Dnes Neděle - zatazeno 12°C
Zítra Pondělí - prehanky-dest 14°C
Neděle 23. 3. 2025
Svátek má Ivona
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Dopravní podnik má smlouvu na monitoring a pasportizaci druhého úseku metra D
Výstavba prvního úseku linky metra D. Foto: Vladimír Dinda / Hochtief

Dopravní podnik má smlouvu na monitoring a pasportizaci druhého úseku metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu s konsorciem firem „Krtek D monitoring II", které provede takzvaný geotechnický monitoring a pasportizaci stavby druhého úseku metra D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory, při nichž bude sledovat stav domů nad stavbou metra nebo stav inženýrských sítí. Cena zakázky činí 580 milionů korun. Sdělil to Ondřej Kubát z tiskového oddělení DPP. Konsorcium tvoří šest firem GeoTec-GS, která jej vede, SG Geotechnika, INSET, GEOtest, Angermeier Engineers a PUDIS. Dodavatele nyní DPP vyzval k zahájení prací.

DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na komplexní geotechnický monitoring a pasportizaci stavby druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. Umožnilo to rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zamítl rozklad stěžovatele. 

Celková hodnota vysoutěžené veřejné zakázky, kterou DPP vypsal v květnu 2022 činí 580 milionů korun, což je o 100 milionů korun méně, než byl předpoklad zadávací dokumentace. 

„I přesto, že tendry týkající se metra D jsou v řadě médií i u úřadů systematicky napadány, nestranné přezkoumávání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže opakovaně potvrzuje, že při zadávání těchto strategických veřejných zakázek DPP postupuje v souladu se zákony. Díky uzavření smlouvy s dodavateli geotechnického monitoringu a pasportizace stavby druhého úseku metra D jsme se ve výstavbě metra D posunuli o další krok. Odeslání výzvy dodavatelům k zahájení prací umožní v nejbližších týdnech samotné zahájení vstupní pasportizace objektů v oblasti potenciálně ovlivněné budoucí stavbou. Tento krok musí předcházet zahájení vlastních stavebních prací na tomto úseku,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. 

Co je úkolem pasportizace?

Úkolem pasportizace je popis a hodnocení stávajícího stavebně-technického stavu budov nadzemní (i podzemní) zástavby, studní, zapuštěných bazénů, zídek, plotů, stávajících tunelů metra a inženýrských sítí před jejich ovlivněním od výstavby tunelů a stanic metra v dotčeném úseku. 

Pasportizací bude zjištěn a zdokumentován aktuální stavebně-technický stav konstrukcí budov, stávajících tunelů, inženýrských sítí, resp. povrchů (objektů), stavební změny, stav oprav, rozsah a závažnost případných poruch stavebních konstrukcí.

Dále pak aktuální dynamická odolnost objektu a stanovení přípustného dynamického zatížení vlivem déle působících otřesů a vibrací od stavební činnosti u objektů stávající zástavby nacházejících se v zóně možného ovlivnění ze strany ražby tunelů a stanic a souvisejících stavebních prací na této stavbě. Podrobná pasportizace technického stavu všech objektů v zóně ovlivnění se pořídí bezprostředně před stavbou, případně se ověří opětně těsně před zahájením stavby, zda nedošlo k změnám. 

Provedení pasportu je nezbytným prvkem k nekonfliktnímu vztahu mezi investorem stavby a vlastníkem objektu. Klasickou ukázkou nezbytnosti pasportu je například změření hladiny vody ve studni či zachycení stavu objektu ve smyslu trhlin a prasklin v konstrukcích. Při kvalitním pasportu lze v případě negativních dopadů stavby úspěšně požadovat na investorovi zajištění adekvátní opravy či jiné náhrady, například vyvrtání nové studny, provedení zpevnění zdí atd. 

Co je úkolem geotechnického monitoringu? 

Geotechnický monitoring se skládá z monitoringu stávajících objektů a monitoringu raženého díla. Během výstavby trasy metra D v Praze budou v zájmových územích realizovány převáženě činnosti prováděné hornickým způsobem. Z tohoto důvodu musí být během ražeb vyhodnocován vývoj případných deformací na povrchu a v blízké zástavbě. 

