dnes
Pondělí - polojasno
5°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - zatazeno
6°C
Dobře zvládnutý nordic walking je pro hubnutí lepší než běh
Foto: lanterna.cz

Dobře zvládnutý nordic walking je pro hubnutí lepší než běh

Chůze se sportovními hůlkami vám může dát víc, než jste si možná mysleli. Naučíte se lépe zacházet se svým tělem, a chcete-li shodit pár kil, je nordic walking účinnější než běh nebo jízda na kole. Pokud ovšem víte, jak na to.

„U nordic walkingu je skvělé, že ho můžou provozovat lidé v jakémkoli věku, a i ti méně fyzicky zdatní. A například pro ty, kteří tráví spoustu času sezením u počítačů nebo třeba za volantem, je severská chůze osvědčenou metodou, jak se protáhnout, posílit svalstvo, rozproudit si krev a zároveň i osvěžit mysl. A je taky účinný v případě, kdy jste se rozhodli shodit pár přebytečných kil,“ vyjmenovává kladné účinky oblíbené sportovní disciplíny Kristýna Veitová, animátorka Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích.

Právě v tomto známém rekreačním středisku mají hosté možnost půjčit si zdarma hole a vyrazit na výlet po krásných místech Chráněné krajinné oblasti Beskydy. Dokonce tu pro ně připravili i několik značených nordic walking okruhů v délce od 7 do 12 kilometrů.

10 pravidel pro správnou chůzi s holemi
Aby byla severská chůze opravdu účinná, je třeba dodržet několik důležitých pravidel. Takhle je do deseti bodů shrnula pro hosty hotelu Lanterna instruktorka Kristýna Veitová:
1. Před vycházkou se oblečte tak, abyste venku pociťovali mírný chlad. Pohybem se zahřejete a v teplejším oblečení by vám bylo horko.
2. Hole si nastavte podle své výšky (hole jsou vhodné od výšky postavy 150 cm). Hole pro NW jsou převážně teleskopické a dají se plynule nastavit většinou od délky 54 do 130 cm. K nastavení požadované délky stačí povytáhnout příslušnou část hole a aretovat ji.
Náš tip: Protiskluzové gumové patky slouží k nasazení na špičku hole a využijete je především při chůzi po asfaltu, kdy skvěle tlumí nárazy a odlehčují kolenním kloubům i svalstvu.
3. Velmi důležité je naučit se správnému držení holí a jejich píchání – odrážení se od země.
4. Před výletem byste měli absolvovat desetiminutovou pomalou chůzi na zahřátí, která připraví organismus na následnou fyzickou zátěž.
5. Společná rozcvička se skládá především z uvolňovacích cviků. Nepodceňte ji, stejně jako v případě jiných sportů je důležitá pro zahřátí svalů a rozhýbání kloubů.
6. Důležité je i vhodné naplánovaní trasy a délka vycházky. „Pokud si však náročnost výletu určujete sami, vězte, že hodina úplně stačí. Důležitá je ovšem pravidelnost – ideální je vyrazit s holemi na procházku 3× až 4× týdně,“ upozorňuje Kristýna Veitová.
7. Je rozdíl, zda se vydáte jen po rovině, nebo půjdete do kopce a z kopce. Jdete-li sami, zvažte náročnost terénu podle vlastní kondice a nepřeceňte své síly.
8. Dobrou pomůckou je sporttester, s jehož pomocí si můžete spolehlivě ohlídat svůj tep. Kristýna Veitová radí: „Zůstaňte v aerobním prahu, do 65 % maximální tepové frekvence.“ A hned připomíná ještě jednu důležitou věc. „Při chůzi je třeba hlídat si dech – když dokážete při chůzi mluvit, máte správné tempo na spalování.“
9. Důležitou zásadou při jakékoli formě pohybu, nejen při nordic walkingu, je také pravidelné doplňování vody. Počítejte s tím, že při hodinové procházce spotřebujete asi 0,5 l vody. Samozřejmě záleží na počasí. V horku bude spotřeba vody ještě vyšší.
10. Došli jste zdárně do cíle? Skvělé, ale nepodceňte ještě závěrečné strečinkové cvičení.

Jdeme zhubnout
Po kondiční vycházce už jen následuje zasloužená odměna – doplňování ztracené energie. „Kromě tekutin, třeba ve formě minerálek nebo iontových nápojů, si dopřejte i přiměřenou porci ovoce, která vám dodá potřebné vitamíny a minerály,“ připomíná Kristýna Veitová a vysvětluje, proč právě nordic walking může být velkou pomocí i pro lidi, kteří potřebují zhubnout a rovnoměrně posílit svalstvo.

