
Dopravní podnik hledá, kde ušetřit. Omezí provozní výdaje i některé nákupy
6. února 2021 06:30
„Jsou typy investic, které jsou nezbytné a ve kterých budeme pokračovat. Nemůžeme si dovolit třeba polevit v rekonstrukci tramvajových tratí, protože bychom se mohli snadno dostat do situace, že nebudeme moci jezdit, neboť kolejový svršek bude v takovém stavu, že to budeme muset zavřít," řekl Witowski.
Podnik bude určitě pokračovat v takzvaně velkých investicích, jako jsou opravy tratí nebo stavba metra D z Pankráce do Písnice. Bude také rekonstruovat stanice a vestibuly metra, kdy chce opravit jednu až dvě ročně. Pozastaveny nebudou ani projekty, které mají vliv na životní prostředí, jako je například nákup elektrobusů a trolejbusů.
Podnik nezastaví ani přípravné práce k velkým projektům. Pokud by se tak stalo, vznikne podle Witowského v budoucnu mezera několika let, kdy by žádné investice podnik nedělal. Řada přípravných prací, jako třeba výkupy pozemků, jsou totiž časově náročné.
„Když budeme mít investici připravenu a nebude dost peněz, dá se uložit do šuplíku a v době příznivější jen vytáhnout a rovnou zrealizovat. To je lepší než to nyní zastavit. Samotná příprava velkých akcí je na několik let," řekl.
Naopak odloženy budou výdaje na projekty či nákupy, které jsou v současné době zbytné. „Angličtina na to má krásný výraz ‚nice to have‘ (je krásné to mít), takové investice budeme přehodnocovat. Pokud někdo potřebuje nový vysokozdvižný vozík, tak tuto investici vyhodnocujeme, zda v této době ten starý ještě chvíli nevydrží, nebo budeme zvažovat zda budeme nakupovat nový nábytek a podobně," řekl Witowski.Podnik podle ředitele průběžně hledá úspory i v provozních výdajích. „To je proces, který nikdy nekončí, prostředí a potřeby se vyvíjí a my na to musíme reagovat. Snažíme se dívat po jednotlivých úsecích a zabýváme se tím, zda nemáme činnosti, které jsou poddimenzované či naddimenzované. Zabýváme se i tím, zda nemáme takzvané outsorcované činnosti, které bychom si udělali efektivněji sami, a naopak," řekl Witowski.
DPP nyní sestavuje výsledek hospodaření za loňský rok. Dokončen by měl být v následujících týdnech. Za rok 2019 vykázal DPP obrat zhruba 20 miliard korun, což bylo o 52 milionů meziročně více.
Hospodářský výsledek za předloňský rok činil po zdanění 869,15 milionu korun. Na prodeji jízdného utržil podnik 4,46 miliardy a svezl 1,17 miliardy cestujících. DPP zaměstnává téměř 11 000 lidí.