Monitoring je vždy vztažen k jednotlivým fázím výstavby. Součástí monitoringu jsou kontrolní prohlídky, repasportizace, přesná nivelace, 3D měření, náklonoměrná a deformometrická měření, v neposlední řadě měření vibrací a hluku. Zjednodušeně si lze monitoring představit jako osazení měřících bodů na sledovaných objektech a jejich pravidelné či on-line sledování a vyhodnocování. 

V případě monitoringu raženého díla lze zjednodušeně říci, že se jedná o sledování, resp. měření chování již zhotoveného raženého díla i chování „hory“ v okolí prováděného podzemního díla. V závislosti na kontinuálních výsledcích monitoringů (on-line sledování potřebných hodnot) dochází k úpravám postupů výstavby, například velikost záběru, druh a rozsah injektáží nebo nastavení módu ražby apod. 

DPP začal linku D stavět loni. První část vyjde na 14,5 miliardy korun a jako první vzniká úsek z Pankráce na Olbrachtovu. DPP stále řeší tendr na stavebníka druhého úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory, kdy výběr dodavatele nyní posuzuje antimonopolní úřad.


Autor: Lukáš Plecháček

Praha 18: Prodloužit parkovací oprávnění si můžete v sobotu

20. března 2025 v 11:29

V sobotu 22. března bude mimořádně otevřen Odbor dopravy pro prodloužení parkovacích oprávnění.

BESIP: Desatero bezpečného cyklisty

19. března 2025 v 10:12

Po zimě vyráží na stezky a silnice více cyklistů, mezi nimi i ti, kteří na kolo sedají s příchodem pěkného počasí. Proto myslete zejména na to, jste plnohodnotný účastník silničního provozu, stejně jako všichni ostatní. S tím se pro vás pojí mnoho práv, ale samozřejmě i povinností. Mezi základní...

Za dopravní přestupky zvyšuje Praha 1 sankce na maximální hranici

18. března 2025 v 08:52

V reakci na narůstající počet dopravních přestupků spojených s nerespektováním pravidel parkování v centru města zvyšuje Praha 1 s účinností od středy 19. března sankce za tyto přestupky na maximální zákonem stanovenou hranici.

Přímé autobusové spojení do Čakovic se vrací

17. března 2025 ve 12:03

Po jednání s organizací ROPID se Praze 18 podařilo prosadit důležité změny v dopravní obslužnosti Letňan. Od 1. dubna se mění trasa linky 166, která nově zajede do Starých Letňan a Letňanských zahrad, a co je nejdůležitější – opět nabídne přímé spojení do...

Rekonstrukce kanalizace v Krči omezí dopravu

16. března 2025 ve 13:42

Rekonstrukce kanalizace v ulici Zálesí v Krči omezí dopravu v úseku mezi Vídeňskou a Štúrovou. Práce začnou na konci března a potrvají do června letošního roku.  Řidiči musí ve špičce počítat se zdržením od deseti do třiceti minut. Autobusy MHD budou mít v ulicí Zálesí a Štúrova dočasné vyhrazené...

BESIP varuje před podvodnými SMS

14. března 2025 v 10:39

Objevily se další podvodné SMS, které vyhrožují pokutou za jízdu bez dálniční známky. V žádném případě neklikejte na odkaz.

BESIP: Co dělat po nehodě?

10. března 2025 v 10:57

Dopravní nehoda je stresující situace, ale správně vyplněné dokumenty vám mohou ušetřit spoustu starostí. Povinné ručení kryje škody způsobené jiným, ale náhrada vaší vlastní škody spadá pod havarijní pojištění.

Omezení na Malém Břevnově nebude

10. března 2025 v 08:37

Během jednoho dne mohli lidé na Malém Břevnově hlasovat o návrhu dopravních opatření, která měla omezit nežádoucí tranzitní dopravu. Navrhovaná opatření odmítli.

Další články
Nahoru