„Při běhu nebo cyklistice se téměř celá spotřeba energie týká nohou. Oproti tomu při nordic walkingu zapojujete nejen celé dolní končetiny, ale také ruce, většinu zádových svalů, prsní svaly i břišní svalstvo. Zároveň platí, že sval spaluje přednostně tuk při menším výkonu, jako je chůze, protože při vyšším (běh nebo jízda na kole) musí spalovat zásobní sacharidy. Ostatně i z tohoto důvodu je paradoxně pro hubnutí mnohem účinnější, když jedete na kole po rovince, než když namáhavě stoupáte do vršku,“ doplňuje Kristýna Veitová, trenérka ze Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích.

Spa hotel Lanterna ve Velkých Karlovicích se stal synonymem pro dokonalou relaxaci uprostřed krásné beskydské přírody. Nabízí relaxační centrum s bazénem, saunovým světem a nově i víkendovými saunovými rituály, hosté si mohou dopřát exotické masáže a poznávat krásy Valašska při výletech. Velkým lákadlem pro všechny milovníky dobrého jídla je i zážitková restaurace Vyhlídka, kde kuchařský tým pod vedením šéfkuchaře Josefa Tydlačky připravuje každé dva měsíce jiné šestichodové menu snoubené s víny a plné neotřelých variací ze sezónně dostupných surovin.

Hotel Lanterna pravidelně pořádá i zajímavé akce. Například 29. 9. se zde koná Soutěž o nejlepší valašský sýr a Degustační večer s vinařstvím Šamšula, 6. a 7. 10. pak jubilejní, už 10. ročník Karlovského gastrofestivalu, při němž Lanterna nabídne degustační večery, mj. s michelinským šéfkuchařem Nicolasem Decherchim. Ve dnech 11. až 14. 10. pak Lanterna hostí oblíbenou Běžeckou školu Miloše Škorpila.

Více na www.lanterna.cz




Kluziště na Letné 2018 se letos otevře prvního prosince

15. listopadu 2018 ve 13:02

Hlavní město pokračuje ve svém již tradičním projektu Kluziště Letná. Zahájení letošní bruslařské sezony se koná v sobotu 1. prosince a na děti čeká odpolední program na ledě.

Běžecká škola Prahy 8 pokračuje

12. listopadu 2018 v 15:28

Běžecká škola Prahy 8 pod názvem Běháme s osmičkou pokračuje až do 20. prosince a přesunula se na osvětlený atletický ovál u ZŠ Burešova na Ládví.

Florbalová Superliga na Podvinném Mlýně

12. listopadu 2018 v 11:00

Radnice deváté městské části zve na zápasy florbalového klubu AC Sparta Praha, který hraje nejvyšší ligu – Tipsport Superligu, pravidelně v hale na Podvinném Mlýně na Praze 9.

Vánoční Den jógy na Malostranském náměstí

10. listopadu 2018 v 18:14

V sobotu 8. prosince pořádá Yoga Movement ve spolupráci s učitelkou jógy Klárou Pokornou Xmas Yoga Day v Kaiserštejnském paláci. Akce je součástí jejich projektu Yoga & Special Places, tedy propojení jógy a zajímavých míst, často pro jógu netradičních. Během celého dne budou probíhat různé...

Sportovní řádění v Praze 13

7. listopadu 2018 v 06:08

Sportovní klub FitStation otevírá dětské lekce pro děti od 3 do 5 let. Sportovní řádění je každé pondělí od 16 hodin.

Na stadionu v Bronzové začne v sobotu 17. listopadu bruslařská sezona

5. listopadu 2018 ve 20:43

Na stadionu v Bronzové v Praze 13 se začíná bruslit v sobotu 17. listopadu v 9 hodin.

Kros přes jamky nejstaršího golfového klubu

31. října 2018 v 10:53

Krosovou tečku na zeleném pažitu napíše tradičně Kilpi Trail Running Cup tuto neděli 4. listopadu v Praze-Motole, na půdě nejstaršího golfového klubu v zemi. Po čase se na greeny, hned po závodě, vrací taktéž slavnostní vyhlášení celkového pořadí KTRC.

Mažoretky z Prahy 9 - Mistr Evropy 2018

29. října 2018 v 09:54

Mistrovství Evropy v mažoretkovém sportu proběhlo v polovině října v Chorvatské Poreči. Česká reprezentace měla přes 200 soutěžících z celé republiky.

Další články
Nahoru