dnes
Čtvrtek - zatazeno
8°C
zítra
Pátek - skorojasno
4°C
pozítří
Sobota - oblacno
2°C
Dobře zvládnutý nordic walking je pro hubnutí lepší než běh
Foto: lanterna.cz

Dobře zvládnutý nordic walking je pro hubnutí lepší než běh

Chůze se sportovními hůlkami vám může dát víc, než jste si možná mysleli. Naučíte se lépe zacházet se svým tělem, a chcete-li shodit pár kil, je nordic walking účinnější než běh nebo jízda na kole. Pokud ovšem víte, jak na to.

„U nordic walkingu je skvělé, že ho můžou provozovat lidé v jakémkoli věku, a i ti méně fyzicky zdatní. A například pro ty, kteří tráví spoustu času sezením u počítačů nebo třeba za volantem, je severská chůze osvědčenou metodou, jak se protáhnout, posílit svalstvo, rozproudit si krev a zároveň i osvěžit mysl. A je taky účinný v případě, kdy jste se rozhodli shodit pár přebytečných kil,“ vyjmenovává kladné účinky oblíbené sportovní disciplíny Kristýna Veitová, animátorka Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích.

Právě v tomto známém rekreačním středisku mají hosté možnost půjčit si zdarma hole a vyrazit na výlet po krásných místech Chráněné krajinné oblasti Beskydy. Dokonce tu pro ně připravili i několik značených nordic walking okruhů v délce od 7 do 12 kilometrů.

10 pravidel pro správnou chůzi s holemi
Aby byla severská chůze opravdu účinná, je třeba dodržet několik důležitých pravidel. Takhle je do deseti bodů shrnula pro hosty hotelu Lanterna instruktorka Kristýna Veitová:
1. Před vycházkou se oblečte tak, abyste venku pociťovali mírný chlad. Pohybem se zahřejete a v teplejším oblečení by vám bylo horko.
2. Hole si nastavte podle své výšky (hole jsou vhodné od výšky postavy 150 cm). Hole pro NW jsou převážně teleskopické a dají se plynule nastavit většinou od délky 54 do 130 cm. K nastavení požadované délky stačí povytáhnout příslušnou část hole a aretovat ji.
Náš tip: Protiskluzové gumové patky slouží k nasazení na špičku hole a využijete je především při chůzi po asfaltu, kdy skvěle tlumí nárazy a odlehčují kolenním kloubům i svalstvu.
3. Velmi důležité je naučit se správnému držení holí a jejich píchání – odrážení se od země.
4. Před výletem byste měli absolvovat desetiminutovou pomalou chůzi na zahřátí, která připraví organismus na následnou fyzickou zátěž.
5. Společná rozcvička se skládá především z uvolňovacích cviků. Nepodceňte ji, stejně jako v případě jiných sportů je důležitá pro zahřátí svalů a rozhýbání kloubů.
6. Důležité je i vhodné naplánovaní trasy a délka vycházky. „Pokud si však náročnost výletu určujete sami, vězte, že hodina úplně stačí. Důležitá je ovšem pravidelnost – ideální je vyrazit s holemi na procházku 3× až 4× týdně,“ upozorňuje Kristýna Veitová.
7. Je rozdíl, zda se vydáte jen po rovině, nebo půjdete do kopce a z kopce. Jdete-li sami, zvažte náročnost terénu podle vlastní kondice a nepřeceňte své síly.
8. Dobrou pomůckou je sporttester, s jehož pomocí si můžete spolehlivě ohlídat svůj tep. Kristýna Veitová radí: „Zůstaňte v aerobním prahu, do 65 % maximální tepové frekvence.“ A hned připomíná ještě jednu důležitou věc. „Při chůzi je třeba hlídat si dech – když dokážete při chůzi mluvit, máte správné tempo na spalování.“
9. Důležitou zásadou při jakékoli formě pohybu, nejen při nordic walkingu, je také pravidelné doplňování vody. Počítejte s tím, že při hodinové procházce spotřebujete asi 0,5 l vody. Samozřejmě záleží na počasí. V horku bude spotřeba vody ještě vyšší.
10. Došli jste zdárně do cíle? Skvělé, ale nepodceňte ještě závěrečné strečinkové cvičení.

Jdeme zhubnout
Po kondiční vycházce už jen následuje zasloužená odměna – doplňování ztracené energie. „Kromě tekutin, třeba ve formě minerálek nebo iontových nápojů, si dopřejte i přiměřenou porci ovoce, která vám dodá potřebné vitamíny a minerály,“ připomíná Kristýna Veitová a vysvětluje, proč právě nordic walking může být velkou pomocí i pro lidi, kteří potřebují zhubnout a rovnoměrně posílit svalstvo.

