Dnes Sobota - skorojasno 17°C
Zítra Neděle - skorojasno 18°C
Sobota 7. 9. 2024
Svátek má Regína
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Dopravní podnik má smlouvu na monitoring a pasportizaci druhého úseku metra D
Výstavba prvního úseku linky metra D. Foto: Vladimír Dinda / Hochtief

Dopravní podnik má smlouvu na monitoring a pasportizaci druhého úseku metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu s konsorciem firem „Krtek D monitoring II", které provede takzvaný geotechnický monitoring a pasportizaci stavby druhého úseku metra D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory, při nichž bude sledovat stav domů nad stavbou metra nebo stav inženýrských sítí. Cena zakázky činí 580 milionů korun. Sdělil to Ondřej Kubát z tiskového oddělení DPP. Konsorcium tvoří šest firem GeoTec-GS, která jej vede, SG Geotechnika, INSET, GEOtest, Angermeier Engineers a PUDIS. Dodavatele nyní DPP vyzval k zahájení prací.

DPP na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na komplexní geotechnický monitoring a pasportizaci stavby druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. Umožnilo to rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zamítl rozklad stěžovatele. 

Celková hodnota vysoutěžené veřejné zakázky, kterou DPP vypsal v květnu 2022 činí 580 milionů korun, což je o 100 milionů korun méně, než byl předpoklad zadávací dokumentace. 

„I přesto, že tendry týkající se metra D jsou v řadě médií i u úřadů systematicky napadány, nestranné přezkoumávání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže opakovaně potvrzuje, že při zadávání těchto strategických veřejných zakázek DPP postupuje v souladu se zákony. Díky uzavření smlouvy s dodavateli geotechnického monitoringu a pasportizace stavby druhého úseku metra D jsme se ve výstavbě metra D posunuli o další krok. Odeslání výzvy dodavatelům k zahájení prací umožní v nejbližších týdnech samotné zahájení vstupní pasportizace objektů v oblasti potenciálně ovlivněné budoucí stavbou. Tento krok musí předcházet zahájení vlastních stavebních prací na tomto úseku,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. 

Co je úkolem pasportizace?

Úkolem pasportizace je popis a hodnocení stávajícího stavebně-technického stavu budov nadzemní (i podzemní) zástavby, studní, zapuštěných bazénů, zídek, plotů, stávajících tunelů metra a inženýrských sítí před jejich ovlivněním od výstavby tunelů a stanic metra v dotčeném úseku. 

Pasportizací bude zjištěn a zdokumentován aktuální stavebně-technický stav konstrukcí budov, stávajících tunelů, inženýrských sítí, resp. povrchů (objektů), stavební změny, stav oprav, rozsah a závažnost případných poruch stavebních konstrukcí.

Dále pak aktuální dynamická odolnost objektu a stanovení přípustného dynamického zatížení vlivem déle působících otřesů a vibrací od stavební činnosti u objektů stávající zástavby nacházejících se v zóně možného ovlivnění ze strany ražby tunelů a stanic a souvisejících stavebních prací na této stavbě. Podrobná pasportizace technického stavu všech objektů v zóně ovlivnění se pořídí bezprostředně před stavbou, případně se ověří opětně těsně před zahájením stavby, zda nedošlo k změnám. 

Provedení pasportu je nezbytným prvkem k nekonfliktnímu vztahu mezi investorem stavby a vlastníkem objektu. Klasickou ukázkou nezbytnosti pasportu je například změření hladiny vody ve studni či zachycení stavu objektu ve smyslu trhlin a prasklin v konstrukcích. Při kvalitním pasportu lze v případě negativních dopadů stavby úspěšně požadovat na investorovi zajištění adekvátní opravy či jiné náhrady, například vyvrtání nové studny, provedení zpevnění zdí atd. 

Co je úkolem geotechnického monitoringu? 

