
Dopravní podnik bude dva roky testovat autobus poháněný vodíkem, vůz pojede na lince číslo 170
22. února 2022 11:41
„Během dvou let zjistíme, jestli současná vysoká cena za tuto technologii bude stát za tichý a bezemisní provoz. V rámci testování budeme každopádně platit pouze náklady spojené s jeho provozem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Musíme zohledňovat také energetickou bezpečnost, abychom byli schopni zajistit veřejnou dopravu i v krizových situacích, například při přerušení provozu metra, tramvají nebo vlaků, při blackoutu nebo třeba evakuaci obyvatel. Z tohoto důvodů si musíme ponechat alespoň 25 procent vozového parku nezávislého na nabíjecí infrastruktuře. Kromě naftových nebo hybridních vozidel by nám k tomu mohl pomoct vodíkový pohon,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski. Letos by podle něj měla v Praze vzniknout první vodíková plnící stanice.
Firma Škoda Electric zajistí technické řešení a homologaci autobusu na vodíkový pohon a vozidlo zapůjčí DPP, který jej bude po celou dobu projektu provozovat.
Společnost Orlen Unipetrol RPA zajistí provoz plnící vodíkové stanice v Praze v ulici K Barrandovu a plnění vodíku do testovacího autobusu v potřebném objemu. Cílem dlouhodobého testování je prověřit provozní i technické parametry vozidla v různých ročních obdobích.
Testování se uskuteční na lince 170
S ohledem na zatím velmi vysoké investiční i provozní náklady vodíkových autobusů, technické limity i dosud nedořešené legislativní podmínky plánuje DPP v první fázi realizovat dlouhodobý testovací provoz jednoho vodíkového autobusu.
Vytipoval pro něj linku 170 Pražská čtvrť – Jižní Město, která zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. Základními kritérii pro výběr linky byla délka linky (40 kilometrů pro jeden oběh), kopcovitý profil (typický pro řadu pražských autobusových linek), standardní typ vozu (12 metrů) a v neposlední řadě vedení trasy v blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice na území Prahy v ulici K Barrandovu. Domovskou garáží vozidla bude Kačerov, plnění vodíku bude probíhat během některé z provozních přestávek přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť.
Testování bude probíhat 24 měsíců. DPP předpokládá průměrný roční nájezd zkušebního autobusu zhruba 50 tisíc kilometrů. Při odhadované spotřebě 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů a predikované ceně vodíku zhruba 300 korun za kilogram vodíku, DPP předpokládá vícenáklady na testování vozidla cca 1,9 – 2 miliony korun ročně ve srovnání s naftovým autobusem.