
Dopravní podnik opraví stropní desku a vestibul stanice Florenc na lince metra C
2. března 2022 21:46
Na Florenci dnes začala jedna z největších staveb v rámci stávající sítě pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil rekonstrukci stropní desky, hydroizolačních vrstev a modernizaci vestibulu stanice metra Florenc. Stavba je rozdělena do tří hlavních etap, práce potrvají minimálně 52 měsíců. Realizovat je budou společnosti Metrostav DIZ a Geosan.
Stropní konstrukci nad vestibulem stanice metra Florenc tvoří 131 předepjatých nosníků, monolitická deska, která se nachází pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici, a nad nimi hydroizolační souvrství. Všechny nosníky i monolitickou desku je nutné vyměnit kvůli rozsáhlé korozi.
Potvrdilo to několik diagnostických šetření, statický posudek i výsledek odborného průzkumu, který realizoval i Kloknerův ústav ČVUT v Praze. Rozsah koroze je jednak důsledkem záplav, které v roce 2002 masivně zasáhly i stanici Florenc, navíc provedená šetření ukázala, že při stavbě stropní konstrukce nebyl použit materiál o takové tloušťce, jakou požadoval projekt.
Hydroizolační vrstva na některých místech navíc již neplní svoji funkci na 100 procent, do vestibulu stanice zatéká. V rámci této investiční akce DPP proto do hloubky dvou metrů kompletně vymění také hydroizolační vrstvy stropu stanice, ve kterých jsou vedeny inženýrské sítě.Rekonstrukce hydroizolace bude probíhat po etapách společně s jejich přeložkami tak, aby zůstala zachována obslužnost okolí stanice metra a autobusového nádraží.
DPP kromě toho zmodernizuje veřejné prostory podchodu a vestibulu stanice metra Florenc, ale i technické zázemí. Stanice Florenc dostane nové úspornější LED osvětlení, DPP v ní vymění rozvaděče, napájení informačního systému, řídícího systému osvětlení a sdělovacích zařízení.
V neposlední řadě DPP kompletně vymění stávající hliníkové podhledy za nové, opraví průsaky, obklady stěn a dlažbu, zrepasuje prosklené stěny. Postará se také o kamennou mozaiku „Bitva o Sokolovo“ akademického malíře Oldřicha Oplta a Saura Ballardiniho. Mozaika bude zrestaurována, včetně bronzové pamětní desky a doplněny budou chybějící části.
Z důvodu stavebních prací bude nutné část mozaiky sejmout, po dokončení její restaurace ji odborní pracovníci opět naistalují.
Třetí částí této rozsáhlé investiční akce je vybudování dvojice eskalátorů místo pevného schodiště u výstupu z vestibulu v Křižíkově ulici směrem k autobusovému nádraží.
Práce v první fázi až do druhé poloviny letošního května nebudou mít na cestující v metru žádné dopady. První víkendovou výluku kvůli vyzvedávání původních nosníků plánujeme na sobotu a neděli 21. a 22. května, druhou pak na první červnový víkend.

„V letošním roce plánujeme celkem šest takových nezbytných víkendových výluk, v příštím roce by jich mělo být osm. Na druhé straně, letos nebudeme na začátku letních prázdnin realizovat pravidelnou výluku v metru kvůli výměně dřevěných pražců za betonové. Během víkendových výluk metra na lince C na Florenci budeme nasazovat kapacitní náhradní tramvajovou dopravu. Kvůli tomu jsme obnovili tramvajovou trať v Opletalově ulici, která do budoucna bude součástí nové tratě směrem na Václavské náměstí,“ dodal.
Metro nebude jezdit pouze o víkendech, v pracovní dny jej budou moci lidé využívat. Při výlukách budou muset cestující využít náhradní tramvajovou dopravu, která pojede z obnovené tratě a nové zastávky v Opletalově ulici přes Masarykovo nádraží, Těšnov a Vltavskou k Výstavišti. Mezi Vltavskou a Nádražím Holešovice a Hlavní nádraží a I. P. Pavlova bude metro jezdit kyvadlově