dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
2°C
Dolínek: Levnější roční kupon na MHD zůstane, rodiny se dočkají výhodného jízdného
Petr Dolínek při rozhovoru s novináři v průběhu jednání zastupitelstva. Foto: archiv

Dolínek: Levnější roční kupon na MHD zůstane, rodiny se dočkají výhodného jízdného

Stane se ze Smetanova nábřeží pěší zóna, jak v minulosti Praha uvažovala? Začnou tunelovým komplexem Blanka jezdit autobusy MHD? Jaká je budoucnost Městského a Pražského okruhu? Proč magistrát ustoupil městským částem a odložil start nových zón placeného stání? Jaká budoucnost čeká na testovanou tramvaj Evička? Na tyto a další otázky serveru Pražský patriot odpovídal Petr Dolínek z ČSSD, náměstek primátorky pro oblast dopravy.

Petr Dolínek

Narodil se 27. března 1981 ve Vyškově.

Je náměstkem primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy. Aktuálně je také členem Výboru pro správu majetku a majetkových podílů ZHMP.

Od roku 1999 je členem ČSSD. V současné době vykonává funkci člena předsednictva strany.

Metropole zvažovala, že po zprovoznění tunelového komplexu Blanka dostane osobní automobilovou dopravu ze Smetanova nábřeží. K těmto opatřením v oblasti nedošlo. Proč?
Již před spuštěním Blanky jsem říkal, že před zavedením nevratných změn je třeba nejprve pečlivě vyhodnotit novou situaci, která v dopravě nastala. Navíc zastávám názor, že se obdobná opatření mají dělat ve shodě s příslušnou městskou částí a obyvateli, kteří v lokalitě žijí. Proto bylo možné upravit Veletržní ulici, což bylo požadavkem Prahy 7. S vedením Prahy 1 průběžně komunikujeme a uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu nepovažují za správné. Chystáme ale v oblasti jiná opatření, jejichž cílem bude zlepšit veřejný prostor.

Začnou jezdit Blankou autobusy MHD?
V tuhle chvíli by vedení autobusových linek nebylo ekonomicky efektivní, proto se zde v nejbližší době žádná linka neobjeví.  Požadavky na pražskou MHD se však v čase logicky mění a díky tomu, že se podařilo Blanku otevřít, rozšířily se i možnosti pro plánování nových tras.

Jak by měl pokračovat rozvoj Městského a Pražského okruhu?
Je třeba rozlišit Městský okruh, u něhož je investorem Praha a Pražský okruh, který financuje stát. V případě Městského okruhu se nyní vyřizují všechna potřebná povolení a podklady, aby bylo možné zažádat o stavební povolení na část Pelc Tyrolka – Balabenka – Štěrboholská radiála, ovšem stále se řeší konkrétní podoba trasy. U Pražského okruhu je nyní prioritní stavba číslo 511, tedy propojení Běchovic a dálnice D1, kde je rovněž třeba dojednat s vedením dotčených obcí detaily trasy. Pokud jde o Suchdol, vedu jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic tak, abych maximálně vyšel vstříc zájmům vedení této části Prahy a jejím občanům.

daimler-capacity-slider-1_1-nahled Osvědčilo se únorové testování velkokapacitního dvoučlánkového autobuse Mercedes-Benz CapaCity na lince mezi metrem a ruzyňským letištěm?
Vozidlo bylo vyzkoušeno v reálném provozu, bylo možné si ověřit jeho kapacitu a spotřebu pohonných hmot. Tyto údaje se zatím stále vyhodnocují. Ale již nyní bezpečně víme, že takto dlouhý autobus současnou trasou bez problémů projede, jen by bylo nutné upravit některé zastávky kvůli lepšímu přistavení k nástupní hraně.

Provoz zón placeného stání v dalších městských částech bude spuštěn až v létě. Proč magistrát ustoupil městským částem?
Magistrát zavádí Zóny placeného stání na přání městských částí, proto se snažíme maximálně vyjít vstříc jejich požadavkům. Fungujeme v tomto projektu de facto jako servisní organizace. Některé městské části však zjevně ještě nemají ujasněn svůj postoj, zda v jaké podobě na svém území zóny chtějí. Proto jsme prodloužili lhůtu pro připomínky, což bude v důsledku znamenat odklad ve spuštění zón.

