
V pražské MHD začala dezinfekce autobusů ozonem, jedná se i o metru
10. března 2020 15:03
Tato metoda odstraňuje viry, bakterie, houby, původce zápachu a je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které pražský dopravní podnik (DPP) při úklidech tramvají denně používá. Záměrem je nicméně zavést do úklidových postupů dezinfekci vozů na bázi nanopolymerů, která se od pátku testuje ve dvou tramvajích a jednom autobusu.
Dezinfekce jednoho standardního dvanáctimetrového autobusu ozonem zabere zhruba třicet minut. Na jedno vozidlo jsou potřeba dva generátory „aktivního kyslíku“ O3 s výkonem 7 gramů ozonu za hodinu.
Po aplikaci ozonu je nutné z bezpečnostních důvodů minimálně půl hodiny vozidlo nechat vyvětrat, aby koncentrace aktivního kyslíku klesla na přijatelnou úroveň, ve vysokých koncentracích je pro člověka toxický. DPP je schopen denně ošetřit ozonem čtyři desítky autobusů.
„Je to další z našich preventivních opatření, kterým chceme přispět ke zvýšení pocitu bezpečí cestujících. Jednáme i s dodavatelem úklidu souprav metra, ve kterých chceme dezinfekci ozonem provést také. Našim cílem je nicméně v oblasti úklidů a dezinfekce do budoucna využívat moderní a k povrchům šetrnější postupy, účinné na dlouhodobější bázi,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.
Ozon je silné oxidační a mikrobiocidní činidlo, které likviduje nejen veškeré mikroorganizmy, ale také pachy. Vzhledem k plynnému skupenství se dostane do každé spáry, do všech pórů v interiéru vozidla. Jeho účinek několikanásobně vyšší než běžná chemická dezinfekce. Zatímco účinnost konvenčních dezinfekčních prostředků, například na bázi chlóru, se udává v řádu desítek minut, u ozonu jsou to dny.
K dalším preventivním opatřením zavedeným v uplynulých dnech patří zvýšení frekvence čištění a dezinfekce vnitřních i vnějších madel a klik či záchytných tyčí v soupravách pražského metra přípravky s vysokou koncentrací čistících látek.