Geotechnický monitoring se skládá z monitoringu stávajících objektů a monitoringu raženého díla. Během výstavby trasy metra D v Praze budou v zájmových územích realizovány převáženě činnosti prováděné hornickým způsobem. Z tohoto důvodu musí být během ražeb vyhodnocován vývoj případných deformací na povrchu a v blízké zástavbě. 

Monitoring je vždy vztažen k jednotlivým fázím výstavby. Součástí monitoringu jsou kontrolní prohlídky, repasportizace, přesná nivelace, 3D měření, náklonoměrná a deformometrická měření, v neposlední řadě měření vibrací a hluku. Zjednodušeně si lze monitoring představit jako osazení měřících bodů na sledovaných objektech a jejich pravidelné či on-line sledování a vyhodnocování. 

V případě monitoringu raženého díla lze zjednodušeně říci, že se jedná o sledování, resp. měření chování již zhotoveného raženého díla i chování „hory“ v okolí prováděného podzemního díla. V závislosti na kontinuálních výsledcích monitoringů (on-line sledování potřebných hodnot) dochází k úpravám postupů výstavby, například velikost záběru, druh a rozsah injektáží nebo nastavení módu ražby apod. 

DPP začal linku D stavět loni. První část vyjde na 14,5 miliardy korun a jako první vzniká úsek z Pankráce na Olbrachtovu. DPP stále řeší tendr na stavebníka druhého úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory, kdy výběr dodavatele nyní posuzuje antimonopolní úřad.


Autor: Lukáš Plecháček

Požár auta ve Strahovském tunelu zkomplikoval dopravu v metropoli

4. září 2024 ve 13:25

Dopravu v Praze v úterý ráno a dopoledne zkomplikoval požár osobního automobilu ve Strahovském tunelu. Ve směru od Patočkovy ulice na Troju byl tunel před devátou hodinou asi na 90 minut uzavřený. Z bezpečnostních důvodů byl dočasně neprůjezdný i druhý směr. Tunel oheň nepoškodil, řidič je...

Posílení školních linek v Praze 5

2. září 2024 v 09:59

Se začátkem školního roku začne jezdit autobusová linka č. 297 z Farkáně do zastávky Sídliště Jinonice. Nový ranní spoj má po dobu probíhající rekonstrukce Peroutkovy ulice pomoci s dopravou žáků do Tyršovy ZŠ a MŠ nebo do Waldorfské ZŠ.

Prahou projelo 800 motorkářů při All American Festu

31. srpna 2024 ve 13:07

Do spanilé jízdy Prahou při festivalu All American Fest se v sobotu zapojilo zhruba 800 motorkářů především na motocyklech Harley Davidson, lidé ale mohli vidět i vespy a další skútry. Řadit se motorkáři začali už v ranních hodinách před pražským Výstavištěm. Cílem jízdy i celého festivalu bylo...

Do ZŠ Nedvědovo náměstí jiným vstupem

31. srpna 2024 v 07:43

V souvislosti s revitalizací Nedvědova náměstí v Praze 4 upozorňuje radnice společně s vedením Základní školy rodiče a žáky o dočasné změně přístupu do velké školní budovy. Po dobu revitalizace bude vstup pro žáky ze zadní strany, zahrádkou směrem od malé...

Praha 6: Do školy bezpečně a samostatně

30. srpna 2024 v 07:59

V Praze 6 začne se začátkem školního roku jezdit již třetí školní linka, s číslem 280. Docházku do školy a ze školy usnadní hlavně dětem z Dědiny, které navštěvují ZŠ T. G. Masaryka.

Podjezd v Údolní je zprovozněn

30. srpna 2024 v 07:53

Podjezd po železniční tratí v Údolní ulici v Praze 4 je opět zprovozněn. Opravy se protáhly kvůli neočekávanému umístění inženýrských sítí, které si vyžádaly projekční úpravy a následná schválení.

Další články
Nahoru