Pokud by nedošlo k tlaku městských částí, stihlo by město spuštění zón v dubnu?
Podle mých informací by vše bylo připraveno. Jak si možná Pražané všimli, už se instalují parkovací automaty, dělá se svislé i vodorovné dopravní značení a připraveny jsou i další nutné součásti. Nicméně bych zdůraznil, že nešlo o tlak městských částí, ale spíše o neujasněnost toho, co městské části vlastně chtějí a neschopnost včas formulovat své požadavky…

Dají se očekávat v dohledné době změny v jízdním na pražskou MHD? Zůstane zachována sleva na roční kupon?
Mou jednoznačnou prioritou je, aby cena zlevněného ročního kuponu, která umožňuje cestování po Praze za 10 korun denně, zůstala zachována. Pražané zlevnění přivítali, což se odrazilo v počtu prodaných ročních kuponů. Stejně tak chci, aby zůstala stejná cena základní jízdenky 24 korun. Zároveň jsem zadal, aby organizace Ropid připravila návrh na vytvoření výhodného rodinného jízdného. Chci, aby MHD byla v Praze maximálně dostupná a atraktivní, a občané ji využívali co nejčastěji.

Jak v současnosti vypadá vyjednávání o nové pražské koalici, a jak hodnotíte požadavky a představy potenciálních partnerů v oblasti dopravy?
Jednání stále probíhají, hledáme maximální programovou shodu. Zatím jsme se neshodli ve všech bodech, ale pevně věřím, že se dokážeme dohodnout na kompromisu, který bude výhodný pro Pražany. My jako ČSSD každopádně trváme na tom, aby neustal rozvoj a zároveň se neomezila dostupnost MHD. Mezi naše priority patří také co nejrychlejší dobudování Městského i Pražského okruhu.

dolinek-ropkova-nahled Zvládá podle vás početně neúplná Rada hl. m. Prahy fungovat na plný výkon? Vy jste například převzal kompetence v sociální oblasti po odvolané radní Ireně Ropkové, ale dle mediální prezentace to může vypadat, jako by sociální oblast řídila dál ona.
Rada funguje, ale je samozřejmě neúplná, což nemůže být ideální. Já jsem velmi rád, že kolegyně Irena Ropková se mnou i nadále intenzivně spolupracuje, protože jde o odbornici, která byla výbornou radní, což oceňovala i opozice. Její odvolání bylo bohužel naprosto nesmyslné a pevně věřím, že se do Rady vrátí.

Když jste obhajoval sesterskou smlouvu mezi Prahou a Pekingem, tvrdil jste, že je v souladu s českou zahraniční politikou. Ale přesto, souhlasíte i nyní s mírným odstupem, že ve smlouvě zůstala potvrzení toho, že Praha bude Tchaj-wan považovat za nedílnou součást Číny? Ve smlouva Pekingu a většiny evropských měst to není.
Smlouva je jednoznačně v souladu s českou zahraniční politikou, která byla stejná i v době, kdy byl ministrem zahraničí Karel Schwarzenberg. I proto mi povyk, který tropí pražská TOP 09, přijde úsměvný. Především se ale řeší něco, co není vůbec podstatou této smlouvy. Tou je vzájemná spolupráce mezi dvěma významnými městy, která nám otevírá možnosti v oblasti kultury, vzdělávání i obchodu. Z Číny přijíždí do Prahy stále více turistů, kteří v Praze utrácejí hodně peněz. Čína je potenciálně obrovský trh pro pražské podnikatele. To jsou věci, které mají řešit komunální politici, aby tak hájili zájmy občanů, kteří je volili.

Aktuálně jste zveřejnil informaci, že hlavní město vypoví smlouvy nájemcům parkovišť v Praze a vypíše nové soutěže. Nebude to v konečném důsledku znamenat pro řidiče zvýšení cen parkovného?
Praha přichází v důsledku špatně nastavených smluv s provozovateli parkovišť o desítky milionů korun ročně, to chci jednoznačně změnit. Provozovatelé parkovišť si v některých případech na roční nájemné, které Praze platí, vydělají doslova za pár týdnů a po zbytek roku již pouze vydělávají, což je v některých případech zlodějina za bílého dne. Tyto nevýhodné podmínky je třeba narovnat. Pro zvýšení cen parkovného není žádný důvod, navíc se jedná o komerční službu, takže pokud by byla příliš drahá, nebyla by po ní poptávka.

evo-clanek-nahled Jak se díváte na budoucnost tramvaje „Evička", která je nyní v pražských ulicích testována? Bude Praha zvažovat její nákup? Podle reakcí cestujících se zatím zdá, že jsou s ní spokojeni.
Tento projekt naplňuje mou představu o tom, jakým směrem by se měla Praha v budoucnu ubírat, tedy cestou podpory inovací, vzdělání, vědy a výzkumu, hledání nových a chytrých řešení. Držím „Evičce" palce, aby zaujala potenciální zájemce, a třeba se s ní za pár let projedeme někde v zahraničí. Pokud vím, tak pražský dopravní podnik o odkoupení tramvaje zatím neuvažuje, ovšem pokud se rozjede sériová výroba, tak to do budoucna samozřejmě nelze vyloučit. Ovšem záleží na řadě faktorů, zejména na ceně a technických parametrech.


Další články
Nahoru