu důrazně upozorní na blížící se nebezpečí střetu. A to jak zvukově – typickým varovným zvoněním, které známe z tramvají, tak i obrazově – blikáním výstrahy na displeji telefonu doplněné o vibraci přístroje. Při poslouchání hudby ztiší přehrávanou skladbu, v případě že uživatel aktuálně využívá jiné aplikace, aplikace ‚Pozor tramvaj!‘ přeruší práci s nimi a překryje je důrazným varování,“ vysvětluje princip fungování aplikace Lukáš Rajsner, ředitel společnosti Safe Public Transport.

Varování se automaticky spustí, jakmile je blížící se tramvaj zhruba 100 až 120 metrů od uživatele, v závislosti na typu mobilního telefonu. Některé telefony na signál z vysílacího zařízení reagují velmi rychle, některé pomaleji, rozpětí tak může být 80 až 140 metrů.

V případě, že uživatel svůj telefon nepoužívá, neposlouchá na něm žádnou hudbu, tj. je v klidovém režimu, aplikace „Pozor tramvaj!“ nevydává žádné varování před blížící se tramvají. Žádné upozornění uživatel nedostane ani v případě, že svůj telefon sice používá, je ale více než 120 metrů od blížící se tramvaje.

Tramvaje DPP, které jsou vybaveny vysílacím zařízením Safe, jsou viditelně zvenčí i zevnitř u dveří označeny samolepkou „Pozor tramvaj!“ s QR kódy na stažení aplikace. V rámci rotace a nasazování tramvají do provozu se může stát, že vůz se zařízením Safe se objeví i na některých jiných linkách, než na číslo 9, 11 nebo 22.

„Pilotní provoz na třech páteřních linkách bude probíhat do konce letošního června, v létě jej vyhodnotíme a podle výsledků se rozhodneme, jestli vysílací zařízení nainstalujeme do všech našich tramvají. Pokud by se tak stalo, bylo by to unikátní řešení, které minimálně v Evropě zatím nikde není v takové míře rozšířeno,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel tramvaje DPP.

V další fázi projektu je v plánu rozšířit aplikaci o schopnost rozeznávat aktivitu uživatele, tj. chůzi, běh nebo jízdu na kole či autem, doplnit GPS lokací tramvajových tratí, křížení tramvajových tratí se silnicí a GPS lokací nebezpečných míst, což by umožnilo zpřesnění aktivace varování.

Současně s tím DPP a Safe Public Transport připravují testování přechodových hlásičů, které by v budoucnu mohly sloužit na rizikových místech jako jsou rušné přechody přes tramvajové tratě nebo ty s omezeným výhledem. Přechodový hlásič by včas akusticky i vizuálně chodce upozornil na přijíždějící tramvaj.


Začíná další část rekonstrukce Jabloňové ulice

Včera ve 12:30

Technická správa komunikací začne po zimní přestávce pracovat na další části rekonstrukce Jabloňové ulice, v úseku V Korytech – Topolová na území Prahy 10.

Uzavření cyklotrasy podél Strakonické

Včera ve 12:24

V období od 8. března do 31. prosince 2021 se uskuteční několik dlouhodobých uzavírek frekventované cyklotrasy EuroVelo 4/A1 v Praze v úseku ulice Dostihová – Barrandovský most z důvodu stavebních prací při rozšiřování komunikace Strakonická. 

V úseku Flora – Náměstí Míru nepojedou tramvaje

2. března 2021 v 15:37

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází od pátku 5. března od 20 hodin do neděle 7. března přibližně do 22:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Flora – Náměstí Míru.

Křižovatku ulic Karlická x Pod Klapicí čeká rekonstrukce

2. března 2021 v 11:14

Technická správa komunikací začne v pondělí 8. března v okolí Karlické ulice s přípravnými pracemi pro stavbu a její objízdnou trasu v Radotíně. Hlavní práce na stavbě začínají od 15. března a skončit by měly začátkem srpna 2022.

Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

1. března 2021 ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Křižovatka Suchdolské a Kamýcké je v provozu

1. března 2021 v 11:48

Od pondělí 1. března je křižovatka Suchdolské a Kamýcké ulice opět v obousměrném provozu. Do Suchdolské se vrátily i autobusy linky 147 ve směru do centra.

Tunelovým komplexem Blanka od čtvrtka v noci neprojedete

25. února 2021 ve 13:09

Uzavření tunelového komplexu Blanka je plánováno od čtvrtka 25. února od 23 hodin do pátku 26. února do 5 hodin.

Výluka tramvají Malostranská – Chotkovy sady prodloužena

25. února 2021 v 11:27

V Chotkově ulici se opravuje trať, kolem Jeleního příkopu nejezdí tramvaje, výluka bude prodloužena do 5. března.

Další články
Nahoru