„Při běhu nebo cyklistice se téměř celá spotřeba energie týká nohou. Oproti tomu při nordic walkingu zapojujete nejen celé dolní končetiny, ale také ruce, většinu zádových svalů, prsní svaly i břišní svalstvo. Zároveň platí, že sval spaluje přednostně tuk při menším výkonu, jako je chůze, protože při vyšším (běh nebo jízda na kole) musí spalovat zásobní sacharidy. Ostatně i z tohoto důvodu je paradoxně pro hubnutí mnohem účinnější, když jedete na kole po rovince, než když namáhavě stoupáte do vršku,“ doplňuje Kristýna Veitová, trenérka ze Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích.

Spa hotel Lanterna ve Velkých Karlovicích se stal synonymem pro dokonalou relaxaci uprostřed krásné beskydské přírody. Nabízí relaxační centrum s bazénem, saunovým světem a nově i víkendovými saunovými rituály, hosté si mohou dopřát exotické masáže a poznávat krásy Valašska při výletech. Velkým lákadlem pro všechny milovníky dobrého jídla je i zážitková restaurace Vyhlídka, kde kuchařský tým pod vedením šéfkuchaře Josefa Tydlačky připravuje každé dva měsíce jiné šestichodové menu snoubené s víny a plné neotřelých variací ze sezónně dostupných surovin.

Hotel Lanterna pravidelně pořádá i zajímavé akce. Například 29. 9. se zde koná Soutěž o nejlepší valašský sýr a Degustační večer s vinařstvím Šamšula, 6. a 7. 10. pak jubilejní, už 10. ročník Karlovského gastrofestivalu, při němž Lanterna nabídne degustační večery, mj. s michelinským šéfkuchařem Nicolasem Decherchim. Ve dnech 11. až 14. 10. pak Lanterna hostí oblíbenou Běžeckou školu Miloše Škorpila.

Více na www.lanterna.cz




Hlasování v anketě: Sportovec Prahy 8 roku 2018

Dnes v 08:41

Anketa Sportovec roku 2018 jde do finále, od 14. ledna až do 13. února můžete na webových stránkách www.praha8.cz vybírat nejlepší sportovce městské části Praha 8.

Nordic walking na Suchdole

Včera v 18:08

Rychlonožky, skupina aktivních žen zralého věku přivítá další zájemkyně o společné procházky nordic walking. Setkání pod odborným vedením se koná ve čtvrtek 17. ledna – sraz v 10 hodin – Suchdolské náměstí, Praha 6.

Kde sledovat the Big Game? Přijďte do Hard Rock Cafe Praha

15. ledna 2019 v 11:01

V neděli 3. února bude mít Hard Rock Cafe Praha prodlouženou otevírací dobu z důvodu promítání přímého přenosu finálového zápasu Americké fotbalové ligy (the Big Game). Jedna z nejsledovanějších sportovních událostí na světě se letos odehraje v Atlantě ve státě Georgia. V Hard Rock Cafe Praha bude...

Praha 13 zve na Kolo, kolo mlejnský

15. ledna 2019 v 09:22

Klub českých turistů společně s městskou částí Praha 13 pořádá v sobotu 2. února pochod s příznačným názvem Kolo, kolo mlejnský.

Zabruslit si můžete na kluzišti v areálu ZŠ Veronské náměstí v Praze 15

12. ledna 2019 ve 12:03

V případě nepříznivého počasí (déšť) nebude kluziště otevřeno, doprovod smí na kluziště pouze na bruslích.

Praha 8 proti České televizi

8. ledna 2019 v 09:11

Praha 8 zve na charitativní hokejový zápas v sobotu 2. února od 10 hodin na kluzišti v areálu ZŠ Glowackého v Bohnicích.

Běžecká škol Prahy 4 pokračuje i v novém roce

7. ledna 2019 v 10:04

Novoroční výběh Běžecké školy Prahy 4 se konal první den nového roku. Běžci proběhli tradiční trasu od Žlutých lázní směrem na Vyšehrad a odstartovali sezónu.

Sobota: Skluzem do nového roku

4. ledna 2019 v 08:06

V pořadí již třetí velká akce na letenském kluzišti je na programu 5. ledna. Celý den bude pojatý jako aktivní sportovní odpoledne za účasti aktivních či bývalých sportovních hvězd. Každý návštěvník si bude moci vyzkoušet netradiční prvky sportovních disciplín.

Na kluzištích v Praze 8 můžete bruslit do února

3. ledna 2019 v 09:00

Tři veřejná kluziště jsou v provozu v osmé městské části. Na všech kluzištích mohou zájemci bruslit od pondělí do pátku. O víkendech bude na kluzištích zajištěn doprovodný kulturní program.

V Praze 5 se zdarma bruslí až do poloviny března

2. ledna 2019 v 09:09

Veřejné kluziště, které otevřela radnice páté městské části, je otevřeno od 23. prosince až do 17. března 2019 denně od 10 do 21 hodin zdarma.

Další články
Nahoru